حمایت جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس از اجرای طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران
کد خبر: 1442961
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳

حمایت جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس از اجرای طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران

گروه اجتماعی: جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس طی بیانیه‌ای خطاب به وزیر کشور و شهردار تهران از اجرای طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس طی بیانیه‌ای خطاب به رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و قالیباف، شهردار تهران از اجرای طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران حمایت کردند.
در این بیانیه آمده است: طرح جنابعالی مبنی بر تفکیک محیط کار بانوان در صورت امکان و جلوگیری از اختلاط زن و مرد در ادارات مختلف شهرداری تهران احترامی ارزشمند و مبتنی بر فقه نورانی اسلام و در راستای تکریم بانوان است؛ چرا که همه فقهای اسلام بر این امر متفقند که در صورت امکان جدایی محیط کار آقایان و بانوان بر اختلاط آنان ترجیح دارد.
در منابع تاریخی و فقهی می‌خوانیم آنگاه که مسجدالنبی(ص) ساخته شد و پس از مدتی شمار جمعیتی که وارد مسجد می‌شد افزایش یافت، پیامبر گرامی اسلام(ص) دستور دادند درب دیگری برای ورود و خروج بانوان گشوده شود تا از اختلاط میان آنان و مردان جلوگیری به‌عمل آید.
از سوی دیگر بدیهی است لطافت و ظرافت زن و تفاوت او با مرد در خلقت، او را در معرض برخی از آسیب‌ها قرار می‌دهد. نیاز او به امنیت و آرامش را دو چندان می‌کند، واقعیتی که حتی برخی جوامع غربی نیز به اهمیت آن پی برده و سعی در عملی ساختن آن دارند.
آنان به‌خوبی پی برده‌اند از مهم‌ترین عوامل تزلزل و فروپاشی نهاد خانواده، گسترش پدیده طلاق و در یک کلام پایین آمدن ارزش و کرامت زن، اختلاط و ارتباط ناسالم او با جنس مخالف است.
هرکس اندک آشنایی با آموزه‌های نورانی اسلام داشته باشد به این واقعیت پی می‌برد که اسلام می‌خواهد ارتباط زن و مرد بیگانه تنها در محدوده ضرورت و در حداقل باشد، تا بدین وسیله پیوند همسران محکم‌تر و نهاد خانواده پویاتر باشد.
از معضلات اساسی کشور ما آن است که هرگاه طرحی مفید و پیشنهادی ارزشمند طرح می‌شود، فوراً رنگ و لعاب سیاسی به خود می‌گیرد و چون برخی سیاسیون، نگاهی به انتخابات آینده دارند به جای آنکه حامی و مجری آن باشند به مخالفت و ستیز با آن برمی‌خیزند، برخی بی آنکه دلیل و شاهدی ارائه دهند انگیزه این طرح را سیاسی و جناحی قلمداد می‌کنند.
بعضی دیگر به این دلیل سخیف رو می‌آورند که با جداسازی محیط کار زنان و مردان، به شعور و عقل و اراده آنان توهین کرده‌ایم، می‌گویند خود مردان و بانوان ما احکام شرعی و اصول اخلاقی و مسائل خود را رعایت می‌کنند و نیاز به این کارها نیست.
باید به اینان گفت شارع که بیشتر از همه از میزان عقل و درک و همچنین غرایض و امیال درونی انسان‌ها واقف است، خواهان فراهم آوردن محیط حیا و عفاف و پاکی برای مردان و زنان است؛ چرا که مسلماً اختلاط زن و مرد، دختر و پسر هرچند که از نظر تقوا و پاکی در درجه بالایی باشند، پیامدهایی دارد که هرگز به صلاح فرد و جامعه نیست.
برخی دیگر از سیاسیون از تنافی طرح تفکیک با کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی سخن به میان می‌آورند باید به گویندگان این سخن ـ در صورتی که درست باشد ـ یادآور شد مصلحت دین و دنیای ما و سعادت و نیکبختی خانواده‌های ما در گروی عمل کردن به احکام نورانی اسلام است و نباید در این باب از کسی واهمه داشت و بی‌تردید خداوند نیز یاور ماست که «... إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ...؛ ...  اگر خدا را یارى کنید یاریتان مى‏‌کند...» (آیه 7 سوره محمد).
این گزارش می‌افزاید، در بخش پایانی این بیانیه خطاب به وزیر کشور آمده است: امید آنکه حضرتعالی نیز از طرح ایشان حمایت کرده و زمینه اجرای آن را در دیگر ادارات فراهم آورید.

captcha