ازدواج موفق یکی از راهکارهای کاهش زنا در جامعه است/زنا؛ رفع نیاز جنسی با گناه
کد خبر: 1418665
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴

ازدواج موفق یکی از راهکارهای کاهش زنا در جامعه است/زنا؛ رفع نیاز جنسی با گناه

گروه اجتماعی: ازدواج موفق یکی از راهکارهای کاهش زنا در جامعه است، ازدواج موفق، نیازهای عاطفی و جنسی انسان ها را پاسخ دهد و آنان را از گناه بازداشته و به خدا نزدیک می کند، آرامشی دلنشین فراهم می‌آورد، اما روابط جنسی نامشروع نمی تواند آرامش بخش باشد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، زنا از گناهان کبیره و از موجبات حد در اسلام به شمار می رود، زنا آمیزش از راه نامشروع  است که حرمت آن بین مسلمانان ضروری است و ارتکابش موجب ثبوت حد است.

در روایات آمده است «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ (ع) قَالَ لِلزَّانِی سِتُّ خِصَالٍ ثَلَاثٌ فِی الدُّنْیَا وَ ثَلَاثٌ فِی الْآخِرَةِ أَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیَا فَیَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ وَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الْآخِرَةِ فَسَخَطُ الرَّبِّ وَ سُوءُ الْحِسَابِ وَ الْخُلُودُ فِی النَّارِ» زنا شش اثر دارد؛ سه اثر در دنیا سه اثر در آخرت، اما آثار دنیوی زنا، آبرو را می‌برد، رزق را کم می‌کند و مرگ و نیستی را نزدیک می‌کند اما آثار اخروی آن، پس غضب پروردگار و سختی حساب و دخول در آتش و جاودان ماندن آن را ایجاب می‌کند.

پیامبر(ص) فرموده اند «هرگاه بعد از من زنا شیوع پیدا کند، مرگ ناگهانى زیاد می‌شود». مشکلات روحی و روانی که این عمل در مراحل بعدی زندگی به دنبال خواهد داشت و پیداش بیماری‌های خطرناک و غیر قابل درمان و ایجاد بی بندوباری و هرج و مرج در نظام خانواده که به دنبال آن مشکلات و بزه های اجتماعی نیز وجود دارد را می توان از  دیگر آثار این عمل شنیع دانست.

در اسلام، زنا از گناهان بزرگ است و در شریعت ممنوع گشته ‌است در قرآن نیز آیاتی وجود دارند که‌ شأن نزول آنها درباره تحریم زنا است خداوند در آیه ۳۲ سوره اسرا می فرماید «وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلًا؛ نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت و بد راهی است» در تفسیر نمونه این آیه این‌طور تفسیر شده است «می‌‌گوید به این عمل نزدیک هم نشوید و اشاره به این است که آلودگى به زنا غالباً مقدماتى دارد که انسان را تدریجاً به آن نزدیک می ‌‏کند».

همچنین در تفسیر المیزان این‌طور آمده است «این آیه از زنا نهى می‌‏کند و در حرمت آن مبالغه کرده است چرا که این عمل فاحشه است و زشتى و فحش آن صفت لاینفک و جدایى ناپذیر آن است، به طورى که در هیچ فرضى از آن جدا نمی ‌‏شود این روش، روش زشتى است که به فساد جامعه، آن هم فساد همه شئون اجتماع منجر می ‌‏شود و به کلى نظام اجتماع را مختل می ‌‏کند».

در فرقه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی احادیث و روایات بسیاری در باب تحریم زنا و آثار سوء زنا بر جامعه وجود دارد، در آیات ۲ تا 9 سوره نور خداوند درباره مجازات زناکار و شرایط اثبات گناه و شرایط اثبات بی گناهی، مطالبی بیان شده‌ است.

ازدواج موفق یکی از راهکارهای کاهش زنا در جامعه است، ازدواج موفق، نیازهای عاطفی و جنسی انسان ها را پاسخ دهد و آنان را از گناه بازداشته و به خدا نزدیک می کند، آرامشی دلنشین فراهم می‌آورد، اما روابط جنسی نامشروع و ازدواجی که با رعایت دیگر موازین دینی همراه نباشد، نمی تواند آرامش بخش باشد.

یک ازدواج موفق به دلیل آنکه به نیازهای عاطفی و جنسی انسان پاسخ می دهد، او را از انجام بسیاری از گناهان باز می‌دارد که در صورت فراهم بودن دیگر مقدمات، ارتباط بهتری میان او و پروردگارش برقرار می شود و در نهایت همین یاد خدا و ارتباط با او است که به آرامش می انجامد زیرا تنها با یاد خدا است که دلها آرامش می پذیرد براین اساس، ازدواج تنها کمکی برای رسیدن به این مقصد ارزیابی می‌شود که به همراه دیگر مواردِ توصیه شده در قرآن، چون عبادت، تهجد، خوش اخلاقی و غیره انسان را به سرمنزل مقصود می رساند.

