استقبال از پیشنهادات جهت تغییر سیستم نمره‌محوری در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 1443610
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
آیت‌الله حسینی بوشهری مطرح کرد:

استقبال از پیشنهادات جهت تغییر سیستم نمره‌محوری در حوزه‌های علمیه

گروه اجتماعی: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: اگر کسانی پیشنهادی به ما بدهند تا از روند نمره‌محوری فعلی عبور کنیم و به روندی برسیم که ثمره بهتر داشته باشد، قطعاً از آن روش پیروی می‌کنیم.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به نظام آموزشی فعلی حوزه‌های علمیه گفت: طبعاً برای نظام‌مند کردن آموزش در شرایط فعلی به یک سیستم نیاز بود و سیستم کنونی چاره کار شد، اما اعلام می‌کنیم، اگر کسانی پیشنهادی به ما بدهند تا از روند نمره‌محوری فعلی عبور کنیم و به روندی برسیم که ثمره بهتر و بهره بیشتری برای حوزه داشته باشد، قطعاً از آن روش که کارایی بیشتری نیز داشته باشد، پیروی خواهیم کرد.

وی با باین اینکه نظم و برنامه‌ریزی در همه جا لازم است و حوزه‌های علمیه نیز از نظر نظم ظاهری، از گذشته تاکنون تفاوت پیدا کرده است، اظهار کرد: پیش از این تعهدات طلبه‌ها و ارتباط شاگرد و استاد مبنای نظم حوزه بود و اگر کسی به درس استاد نمی‌رسید احساس ضرر و زیان می‌کرد و به‌دنبال مباحثه و کارهایی از این قبیل بود تا ضرر خود را جبران کند.

فضای معنوی حاکم بر حوزه؛ عامل بازدارندگی از روش نمره‌‌محوری

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فضای معنوی حاکم بر حوزه، اساتید را از نمره و حضور و غیاب مستغنی می‌کرد و البته تعداد طلاب نیز بسیار کمتر از امروز بود.

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: عمده افرادی که در گذشته وارد حوزه می‌شدند، از سیستم‌های خاصی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه عبور نکرده بودند، اما اکنون همه از یکی از این دو سیستم وارد حوزه می‌شوند و با نوعی نظم خاص آشنایی دارند و حوزه می‌خواهد آنها از نظام سیستمی گذشته جدا نشوند و با ورود به حوزه نیز نظم خود را حفظ کند.

تحصیل 70 هزار طلبه در حوزه علمیه قم

وی با اشاره به شمار طلاب حوزه‌ علمیه قم ابراز کرد: در حال حاضر در حوزه علمیه قم بیش از 70هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کرد: در زمان آیت‌الله‌العظمی بروجردی کمتر از هزار نفر طلبه در این حوزه علمیه وجود داشت و کنترل کلاس و ارتباط طلبه و استاد بسیار راحت‌تر از اکنون بود، اما در حال حاضر کلاس‌های 500 و 600 نفره و گاه هزار نفره در حوزه‌های علمیه قم برپا می‌شود.

captcha