حوزه علمیه قم؛ از معجزات امام صادق(ع)/ مناظرات امام رضا(ع)؛ حافظ اسلام و مکتب اهل بیت(ع)
کد خبر: 1444129
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد:

حوزه علمیه قم؛ از معجزات امام صادق(ع)/ مناظرات امام رضا(ع)؛ حافظ اسلام و مکتب اهل بیت(ع)

گروه اجتماعی: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه اگر دفاعیات امام رضا(ع) از مکتب اهل بیت(ع) نبود اسلام به خطر می‌افتاد، گفت: خدمتی که حضرت رضا(ع) در مناظرات خود کردند بسیار بی‌نظیر و ارزشمند بود، به همین جهت نیز یکی از القاب این بزرگوار عالم آل محمد است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع شب گذشته، 6 شهریور در جمع نمازگزاران حرم مطهر رضوی با اشاره به ولادت حضرت معصومه(س)، ابراز کرد: با توجه به روایات حضرت فاطمه معصومه(س) روز ۱ ذیقعده سال ۱۷۳ قمری در شهر مدینه متولد شدند.

وی ادامه داد: ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغازگر دهه باشکوه کرامت است که منتهی به روز میلاد مبارک و مسعود حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) می‌شود.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به زیارت حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: در این زیارت‌نامه ما از حضرت تقاضا شفاعت و بهشت را می‌کنیم که این نشان از مقام و جایگاه ویژه علمی این بزرگوار و ارزشش و مقام ایشان نزد خدای متعال است.

مرجع عالیقدر شیعیان با اشاره به سخنی از پیامبر مکرم اسلام(ص)، بیان کرد: حضرت محمد(ص) نیز به یاران خود می‌فرمودند فاطمه معصومه(س) در شهر قم دفن می‌شود، او را زیارت کنید، این نشان از مقام والای ایشان است.

وی به روایتی از حضرت معصومه(س) نیز اشاره و عنوان کرد: بر اساس برخی روایات تعدادی از یاران و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به  منزل امام  موسی کاظم(ع) شرفیاب شدند تا پاسخ به سؤالات خود را دریافت کنند که ایشان تشریف نداشتند و حضرت فاطمه معصومه(س) پاسخ سؤالات آنها را دادند، زمانی که امام به خانه بازگشتند و جواب سوالات دختر بزرگارشان را دریافت کردند فرمودند تمام این سؤالات مورد تأیید بنده بوده و سپس در وصف دختر گرامیشان واژه جان پدر به قربانش باد را بیان کردند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت حوزه علمیه قم و با بیان اینکه این حوزه علمیه در جوار مزجع نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی حوزه‌های علمیه همچون خراسان، اصفهان، شیراز، نجف اشراف، مکه و مدینه دارای وسعت بسیار خوب و گسترده‌ای است اما در تمام جهان اسلام حوزه علمیه‌ای به این عظمت وجود ندارد.

حوزه علمیه قم از معجزات امام صادق(ع) است

مرجع عالیقدر شیعیان حوزه علمیه قم را از معجزات امام صادق(ع) بیان کرد و ادامه داد: امام ششم شیعیان(ع) رئیس مکتب تشیع پیش بینی کرده بودند مرکز حوزه علمیه در شهر قم به وجود می‌آید.

وی افزود: مرحوم مجلسی در جلد 60 بحارالنوار به نقل امام صادق(ع) می‌فرماید علم و دانش در شهری به نام قم آشکار می‌شود، آن شهر محل کسب علم و فضل شده و پیام و سخنانی ناب از این حوزه به همه دنیا پخش می‌شود و همگان می‌توانند از آن بهره‌ بگیرند همچین در ادامه آمده است این حوزه زمانی به وجود می‌آید که ظهور امام زمان(عج) نزدیک است.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم زمان ظهور امام زمان(عج) را تعیین کنیم، اما این حدیث نشان می دهند که ظهور حضرت نزدیک است، آنچنان که بر اساس این حدیث امروز مبلغان حوزه علمیه قم  علم و دانش را از شهر قم به سراسر جهان همگون اندونزی، استرالیا، آمریکا، اروپا منتشر می کنند که خوشبختانه در این زمینه بسیار موفق عمل کرده اند.

احداث شبکه تلویزیونی ولایت در شهر قم

مرجع عالی قدر جهان تشیع با اشاره به احداث شبکه تلویزیونی ولایت در شهر قم، ابراز کرد: خوشبختانه هم اکنون شبکه تلویزیونی تحت عنوان شبکه ولایت به زبان‌های فارسی و عربی در شهر قم احداث شده که تمام مردم دنیا در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا می توانند از این شبکه بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: بر اساس برخی از روایات 3 عدد از شهرهای بهشت در شهر قم وجود دارد، که بنده این گونه این روایت را تفسیر می‌کنم که حوزه علمیه دارای علم تفسیر، فقه و عقاید است که هر کدام این‌ها دری از درهای بهشت محسوب می‌شود که در شهر قم در حال گسترش به سراسر جهان است.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به زمان حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نیز اشاره و بیان کرد: اگر بخواهیم خدمات امام رضا(ع) را به جهان اسلام و تشیع بدانیم باید شرایط زمان آن حضرت را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه اسلام در زمان امام رضا(ع) و حکومت هارون و مأمون بسیار گسترده بود، گفت: در آن زمان اسلام دربرگیرنده تمام نقاط دنیا آباد آن روز بود و به تعبیری از اقیانوس اطلس تا دیوار چین به سوی اسلام آمدند، البته اسلام اجبار نمی‌کرد بلکه این خود افراد بوده‌اند که با افکار و عقاید متفاوتشان به سمت اسلام گرایش پیدا می‌کردند.

مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به این مطلب که سؤالات و شبهات بسیاری در زمان امام رضا(ع) به وجود آمده بود، ابراز کرد: اما تنها کسی که برابر تمام سؤالات و شبهات قد علم کرد و توانست اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را حفظ کند خود حضرت رضا(ع) بودند.

اشاره‌ای به ولایتعهدی امام رضا(ع) از سوی مأمون

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به ولایتعهدی امام رضا(ع) از سوی مأمون نیز اشاره و اظهار کرد: ولایتعهدی از سوی مأمون به حضرت رضا(ع) تحمیل شد وایشان برخلاف میلشان از مدینه به طوس آمدند، حتی امام از این تهدید نیز به‌عنوان فرصت استفاده کردند و با توجه به اینکه در آن زمان رسانه ای وجود نداشت و تنها رسانه فعال نیز از آن دشمن بود، امام رضا(ع) از طریق همین رسانه شک و شبهه‌ها را برطرف کردند.

وی ابراز کرد: پس از آنکه علم و دانش امام رضا(ع) گسترش پیدا کرد، مأمون به وحشت افتاد و در راستای حفظ خلافت خود تصمیم به شکستن این علوم اعتقادی گرفت، به همین جهت به دنبال فردی به نام سلیمان مروزی از دانشمندان به نام خراسان در مسائل اعتقادی فرستاد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع افزود: از حسن‎بن محمد نوفلى نقل شده که گفته سلیمان مروزى متکلم خراسان بر مأمون وارد شد، و مأمون ضمن احترام بسیار هدایایى نیز به او داده و گفت پسر عمویم على‌بن موسى‌الرضا(ع) از حجاز نزد من آمده و علم کلام و اهل آن را دوست دارد، لذا مانعى ندارد که روز ترویه براى مناظره با او نزد ما بیایى، سلیمان که فردی مغرور بود و نمی خواست شکست بخورد این چنین پاسخ داد که اى أمیرالمؤمنین، دوست ندارم در مجلس شما، و در حضور بنى‌هاشم از چنین کسى سؤالاتى کنم، چرا که در مقابل دیگران در بحث با من شکست مى‌خورد، و نیز صحیح نیست که با او زیاد بحث و جدل کنم.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ادامه داد: پس این جمله سلیمان مأمون بیان می‌کند که من فقط به این دلیل که از توان و قدرت تو در بحث و مناظره با خبر بودم به دنبالت فرستادم و تنها خواستۀ من این است که او را فقط در یک مورد مجاب کنى و دلایل او را رد کنى، سلیمان نیز این مناظره را قبول کرد.

وی در ادامه این روایت، گفت: پس از آن نیز مأمون فردی را نزد حضرت رضا(ع) فرستاده و گفت: شخصى از اهل مرو که در مباحث کلامى در خراسان تک و بى‌بدیل است نزد ما آمده، تعدادی سؤال دارد اگر مایل هستید تشریف بیاورید و یا به محضر جنابعالی بیاییم، که امام رضا(ع) در مجلس مأمون حاضر شدند. 

مناظره امام رضا(ع) با 7 گروه

مرجع عالیقدر جهان تشیع با بیان اینکه مناظرات امام رضا(ع) با 7 گروه همچون مسیحیان، زرتشتیان، یهودیان، مادیان و دیگر مذاهب برگزار می‌شد، اظهار کرد: پس از آنکه امام رضا(ع) می‌خواستند به مجلس مأمون بروند یکی از یاران ایشان گفتند مناظره با این افراد خطرناک است و شاید پاسخ‌های شما قانع‌کننده نباشد، که امام در پاسخ فرمودند من تمام سؤالات آن‌ها را با زبان و کتاب های خودشان پاسخ می‌دهم.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کرد: پس از آن که امام رضا(ع) در مجلس حاضر شدند سلیمان مروزى و دیگران یکی پس از دیگری سؤال‌های خود را پرسیدند و امام با پاسخ‌های قاطع خود آن‌ها را محکوم می‌کردند، پس از اتمام این مناظره صدای آن در تمام جهان اسلام پیچید و این امام بزرگوار دین خود را ادعا کرده و تمام سؤالات و شبهات را پاسخ دادند.

وی با بیان اینکه اگر دفاعیات امام رضا(ع) از مکتب اهل بیت(ع) نبود اسلام به خطر می‌افتاد، ابراز کرد: خدمتی که حضرت رضا(ع) در مناظرات خود کردند بسیار بی‌نظیر و ارزشمند بود، به همین جهت نیز یکی از القاب این بزرگوار عالم آل محمد است.

