بررسی مفاهیم قرآن در برنامه درسی دانشجویان گنجانده شود
کد خبر: 1409609
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی:

بررسی مفاهیم قرآن در برنامه درسی دانشجویان گنجانده شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: آنچه امروزه در جامعه مشهود است کم‌کاری در حوزه پژوهش معارف قرآنی است؛ بنابراین ضروری است مراکز فرهنگی و دانشگاهی در حوزه تحقیقات و ارتباط با آیات قرآن تلاش‌های مؤثری داشته باشند.


ابوالفضل نوفرستی، مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، درباره وضعیت پژوهش‌های قرآنی موجود در جامعه گفت: پژوهش‌های دینی باید توسط پژوهشگران و محققان مطابق با شرایط جامعه دسته‌بندی و با زبانی عامه‌پسند و قابل برداشت در اختیار مردم قرار بگیرند.



وی ادامه داد: بر این اساس آنچه که الان در جامعه مشهود است کم‌کاری در حوزه پژوهش و علوم و معارف قرآنی است که وظیفه همه افرادی که در این عرصه فعالیت دارند اعم از مراکز فرهنگی و دانشگاهی تلاش در حوزه  پژوهش و ارتباط با آیات قرآن است.



نقش دانشگاه‌ها در طرح پژوهش‌های قرآنی



مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی درباره نقش دانشگاه‌ها در طرح پژوهش‌های قرآنی و بررسی مسائل روز از دید قرآن گفت: اگر از خود قرآن بپرسند انتظار شما از کدام قشر جامعه در خصوص بیان معارف بیشتر است مشخص است که انتظار قرآن از صاحبان فن، محققان و پژوهشگران بیشتر است.



نوفرستی با اشاره به اینکه نقش پژوهش، بی‌بدیل، لازم و ضروری است، ادامه داد: به این خاطر است که هرچه پیش‌تر می‌رویم پرسش‌های بشر فراوان‌تر می‌شود که باید از طریق تحقیق به آن پاسخ داده شود.



وی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید و رهبری بسیار در فرمایشات خود در زمینه پژوهش‌های قرآنی و ضرورت آن اشاراتی داشته‌اند، اظهار کرد: جامعه امروز تشنه معارف اسلامی است که باید از طریق پژوهش در زمینه دین به آن پاسخ داده شود.



مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قرآن کتاب دین ماست و ما مسلمانان همیشه تکلیف دریافت پیام کتاب دین را بیش از تمامی مکتب‌ها بر عهده داریم، ادامه داد: باید مبانی این کتاب آسمانی از همان بدو تولد در فرد عجین شود تا زمینه فراگیری قرآن در سال‌های آینده زندگی را به‌دست آورد.



نوفرستی بیان کرد: به‌ فرموده بزرگان، تربیت فرزندان را در دوران قبل از رسیدن به سن تکلیف آغاز کنید زیرا در این دوران تربیت دینی مانند نقش زدن بر خشت خام، آسان‌تر از هر دوران دیگر تربیتی است.



نقش یادگیری قرآن در تحکیم هویت افراد 



وی تأکید کرد: اگر در دوران کودکی، تربیت را با آموزش مسائل دینی و قرآنی آمیخته کنیم، هویت شکل‌گرفته کودک و نوجوان ما به‌ سادگی از بین نخواهد رفت.



مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقدمه فراگیری قرآن آموزش روخوانی است و همه ما نیازمند آموزه‌های قرآنی هستیم، ادامه داد: اگر در ابتدای هر درس و کلاسی یک حدیث یا تفسیر روان از قرآن توسط استاد گفته شود اثر خود را خواهد گذاشت.



نوفرستی با اشاره به اینکه یکی از نواقص موجود در دانشگاه‌ها پرداختن به بحث روخوانی و روان خوانی است یادآور شود: پرداختن به این بحث در جای خود بسیار ارزشمند است اما چون قرآن کتاب زندگی است باید از پیام‌ها و معارف آن درس بگیریم.

captcha