خوداتکایی با پرورش روح قناعت در جامعه ممکن می‌شود
کد خبر: 1427827
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱

خوداتکایی با پرورش روح قناعت در جامعه ممکن می‌شود

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه روزه به مسلمان، قناعت و مناعت را می‌آموزد، گفت: جامعه‌ای که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود و می‌تواند از بیگانه بی‌نیاز باشد..

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی‌پور، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، به ذکر فلسفه روزه‌ گرفتن از دیدگاه دین مبین اسلام پرداخت و آثار و برکات فردی و اجتماعی آن را برشمرد و اظهار کرد: روزه علاوه بر فواید جسمانی نقش بسیار مهمی در تقرب الهی دارد و موجب تقویت روحیه عبودیت در انسان می‌شود و انسان با تحمل صبر بر خوردن و آشامیدن غلبه کرده و با عبادت خداوند روح خود را صیقل داده و به آفریدگار نزدیک‌تر می‌گردد.

وی با بیان اینکه فلسفه عالی و فایده مهم روزه گرفتن ایجاد تقوا در انسان است، افزود: روزه با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می‌گرداند؛ رمضان ماه خودسازی و تزکیه است و روزه عبادتی نسبتا مشکل است که باید بنده خدا به این عبادت مهم تن در دهد تا از این باب وارد عبادات دیگر شود؛ بنابراین روزه دروازه عبادات است، به معنای اینکه خودسازی و مقاومت در انجام عبادات را باید از روزه شروع کرد.

حجت‌الاسلام احمدی‌پور با اشاره به آثار اجتماعی روزه، تصریح کرد: روزه موجب تهذیب جامعه و تداوم روح تعادل و همبستگی و برادری بین مسلمانان و همدردی و همنوازی و استحکام پایه‌های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشا و جنایت می‌شود.

روزه به مسلمان، قناعت و مناعت را می‌آموزد

این کارشناس دینی با اشاره به آثار اقتصادی روزه، اضافه کرد: روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی می‌شود، چراکه به وسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچگاه فردی در اجتماع مسلمانان گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد؛ روزه به مسلمان، قناعت و مناعت را می‌آموزد و ارزش این صفات و تأثیر آن در ایجاد صفات برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است؛ جامعه‌ای که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود و می‌تواند از بیگانه بی‌نیاز باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که امساک اعضاء و جوارح، شرط تحقق روزه واقعی است، ادامه داد: طبق آموزه‌های دینی، نخوردن و نیاشامیدن یکی از ویژگی‌های روزه محسوب می‌شود، ولی باید امساک اعضاء و جوارح بدن نیز رعایت شود تا روزه کامل و جامع باشد و اگر امساک اعضاء صورت گیرد به روزه واقعی نزدیک خواهیم شد؛ اگر ما بخواهیم جزو روزه‌داران واقعی باشیم باید چشم و گوش و زبان و دیگر جوارح ما نیز کنترل شود و مرتکب گناه نشویم.

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه تشنگی و گرسنگی روزه باید انسان را متوجه تشنگی و گرسنگی قیامت کند، متذکر شد: اگر امساک اعضا صورت گیرد به روزه واقعی نزدیک خواهیم شد؛ نفس‌های بندگان در ماه رمضان تسبیح و خواب آنان عبادت محسوب می‌شود و هیچگاه نفس‌های فردی که مرتکب گناه می‌شود تسبیح به شمار نمی‌رود و این نکته در مورد افرادی که روزه آنها واقعی است، صدق می‌کند.

وی ترتیل و تلاوت را از شیوه‌های پرداختن به قرآن کریم دانست و گفت: تدبر در آیات نکته‌ای است که خداوند در قرآن کریم بارها به آن اشاره کرده است؛ تلاوت و حفظ قرآن کریم مقدمه‌ای است تا فرهنگ قرآنی در زندگی جاری شود و با تفکر در مفاهیم قرآن کریم عمل به آن نیز در زندگی جریان پیدا کند.

دعای افتتاح؛ یکی از ادعیه سفارش شده به شیعیان

حجت‌الاسلام احمدی‌پور نبود آرامش در جوامع غربی را الهام ‌گرفته از بی‌بندوباری فردی و اجتماعی و دور بودن از خداوند متعال عنوان و تصریح کرد: با توجه به تهاجمات جوامع صنعتی، امروزه روی آوردن به قرآن و کسب معارف دینی می‌تواند به انسان آرامش ببخشد.

این کارشناس دینی ادعیه ماه مبارک رمضان را گنجینه‌ای خواند که در آن ائمه اطهار(ع) راه ارتباط با خداوند را به انسان‌ها آموختند و با خواندن و تأمل در آنها می‌توان به خدا نزدیک‌تر شد و خاطرنشان کرد: خواندن دعاهای ویژه در ماه مبارک رمضان فرصتی است که خداوند برای بندگان خود فراهم کرده است و باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم.

حجت‌الاسلام احمدی‌پور یکى از دعاهاى بسیار مناسب و پرمحتوا که براى قرائت در شب‌هاى ماه رمضان وارد شده را دعاى افتتاح معرفی و بیان کرد: یکی از بهترین و مهم‌ترین ادعیه‌ای که در ماه رمضان به شیعیان سفارش شده که هر شب بخوانند دعای افتتاح است، زیرا این دعا از مضامینى عالى برخوردار مى‌باشد و مطالب آن به گونه‌اى است که به داعى مى‌آموزد که در هنگام دعا، چه آدابى را باید رعایت کند و متوجه چه مسائلى باشد.

captcha