مرجع عالیقدر جهان تشیع با تأکید بر اینکه شرایط امروز ما نیز همچون زمان امام رضا(ع) است، گفت: امروز نیز دشمنان در تلاش هستند تا شبهاتی را از طریق شبکه‌های اینترنتی، ماهواره‌ها و رسانه‌های گوناگون در جهان اسلام به وجود بیاورند، بنابراین وظیفه امروز علما جهان اسلام، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها این است که باید به صورت قاطع برابر این شبهات بیاستند و معارف اسلام را برای مردم دنیا روشن‌سازی کنند.

هدف اصلی تبلیغات شوم و مسموم دشمنان جوانان و دانشجویان ما هستند

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به هدف اصلی دشمنان، اظهار کرد: هدف اصلی تبلیغات شوم و مسموم دشمنان جوانان و دانشجویان ما هستند، زیرا اگر بتوانند جوانان را از ما بگیرند، توانسته‌اند ایمانشان را بگیرند و پس از آن نظام بی‌دفاع خواهد شد، سرنوشت کشور در خطر افتاده و قرآن اسلام سرنوشت مبهمی پیدا می‌کند.

وی خطاب به مسئولان دولتی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، گفت: شما باید سعی کنید رسانه‌هایی را در اختیار عموم مردم به خصوص نسل جوان ما قرار بدهید که بدآموز نباشد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نباید به حرف افراد مختلف گوش فرا بدهد و بگوید ما دامنه اینترنت را وسیع کرده ایم بلکه شما باید علم و دانش را گسترش بدهید.

مرجع عالیقدر جهان تشیع تأکید کرد: بنده با گسترش رسانه‌ها  مخالف نیستم، اما بخشی از این رسانه‌ها ابزار گناه بوده و بسیار خطرناک هستند، جوانان و نوجوانان می‌توانند از طریق اینترنت با انواع فیلم‌ها ارتباط برقرار کنند و اینکه می‌‌گویند سالم‌سازی شده است اشتباه است، بنابر این شما باید سعی کنید در سالم سازی شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی تلاش بیشتری انجام بدهید.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه  با اشاره به سخنی از پیامبر مکرم اسلام(ص) در خصوص علم و دانش، بیان کرد: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند اگر علم و دانش در آسمانها باشد گروهی از ایرانیان به آن دست پیدا می‌کنند، این یعنی استعدادهای درخشانی در کشور ما وجود دارد و ما باید علم و دانش گسترده‌تر کنیم نه اینکه رسانه‌هایی که ابزار گناه هستند را وسعت بدهیم.

یکی از عوامل خشکسالی افزایش گناه است

وی با اشاره به معضل خشکسالی در کشور، عنوان کرد: برخی افراد مراجعه می‌کنند و می‌گویند نماز باران بخوانید، اما قرآن کریم می‌‌گوید یکی از عوامل خشکسالی افزایش گناه است، همچنین حضرت علی(ع)  در پاسخ به مردمی که مشکلات زیادی همچون خشکسالی، مرگ و میر، بیماری های لاعلاج و ... داشتند می فرمودند بروید استغفار کنید تا مشکلات شما حل شود، زیرا استغفار راه نجات ازبلایا الهی است.

مرجع عالیقدر جهان تشیع تأکید کرد: هم اکنون نیز ناامنی نه تنها جهان اسلام بلکه کل دنیا را فرا گرفته است، حتی آمریکایی‌ها و اروپایی‎ها نیز که بخش زیادی از سرمایه‌های خود را برای جنگ‌های منطقه خاورمیانه هزینه کرده‌اند نیز احساس ناامنی می‌کنند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به وجود آمدن برخی بیماری‌های صعب‌العلاج، ابراز کرد: بنده نمی‌گویم افرادی که بیماری‌های صعب‌العلاج گرفته‌اند گناهکار هستند اما افزایش این بیماری‌ها نشان از این دارد که گناه بسیار زیاد شده است و این مرگ و میر‌های فراوان و ناامنی‌هایی که داریم نتیجه انجام دادن گناه‌های زیاد است.

وی تأکید کرد: زائران امام رضا(ع) وقتی که برمی‌گردند باید حالشان عوض شده باشد و تصمیم بهتری گرفته باشند اما اگر تغییری در شیوه رفتاری‌شان ایجاد نشود زیارتشان مورد قبول واقع نشده است، پس قدر حضور در این بارگاه نورانی را بدانیم و به امام رضا(ع) قول بدهیم که اصلاح می‌شویم و دیگر به سمت و سوی گناه نمی‌رویم.

مرجع عالیقدر جهان تشیع اظهار کرد: اگر شما پاک باشید و هیچ گونه گناهی را انجام ندهید قطعاً خدای متعال نعمت‌های خود را بر شما سرآزیر می‌کند، بنابراین بیاید از انجام گناه‌های خود استغفار کنید تا در امان خداوند باشید. 

captcha