آغاز فرهنگ‌سازی در زمینه پرداخت زکات از دوران کودکی
کد خبر: 1425094
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
امام جمعه هیدج خواستار شد؛

آغاز فرهنگ‌سازی در زمینه پرداخت زکات از دوران کودکی

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام ربیعی با تأکید بر این‌که فرهنگ‌سازی در زمینه پرداخت زکات را باید از دوران کودکی آغاز کرد، گفت: مدارس در این راستا نقش غیرقابل انکاری دارند و دبیران ادبیات می‌توانند با اختصاص موضوع انشاء درباره زکات ذهن کودکان را در این زمینه به کنکاش وادار کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین خلیل ربیعی، امام جمعه هیدج، پیش از ظهر امروز، 11 تیرماه، در جلسه شورای زکات این شهر، با بیان این‌که شهر هیدج دارای ظرفیتی بالا در زمینه مذهبی است، گفت: درحال حاضر دو حوزه علمیه برادران و خواهران در شهر هیدج مشغول به فعالیت هستند که در حوزه خواهران 160 نفر و در حوزه برادران نیز 340 نفر از طلاب درحال تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: هیدج یک منطقه کشاورزی بوده و دارای کشاورزان زیادی است و با توجه به این‌که به فصل برداشت محصول نیز نزدیک می‌شویم، باید از ظرفیت‏‌های موجود در شهر و به‌ویژه ظرفیت حوزه‎های علمیه جهت ترغیب کشاورزان به پرداخت زکات استفاده بهینه شود.

امام جمعه هیدج با بیان این‌که پرداخت زکات، خیرات و برکات فراوانی در زندگی مادی و معنوی انسان‎ها دارد، تأکید کرد: آگاهی کشاورزان از ثمرات پرداخت زکات در زندگی و همچنین افزایش برکت آنها در هنگام برداشت محصول، می‎تواند نقش مؤثری در ترغیب آنها به پرداخت زکات ایفا کند.

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های هیدج به نام «زکات»
حجت‌الاسلام ربیعی با اشاره به پیشنهاد ارائه‌شده در زمینه نام‌گذاری خیابان یا میدانی در شهر هیدج به نام زکات، افزود: نام‌گذاری خیابان یا میدان در شهر به نام زکات، باعث تداوم نام زکات در اذهان مردم می‌شود و این امر باید پی‌گیری شده و با شورای شهر و شهردار مطرح شود.

وی با تأکید بر این‌که فرهنگ‌‌سازی در زمینه پرداخت زکات را باید از دوران کودکی در وجود افراد نهادینه کرد، یادآور شد: مدارس در این راستا نقش غیرقابل انکاری دارند و دبیران ادبیات می‌توانند با اختصاص موضوع انشا درباره زکات ذهن کودکان را در این زمینه به کنکاش وادار کنند.

در ادامه این جلسه، محسن داوودی، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ابهر، اظهار کرد: شهرستان ابهر در زمینه زکات رتبه نخست را در استان در سال 92 داراست که امیدواریم با ادامه روند تعامل، این موضوع تداوم یابد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، عنوان کرد: عنوان سال، چراغ راه مسئولان در طول سال است و انتظار از همه مسئولان این است جامعه را به سمت و سویی که مقام معظم رهبری مدنظر دارند، هدایت کنند و این امر نیز به نوبه خود وظیفه مسئولان کمیته امداد را در جمع‎آوری زکات که یک نوع جهاد اقتصادی است، سنگین‏تر می‎‏کند.

36 مبلّغ زکات در ابهر فعالیت می‌کنند
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ابهر با بیان این‌که در سال‏ گذشته اقدامات مطلوبی در راستای جمع‌آوری زکات در ابهر انجام شد، تأکید کرد: در این راستا با 36 مبلّغ برجسته در زمینه تبلیغ زکات قرارداد منعقد شد که این مبلّغان برای تبلیغ زکات 80 جلسه عمومی و 16 هزار دیدار چهره‌به‌چهره انجام دادند.

داوودی با اشاره به فعالیت دو حوزه علمیه در هیدج، گفت: باید از ظرفیت حوزه علمیه در راستای ترویج فرهنگ پرداخت زکات بهره‌گیری شود و پایان‌نامه‎های موجود در دانشگاه‎ها نیزبه سمت و سوی موضوع زکات سوق یابند.

در ادامه این جلسه، محمدصادق ‎خانی، دبیر شورای زکات ابهر با بیان این‌که زکات از جایگاه والایی در اسلام برخوردار است، اظهار کرد: همان‌طور که قبولی عبادات به قبولی نماز بستگی دارد، قبولی نماز نیز به پرداخت زکات وابسته است.

وی در پایان با اشاره به این‌که آگاهی از ثمرات زکات مردم را به پرداخت آن ترغیب می‎کند، یادآور شد: ماه رمضان، بهترین فرصت برای تبلیغ زکات واجب و مستحبی در شهرها و روستاها توسط مبلّغان است.

captcha