طبیعی است که در این دیدگاه روابط جنسی نامشروع نمی تواند آرامش مطلوب را برای انسان فراهم کند چون انسان را از خدا دور می کند قرآن تنها به اصل ازدواج نپرداخته بلکه به مواردی دیگر از جمله ارتباط دوستانه در خانواده نیز توصیه فرموده و در همین راستا تنها ازدواجی به آرامش می انجامد که معیارهای لازم را داشته و با رعایت دیگر موازین دینی همراه باشد و گرنه منجر به سلب آرامش خواهد شد که در این هنگام، طلاق را نمی توان فرار از آرامش برشمرد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که برخی افراد با تصور آرامشی موهوم از آرامش واقعی می‌گریزند مانند افرادی که از آرامش واقعی در کنار خدا بودن فرار کرده و به آرامش خیالی دنیاپرستی روی می‌آورند و شاید بسیاری از طلاق‌ها- نه همه آنها- نیز در واقع فرار از آرامش بوده و آینده آرام تری در انتظار طرفین طلاق وجود نداشته باشد.

در جامعه ما همیشه خانواده به عنوان یک مجموعه کوچک از ارزش بالایی برخوردار بوده است که البته این مسئله در جوامع سنتی یک امر آشکار است با توجه به پیشرفت زندگی بشر از جوانب مختلف چنین به نظر می‌آید که امروزه میل به تشکیل خانواده میان جوانان کمرنگ‌تر شده است که آنهم گاه به دلیل مشکلات اقتصادی است و گاه مسائل شخصی را به دنبال دارد به هر حال این نکته به راحتی قابل اذعان است که دوری از ازدواج زمینه گناه را فراهم می‌کند.

ازدواج به زندگی زن و مرد جهت می‌بخشد
ازدواج به زندگی زن و مرد جهت می‌بخشد و مرد و زنِ نگران، مضطرب و سرکش را آرام ساخته موجبات حفظ سلامت تن و روان آنان را فراهم می‌کند، خودداری از ازدواج و در نتیجه عدم ارضای پاره ای از نیازهای آدمی ممکن است زمینه اختلالات عاطفی و بیماری‌های جسمانی و روانی را مساعد سازد و خروج از اعتدالِ وجود را ممکن می‌کند.

در آیه 7 سوره شعراء آمده است «أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَی اْلأَرْضِ کَمْ أَنْبَتْنا فیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَریمٍ؛ آیا آنها به زمین نگاه نکردند که چه اندازه در آن از گیاهان جفت(نر و ماده) و پرفایده آفریدیم». بنابر کلام قرآن، قانون زوجیت در سراسر عالم هستی جاری است و خداوند در آیه 49 سوره ذاریات می فرماید «وَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ از هر چیزی جفتی آفریدیم، باشد که متذکر شوید». بنابر این اصل قرآنی، زندگی موجودات بر زوجیت و جفت بودن بنا شده است.

ازدواج در اسلام، همواره تشویق و تأکید شده است از آیه‌های قرآنی و روایت‌هایی که در کتاب‌های معتبر فقهی وجود دارد، می‌توان به ضرورت و اهمیت ازدواج پی‌برد خداوند در آیه 189 سوره اعراف، حضرت حوّا را وسیله آرامش و مایه تسکین حضرت آدم(ع) معرفی می کند و می فرماید «وجَعَل مِنها زوجَها لِیَسْکُنَ اِلیها؛ از جنس خود او همسری آفرید تا به آرامش خاطر دست یابد».

همچنین در قرآن مجید به حالت سکون نفس و آرامش خاطری که با ازدواج فراهم می‌شود، این گونه اشاره دارد «و مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُم مِنْ اَنْفُسِکُم اَزواجا لتَسْکُنُوا اِلیها؛ از نشانه‌های رحمت الهی به شما، آن است که از جنس خودتان همسری برای شما آفرید تا در سایه عشق و محبت او آرامش خاطر و سکون نفس به دست آورید».

فایده های ازدواج از دیدگاه اسلام بسیار است، ازدواج و تشکیل خانواده، نقطه عطفی در زندگی هر جوانی است در حقیقت، ازدواج یکی از بهترین رسم های اجتماعی انسان‌ها است که از فطرت آنها سرچشمه می گیرد رسول خدا(ص) در این باره فرموده است «ازدواج سنت من است هر کس از سنت من رو بگرداند، از من نیست».

بنابراین، ازدواج لازمه زندگی انسان‌ها است و ترک آن، عملی غیرمتعارف و سنت‌شکنی به‌شمار می آید. اگر ازدواج با اندیشه سالم و شناخت کامل و به‌دور از اجبار دیگران صورت پذیرد، آثار سودمندی برای فرد و اجتماع به همراه دارد و با آرامشی که برای مرد و زن حاصل می‌شود زمینه بسیاری از گناهان همچون زنا و فحشا با تحقق صفات فاضله اخلاقی همچون پاکی، صداقت و وفاداری کاهش می‌یابد لذا اگر امروز با کاهش میل به ازدواج در میان جوانان مواجه هستیم باید هوشیار باشیم که رفع نیاز جنسی با گناه و فحشا جای این پیوند مقدس آسمانی را نگیرد.

captcha