به‌کارگیری ظرفیت مردمی موقوفات برای تقویت حوزه‌های علمیه
کد خبر: 1446697
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
امام جمعه شاهین‌دژ تأکید کرد:

به‌کارگیری ظرفیت مردمی موقوفات برای تقویت حوزه‌های علمیه

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام باقری به‌کارگیری ظرفیت کمک‌های مردمی در قالب موقوفات برای تقویت زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه را از نیازهای اصلی برای تقویت باورهای دینی در جامعه عنوان کرد.

حجت‌الاسلام نقی باقری، امام جمعه شاهین‌دژ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه از یادگاران امام جعفر صادق(ع) و امام محمدباقر(ع) است که اثرات مثبت تلاش برای توسعه و اقتدار جایگاه علمی و دینی این مراکز علمی به تقویت بعد معنوی جامعه منجر می‌شود.

وی اساس تأسیس حوزه‌های علمیه را تقویت باورهای دینی عنوان و اظهار کرد: هر استان و شهرستانی که از بنیه حوزوی مقتدری از لحاظ علمی و جذب طلبه و تربیت نیروهای دینی برخوردار است، آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی در آن استان کاهش می‌یابد و هر استانی که عالم‌خیز است از مشکلات فرهنگی کمتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام باقری گفت: برای تضمین پیشرفت و رشد آینده کشور لازم است که تقویت حوزه‌های علمیه مورد توجه جدی قرار گیرد؛ چراکه لازمه مقابله و رویارویی با ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی دشمن تقویت باورهای دینی است که مسلماً از طریق مراکز حوزوی محقق می‌شود.

وی نیاز جدی حوزه‌های علمیه در شرایط کنونی را تحقق بودجه‌های مستمر و تعریف‌شده ذکر کرد و افزود: حوزه‌های علمیه باید از لحاظ  مالی برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و همچنین تأمین منابع علمی لازم تأمین و مورد حمایت جدی قرار گیرند.

وی در همین رابطه به استفاده از کمک‌های مردمی برای تقویت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: در ساله‌‌های گذشته یکی از درهای مساجد و حوزه‌های علمیه به سمت بازار راه داشت و این باعث ارتباط عمیق بین مردم، مساجد و مراکز حوزوی می‌شد تا این دو مرکز نشر ارزش‌های اعتقادی متکی به نیروهای مردمی باشد و از این طریق اداره شود.

استفاده از ظرفیت خیران برای تقویت حوزه‌های علمیه

حجت‌الاسلام باقری به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت خیران در اداره و تقویت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: باید نیت خیران و واقفان را به سمت ثبت موقوفات با نیت کمک به توسعه و تقویت حوزه‌های علمیه سوق داد.

وی ادامه داد: مؤمنان باید باور داشته باشند که اگر می‌خواهند به عزت و سربلندی دست یابند باید باورهای دینی عزت پیدا کند و تحقق این امر در گروی تقویت حوزه‌های علمیه است و حوزه‌های علمیه زمانی تقویت می‌شود که سرمایه‌های مردمی در این مسیر ساماندهی شود.

تقویت باورهای دینی؛ زمینه‌ساز کاهش فسادهای اجتماعی

وی افزود: تقویت باورهای دینی زمینه‌ساز کاهش فسادهای اخلاقی و اجتماعی و اشاعه فرهنگ دینی می‌شود و مردم بافرهنگی رشد و اعتلا پیدا می‌کنند که برگرفته از علوم و معارف دینی و اسلامی است و هجمه‌های فرهنگی نیز نمی‌تواند آسیبی به پیکره محکم اعتقادی آن وارد سازد.

امام جمعه شاهین‌دژ با بیان اینکه معمار کبیر انقلاب اسلامی امام راحل فرزند حوزه‌های علمیه بود که توانست حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را با تمام ابهت خود از جغرافیای سیاسی جهان حذف کند و مقام معظم رهبری نیز فرزند حوزه‌های علمیه است که امروز بااقتدار، رهبری امت اسلامی را برعهده‌ دارد و توانسته‌ با بیانات خود معادلات جهان را بر هم بزند.

حجت‌الاسلام باقری به اقدامات بارز فرزندان حوزه برای به ثمر رسیدن نهال انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وجود افرادی مانند میرزا کوچک خان جنگلی در ایجاد نهضت جنگل و میرزای شیرازی در تحریم تنباکو بیانگر ظرفیت‌های بالقوه حوزه‌های علمیه برای ایجاد تغییرات اساسی جهت رسیدن به جامعه آرمانی و دینی است.

captcha