سومین حرم اهل بیت(ع) ایران، غرق سوگواری مؤسس مکتب جعفری شد
کد خبر: 1441777
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵

سومین حرم اهل بیت(ع) ایران، غرق سوگواری مؤسس مکتب جعفری شد

گروه اجتماعی: در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، مؤسس مکتب جعفری، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی غرق و ماتم عزا شده است و این مراسم‌ها به مدت ۱۰ روز در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، مؤسس مکتب جعفری برنامه‌های مختلفی از شب گذشته، 30 مرداد در شیراز در حال برگزاری است.


تمامی بقاع متبرکه فارس میزبان سوگوارای ایام صادقی هستند و در شیراز نیز دو برنامه عزاداری محوری با سخنرانی چهره‌های کشوری برگزار شد. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در حسینیه عاشقان ثارالله(ع) و حجت‌الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری در حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز به سخنرانی پرداختند.


از صبح امروز، 31 مرداد نیز دسته‌جات سینه‌زنی و هیئات مذهبی شیراز در محل مسجد مکتب جعفری تجمع کرده و به قرائت دعای ندبه پرداختند و سپس به سمت حرم شاهچراغ(ع) جهت عرض تسلیت حرکت کردند و از آنجا نیز برای تجمع و سوگواری متحد و یکپارچه و استماع سخنرانی آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور وارد مدرسه علمیه خان شدند.


در مدرسه علمیه خان، این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و قرائت دعای توسل و مداحی و نوحه‌خوانی ادامه‌دهنده این مراسم بود و سپس آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی، رئیس مدرسه علمیه خان شیراز و نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد به میهمانان این مراسم خوشامدگویی گفت.
در این مراسم علما و فضلا و مسئولان ارشد و استانداران استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتند و همراه با مردم متدین و خداجوی استان فارس به سوگواری شهادت امام جعفر صادق(ع) پرداختند.


آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه در این مراسم، به زندگی امام صادق(ع) و انتظارات آن حضرت از شیعیانشان اشاره کرد و گفت: سئوالی که مطرح می‌شود این است که امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب ما، در طول عمر 65 ساله و 34 ساله امامت خود چه چیز را برای شیعه و حیات مکتب به ارمغان آورد؟
آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: اگر کسی دین و دینداری را از راه دیگران گرفته باشد، راه به جایی نمی‌برد و یک روز در جرگه دینداران و روزی دیگر در جرگه غیردینداران فعالیت می‌کند اما اگر جوانی دینداری خود را بر محور حوزه‌های علمیه که بر محور کتاب و سنت استوار است قرار داد، هیچ چیزی نمی‌تواند او را از راه دین بازگرداند یعنی اگر کسی بر اساس کتاب و سنت وارد عرصه دینداری شد، از محور دینداری منحرف نخواهد شد.

تبیین شرایط عصر امام صادق(ع)
منتخب مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد:‌ عصر امام صادق(عج) عصر عجیبی بود و بحران سیاسی از یکسو، دعوای بین امویان و عباسیان از سوی دیگر که فرصتی طلایی برای امام صادق(ع) به وجود آورد.
وی ادامه داد:‌ در این عصر مکتب‌های فقهی متعدد، و جریانات انحرافی و فرقه‌های مختلف و مظاهر فساد و عیاشی در دستگاه خلافت باعث شده بود که امام صادق(ع) با یک فضای سنگین مواجه شود لذا باید شاگردانی چیره دست داشته باشد تا در تمام عرصه‌ها بتوانند حضور پیدا کنند.

شایسته‌سازی و نخبه‌پروری؛ روش‌های امام صادق(ع) 
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امام صادق(ع) در این عصر در دو سبک کار کرد، گفت: یکی سبک عموم جامعه در جهت شایسته‌سازی و تأثیرگذاری روی افراد عمومی جامعه و دوم امام صادق(ع) نخبه‌پروری کرد و شخصیت‌های متخصص در عرصه‌های علمی تربیت کرد.


وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در زمان خود شخصاً به میدان پاسخگویی به شبهات می‌آمد، گفت: امروز اگر مشاهده می‌کنیم در سطح جهان، علیه مکتب اسلام و تشیع شبهه‌پراکنی می‌کنند، این وظیفه  علمای ماست که آستین‌ها را بالا بزنند و به این شبهات پاسخ دهند.

امام صادق(ع)، شخصاً به شبهات پاسخ می‌دادند
آیت‌الله حسینی‌ بوشهری با بیان اینکه امام صادق(ع) در آن عصر به شبهات پاسخ می‌دادند و فضای جامعه آن روز را به یک فضای دینی و اسلامی تبدیل کردند، گفت: آن امام همام تنها به اینها بسنده نکرد بلکه مشکلات شیعه را نیز به صورت روزانه رصد می‌کردند که شیعه دچار مشکل و بحران نشود.


دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری اینکه امام صادق(ع) در مقابل خلفای اموی و عباسی چند کار جدی‌تر را آغاز کردند، گفت: نخست تشکیل دستگاه قضایی مستقل بود یعنی شیعیان به دستگاه طاغوت خلفای اموی مراجعه نکنند.
وی ادامه داد: کار دومی که امام انجام دادند، مسئله احیای خمس بود که در تا قبل از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یک امر فراموش شده بود و این مسئله بدان معنا بود که جامعه شیعه باید از نظر مالی استقلال داشته باشد.
آیت‌الله حسینی بوشهری،‌ اقدام دیگر امام صادق(ع) را شخصیت‌سازی عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) در طول دوران پربرکت خود شاگردان زیادی تربیت کردند.
این گزارش می‌افزاید، مظفر مختاری، رئیس هیئات مذهبی فارس در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایکنا گفت: مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در سال جاری در شیراز پررنگ‌تر و باشکوهتر از سال‌های قبل برگزار شد.


وی ادامه داد: کار خیری که مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی در زمان حیات خود بنا نهادند برگزاری مراسم سوگواری متحد در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) بود که این مراسم معنوی به دست پسر ایشان آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی ادامه یافته است و امروز نیز شاهد برگزاری این مراسم باشکوه بودیم.
مختاری عنوان کرد: بعد از برگزاری مراسم سوگواری و استماع سخنان آیت‌الله حسینی بوشهری، هیئات مذهبی شیراز به‌صورت دسته جمعی به سمت مصلی نماز جمعه جهت حضور در این نماز عبادی ـ سیاسی رفتند تا پس از اقامه نماز، مراسم سوگواری را در آنجا ادامه دهند.
رئیس شورای هیئات مذهبی فارس خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها نیز به این شکل برنامه جمعی در هیئات مذهبی که منصوب به امام صادق(ع) بودند برنامه‌های مختلفی برگزار شد.
وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی در این روز انجام شد توزیع قریب 4 هزار کتاب از سیره امام صادق(ع) توسط دفتر آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی بود که به همراه پرچم‌های سیاه و اقلام عزاداری در میان تاکسی‌ها و وسایل نقلیه عمومی پخش شد.
به گزارش ایکنا، مراسم‌های سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) به‌مدت 10 روز در استان فارس برگزار می‌شود که این مراسم در شیراز در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء ادامه می‌یابد و امشب نیز سخنران این مراسم حجت‌الاسلام مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری است و از فردا شب حجت‌الاسلام حسین انصاریان به‌مدت 9 شب در این حرم مطهر سخنرانی خواهد کرد.

captcha