یک لحظه مذمت خود بهتر از 40 سال عبادت است
کد خبر: 1407904
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
آیت‌الله جاودان:

یک لحظه مذمت خود بهتر از 40 سال عبادت است

خبرنگاران افتخاری/ زهرا بشیری: آیت‌الله جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق خود بیان کرد: یک لحظه مذمت خود بهتر از 40 سال عبادت است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که با قرائت سوره مبارکه یس و زیارت آل یاسین آغاز شد، با بیان عباراتی از صحیفه سجادیه، اظهار کرد: هیچ وقت، هیچ‌کس در هیچ شرایطی به خدا حق پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر من کاری کردم و خدا مرا بخشید، این مرحمت خداست، یعنی من شایستگی پیدا می‌کنم که خدا مرا ببخشد. در واقع اگر خداوند مرا به خاطر گناهانم عذاب دهد، ظلم نکرده است.

جاودان با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) که در توصیه‌ به یکی از فرزندانشان فرمودند «علیک بالجد، فرزندم جدی عمل کن»، تأکید کرد: مسائل اخروی صدها برابر جدی‌تر از مسائل دنیوی است.

وی بیان کرد: فکر نکنید که نماز شب می‌خوانید، نماز اول وقت می‌خوانید، صبح تا شب به مردم خدمت می‌کنید، پس از حد تقصیر بیرون می‌روید.

جاودان با بیان اینکه خدای متعال هیچ‌گاه آن‌گونه که باید، عبادت نمی‌شود، با اشاره به داستان عابدی از بنی‌اسرائیل، اظهار کرد: عابدی 40 سال عبادت کرد اما قربانی‌اش قبول نشد. این عابد یک لحظه خودش را مذمت کرد که خداوند فرمود، یک لحظه مذمت بهتر از 40 سال عبادتت بود. پس هرچه هست، تفضل مرحمت خداست.

وی به روایتی از امام باقر(ع) که از رسول اکرم(ص) نقل می‌کند و ایشان هم  از خداوند متعال که در حقیقت حدیث قدسی است، اشاره و بیان کرد: آن‌هایی که برای ثواب و رضای من کار می‌کنند، هیچ‌گاه بر عمل خود تکیه نمی‌کنند.

این استاد اخلاق توضیح داد: نگوییم من 40 سال دروغ نگفتم، من 40 سال به نامحرم نگاه نکردم و به اعمال خود خشنود شویم. ما اگر تمام عمر خود را  در عبادت خداوند بکوشیم و عمل کنیم باز هم حق خداوند را رعایت نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: این‌طور نیست که 100 سال عبادت کرده باشیم و 100 سال در بهشت زندگی کنیم. طول و عرض بهشت به پهنای آسمان‌ها و زمین است؛ بی‌نهایت طول و بی‌نهایت عرض دارد، بهشت خانه شادمانی است.

جاودان با اشاره به عبارتی از صحیفه سجادیه یادآور شد: اگر تمام عمر اجتهاد و عبادت کنیم، نمی‌توانیم حق عبادت خداوند متعال را به جای آوریم. پس به فضل خدا دل ببندید و به آن امید حسن ظن داشته باشید.

captcha