آیتالله سیدهاشم حسینیبوشهری، مدیر حوزههای علمیه کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به نظام آموزشی فعلی حوزههای علمیه گفت: طبعاً برای نظاممند کردن آموزش در شرایط فعلی به یک سیستم نیاز بود و سیستم کنونی چاره کار شد، اما اعلام میکنیم، اگر کسانی پیشنهادی به ما بدهند تا از روند نمرهمحوری فعلی عبور کنیم و به روندی برسیم که ثمره بهتر و بهره بیشتری برای حوزه داشته باشد، قطعاً از آن روش که کارایی بیشتری نیز داشته باشد، پیروی خواهیم کرد.
وی با باین اینکه نظم و برنامهریزی در همه جا لازم است و حوزههای علمیه نیز از نظر نظم ظاهری، از گذشته تاکنون تفاوت پیدا کرده است، اظهار کرد: پیش از این تعهدات طلبهها و ارتباط شاگرد و استاد مبنای نظم حوزه بود و اگر کسی به درس استاد نمیرسید احساس ضرر و زیان میکرد و بهدنبال مباحثه و کارهایی از این قبیل بود تا ضرر خود را جبران کند.
فضای معنوی حاکم بر حوزه؛ عامل بازدارندگی از روش نمرهمحوری
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فضای معنوی حاکم بر حوزه، اساتید را از نمره و حضور و غیاب مستغنی میکرد و البته تعداد طلاب نیز بسیار کمتر از امروز بود.
دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: عمده افرادی که در گذشته وارد حوزه میشدند، از سیستمهای خاصی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه عبور نکرده بودند، اما اکنون همه از یکی از این دو سیستم وارد حوزه میشوند و با نوعی نظم خاص آشنایی دارند و حوزه میخواهد آنها از نظام سیستمی گذشته جدا نشوند و با ورود به حوزه نیز نظم خود را حفظ کند.
تحصیل 70 هزار طلبه در حوزه علمیه قم
وی با اشاره به شمار طلاب حوزه علمیه قم ابراز کرد: در حال حاضر در حوزه علمیه قم بیش از 70هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند.
آیتالله حسینی بوشهری اظهار کرد: در زمان آیتاللهالعظمی بروجردی کمتر از هزار نفر طلبه در این حوزه علمیه وجود داشت و کنترل کلاس و ارتباط طلبه و استاد بسیار راحتتر از اکنون بود، اما در حال حاضر کلاسهای 500 و 600 نفره و گاه هزار نفره در حوزههای علمیه قم برپا میشود.