امام خمینی(ره) پویایی فقه و اصول را لازمه نگرش اجتهادی می‌دانست
کد خبر: 1413016
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا؛

امام خمینی(ره) پویایی فقه و اصول را لازمه نگرش اجتهادی می‌دانست

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام احمدی‌پور گفت: امام(ره) ضمن تحصیل دروس فقهی متعارف، به آموختن و مطالعه متون عرفانی، کلامی، سیاسی، ادبی و نجومی پرداخته و با مبانی فلسفه غرب آشنا و با مباحث فلسفه اسلامی تسلط کامل داشت و ایشان پویایی فقه و اصول را لازمه نگرش اجتهادی می‌دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، ضمن برشمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی به شخصیت الهی و عرفانی امام ‌خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: امام ‌خمینی(ره) معجزه تاریخ ایران بود و اگر از فکر و اندیشه ایشان فاصله بگیریم، سقوط خواهیم کرد.

وی افزود: حضرت امام ‌خمینی(ره) پـس از انبیا بزرگ الهی و ائمه معـصوم(ع) از کم‌نظیرترین و ممتازترین شخصیت‌های تاریخ بشریت است که با اندیشه‌های بلند الهی و تلاش‌های صادقانه خویش مسیر تاریخ را دگرگون کرد و باعث ایجاد تحولاتی عظیم در تاریخ ایران و جهان اسلام شد.

این کارشناس دینی، امام‌ خمینی(ره) را فیلسوفی الهی، عارفی ربانی، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران دانست و ادامه داد: امام(ره) به فراگیری بسیاری از معارف و علوم اسلامی پرداخت و در آنها تخصص ویژه و مهارت کامل پیدا کرد.

وی برای امام ‌خمینی(ره) دو ویژگی برجسته معرفی و اظهار کرد: امام(ره) ضمن تحصیل دروس فقهی متعارف، به آموختن و مطالعه متون عرفانی، کلامی، سیاسی، ادبی و نجومی پرداخته و با مبانی فلسفه غرب آشنا و با مباحث فلسفه اسلامی تسلط کامل داشت که نشان‌دهنده بُعد علمی امام است، امام(ره) پویایی فقه و اصول را لازمه نگرش اجتهادی می‌دانست.

جهان‌بینی توحیدی، مبنای سیره امام خمینی(ره) بود

حجت‌الاسلام احمدی‌پور تصریح کرد: آنچه حضرت امام(ره) را رهبری ممتاز و بی‌نظیر کرده بود، مجموعه‌ای از ویژگی‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی ایشان بود؛ ایشان تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می‌دید و معتقد بود که دانش با همه شرافتش آنگاه که توأم با تزکیه نفس نباشد، همچون ابزاری در خدمت هدف‌های نفسانی و شیطانی به‌کار گرفته خواهد شد.

وی امام ‌خمینی(ره) را موحدی خواند که با اتصال به خداوند متعال ترسی از ابرقدرت‌ها نداشت و اضافه کرد: امام(ره) از لحاظ بُعد عرفانی دارای مقام‌های بالایی بود؛ عرفان امام ‌خمینی(ره) مبتنی بر آیات قرآنی، احادیث بزرگان دین و آموخته‌های عملی اولیای خدا و در چارچوب شرع مطهر اسلام بود.

رئیس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا، اندیشه و سیره سیاسی امام (ره) را مبتنی بر اصول مستحکمی نظیر جهان‌بینی توحیدی، وحی الهی، سنت پیامبر(ص) و مکتب معصومین(ع)، پیوند دین و سیاست، اجتهاد، عقلانیت دینی و مؤلفه‌های فقه اسلامی دانست و گفت: در اندیشه امام(ره)، نظام سیاسی اسلام برخاسته از دین است و همه مباحث سیاسی اسلام بر مبنای قوانین و احکام دینی پایه‌ریزی شده است.

اندیشه‌های امام به بلندای تاریخ است

وی با اشاره به فرارسیدن ایام ارتحال امام ‌خمینی(ره)، بیان کرد: رحلت امام(ره) تلخ‌ترین ایام تاریخ انقلاب است، زیرا بر همه مسلمان حق بزرگی دارد و با زحمات و مجاهدت و تدابیر حکیمانه امام ‌خمینی(ره) بود که جهان اسلام بار دیگر جان تازه گرفت و مکتب اسلام در آن احیا شد.

این مسئول فرهنگی با بیان این مطلب که امروز به برکت نام و کلام امام راحل، انقلاب اسلامی ایران به یک الگوی مردمی برای همه آزادی‌خواهان جهان تبدیل شده است، ادامه داد: ما به عنوان یک ایرانی، یک مسلمانی که مذهب شیعه دارد و کسی که در نظام جمهوری اسلامی مسئول است، وظیفه داریم که راه اندیشه و تفکر امام(ره) را سرلوحه کارهای خود قرار داده و آن را زنده‌نگه داشته و به نسل آینده انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه امام ‌خمینی(ره) با توکل بر خدا توانست بر حکومت طاغوت پایان دهد، عنوان کرد: امام(ره) با اعتقاد راسخی که به راه و منش خود داشت توانست مکتب اسلام و قرآن و ارزش‌های انسانی را در سطح جهان احیا کند و حکومتی تشکیل دهد که امروز آرمان‌ها و مکتب این حکومت به الگوی دیگر کشورها تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام احمدی‌پور با بیان اینکه اندیشه‌های امام(ره) به بلندای تاریخ است، یادآور شد: علما و مبلّغان، رسالت سنگینی در تبیین اندیشه‌های حضرت امام(ره) دارند، زیرا اندیشه و مکتب امام(ره)، از آغاز بعثت اولین پیامبر خدا(ص) تا به امروز را در بر می‌گیرد و امام با حرکت انقلابی خود درس بیداری به تمام جهانیان داد.

captcha