مسئولان مدیریت اسلامی را در کلام امیرالمؤمنین(ع) بجویند
کد خبر: 1443404
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
مدیرکل بازرسی استانداری لرستان:

مسئولان مدیریت اسلامی را در کلام امیرالمؤمنین(ع) بجویند

گروه اجتماعی: امیرالمؤمنین(ع) فرمود: قبل از این‌که به‌دنبال رشد و توسعه باشید موانع را برطرف کنید و این یک اصل بنیادین مدیریتی در تمام جوامع انسانی است که اتفاقاً عدم آسیب‌شناسی و رفع موانع در مدیریت‌های امروز، بسیار به چشم می‌آید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مهران علی‌پناه، مدیرکل بازرسی استانداری لرستان امروز، چهارم شهریور در اولین همایش مسئولان ارشد بازرسی و حقوقی دستگاه‌های اجرایی استان لرستان ضمن عرض تبریک به‌مناسبت هفته دولت و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی، اظهار کرد: سرآمد تمام خصایص انسانی، میل به جاودانگی است و یکی از جلوه‌های آن ماندگاری در اذهان، قلوب و تاریخ است.

وی ادامه داد: شهیدان باهنر و رجایی علی‌رغم سابقه کوتاه در کار اجرایی ماندگار شدند و رمز این جاودانگی را می‌توان در توکل، شهادت و اراده آن‌ها دانست، این بزرگواران حتی اگر به شهادت هم نمی‌رسیدند اکنون سیره و روش آن‌ها همچنان راهگشای مردم و مسئولین و ترسیم‌گر مسیر نظام بود.

علی‌پناه اضافه کرد: یکی قوانین دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم این است که وقتی انسانی در هر جای کره‌ زمین اراده‌ای می‌کند و نسبت به آن به باور و ایمان قلبی می‌رسد، تمام کائنات هستی در جهت عملی شدن فکر او جهت‌گیری می‌کنند لذا تصمیمی که با پشتوانه توکل به خداوند تعالی و عزم و اراده راسخ اتخاذ ‌شود از استواری و قاطعیت لازم برای عملی شدن برخوردار است.

مدیرکل بازرسی استانداری لرستان بیان کرد: سلامت‌های تمام ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی منوط به کیفیت کار سه نهاد بازرسی، حقوقی و حراست است که اگر وظایف خود را در حوزه فنی و تخصصی، اداری و سازمانی و نهادی و اجتماعی به بهترین وجه ممکن انجام دهند سلامت ادارات ما تضمین خواهد شد.

علی‌پناه خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد بازرسی و حقوقی باید به‌دنبال ارتقای سطحی کیفی اخلاق و روابط اجتماعی، ترویج فرهنگ خودکنترلی و نظارت اجتماعی و تحقق مصادیق بارز انسانی در جامعه باشند نه این‌که فقط فعالیت خود را صرفاً در ارتقای سازمان تحت نظارت خود محصور کنند.

وی به برکت دین مقدس اسلام جامعه ما از مبانی غنی و اصول استواری برخوردار است ولی متأسفانه ما از نظر تئوریک ضعیف عمل کردیم، یعنی نتوانستیم با کارهای علمی و پژوهشی از مبانی بی‌نظیر دینی، تئوری‌های کاربردی را استخراج کنیم.

علی‌پناه اظهار کرد: فرمایش مولای متقیان امام علی(ع) مبنی‌بر«قبل از این‌که به‌دنبال رشد و توسعه باشید موانع را کنار بزنید»، یک اصل بنیادین مدیریتی در تمام جوامع انسانی است.امام علی(ع) با یک نگاه فرا انسانی به مقوله مدیریت نگریسته است لذا سازمان‌های دولتی باید نخست موانع را شناسایی کنند تا بتوانند مسیر صحیحی را برای عملکرد خودترسیم کنند.

وی با بیان این‌که مدیر باید در خدمت مردم باشد، بیان کرد: درب اتاق مدیران نباید به‌روی مردم بسته باشد وقتی در رأس نظام امام راحل(ره)و یا مقام معظم رهبری خود را خادم مردم معرفی می‌کنند چرا مسِئولان به تأسی از ایشان این‌گونه نباشند از طرفی خداوند که خالق نظام هستی است با مردم گفت‌وگو می‌کند ولی برخی از مسئولان این فرصت را هم از مردم دریغ می‌کنند درحالی‌که در بسیاری از مواقع با گفت‌وگو مسائل و مشکلات و بسیای از سوءتفام‌ها حل می‌شوند.

captcha