جذب و ترغیب فرزندان به نماز از شاخص‌های بهبود ارزش‌های خانواده‌ها است
کد خبر: 1432116
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
حجت‌الاسلام صفایی‌بوشهری:

جذب و ترغیب فرزندان به نماز از شاخص‌های بهبود ارزش‌های خانواده‌ها است

گروه اجتماعی: یکی از شاخص‌های بهبود ارزش‌های خانواده‌ها، جذب و ترغیب فرزندان به نماز است و خانواده‌ها باید تلاش کنند تا با بالا بردن سطح آگاهی خود بر پایه عمل، زمینه‌های لازم برای انتخاب آزادانه و از روی رغبت و علاقه فرزندان به نماز را فراهم آورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌رضا صفایی‌بوشهری، مدرس اخلاق حوزه‌های علمیه کشور پیش از ظهر امروز، 31 تیرماه، در نشست مشترک شرکت گاز، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه و خطوط لوله و مخابرات شمالغرب کشورکه با هدف ترویج فرهنگ نماز برگزار شد، گفت: یکی از شاخص‌های بهبود ارزش‌های خانواده‌ها، جذب و ترغیب فرزندان به نماز است.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها باید تلاش کنند تا با مطالعه عمیق و بالا بردن سطح آگاهی خود بر پایه عمل، زمینه‌های لازم برای انتخاب آزادانه و از روی رغبت و علاقه فرزندان به نماز را فراهم آورند.

مدرس اخلاق حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ضرورت توجه کارکنان و خانواده‌ها به سه اصل مهم خود‌شناسی، انسان‌شناسی و هستی‌شناسی، اظهار کرد: پیش از دعوت فرزندان به نماز، والدین باید خود با شناخت عمیق و انتخاب آگاهانه به فلسفه نماز بپردازند تا این عمل ارزشمند به صورت یک عادت بین خود و فرزندان ترویج پیدا نکند.

نماز، غذای کامل روح بشریت است

حجت‌الاسلام صفایی‌بوشهری نماز را مهم‌ترین عامل حفظ ایمان، آرامش‌دهنده دل‌ها، غذای کامل روح بشریت و نه فقط مسلمانان، بهترین وسیله ارتباط با خدا، وسیله تکامل معنوی، سدی مستحکم در برابر گناهان و بهترین راه برای رسیدن به همه خوبی‌ها معرفی کرد.

وی فضاسازی معنوی، پاسخ به کنجکاوی‌های کودک، آموزش مستقیم، حضور در مجامع و محافل نماز، زیباسازی نماز و تشویق را به عنوان روش‌های مؤثر در جذب کودک به نماز معرفی کرد و افزود: محبت و ایجاد انگیزه در مخاطب، توأم بودن علم با عمل والدین، همراه کردن فرزندان با دوستان اهل نماز، بیان داستان‌های ارزشمند از عاملان و تارکان نماز و معرفی الگوها و شخصیت‌های برجسته از دیگر راهکارهای مؤثر در دعوت فرزندان به نماز است.

این کارشناس مسائل مذهبی تهاجم فرهنگی را به‌عنوان سخت‌ترین و مخرب‌ترین نوع تخریب فرهنگی که در حال حاضر دامن‌گیر جهان شده است، دانست و گفت: اگر نقش نماز به معنای واقعی در زندگی ایفا شود و انسان به طور مستمر با مبدأ و فطرت پاک خود ارتباط واقعی برقرار کند، جامعه شاهد هیچ نوع انحراف، طلاق، تنش خانوادگی و دیگر ناهنجاری‌ها نخواهد بود.

مدرس اخلاق حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: توجه و پیگیری والدین در شناخت و بالا بردن سطح آگاهی خود برای نشان دادن مسیر صحیح به فرزندان، اقدامی الزامی و ارزشمند در مسیر انجام رسالت خطیر تربیت فرزندان صالح است.

در ادامه این نشست، سید‌سعید عسگریان، مدیر‌عامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به این‌که گام نهادن در مسیر فرهنگ، علاوه بر عزمی برخاسته از تعهد و ایثار، گام‌هایی محکم و استوار، بصیرتی دین‌مدار و پرعیار می‌طلبد، گفت: تلاش مدیران و مسئولان در مسیر رشد و توسعه فرهنگی، زمینه‌ساز تعمیق و گسترش فرهنگ ناب اسلامی است.

وی در پایان عشق و علاقه خادمان نماز به نماز و ترویج آن را قابل تقدیر و اقدامی ارزشمند دانست و یادآور شد: تمام تلاش خود را در برپایی هرچه با شکوه‌تر نماز و بالا بردن سطح آگاهی و شناخت کارکنان از فرهنگ غنی نماز به‌کار می‌بریم.

captcha