عبادت، منبع آرامش در حوزه خودمراقبتی معنوی است
کد خبر: 1399846
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه زنجان:

عبادت، منبع آرامش در حوزه خودمراقبتی معنوی است

گروه اندیشه: خودمراقبتی معنوی، جزئی از خودمراقبتی روانی و عاطفی است و فردی که همواره خداوند سبحان را ناظر اعمال خویش دانسته و اعتقاد به مرگ داشته باشد، عبادت نیز برای او امری آرامش‌بخش و مؤثر در خودمراقبتی است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، اباذر چراغی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه زنجان ظهر امروز، 6 اردیبهشت در کنفرانس «سلامت روان» که با موضوع خودمراقبتی در سالن سهروردی دانشگاه زنجان برگزار شد، عنوان کرد: خودمراقبتی، یک اقدام افراطی نیست؛ بلکه هسته اصلی تندرستی و رفاه انسان است.
وی ادامه داد: خودمراقبتی یکی از جنبه‎های مهم مدیریت اضطراب است و مراقبت خوب از بدن می‎تواند به انسان در برداشت از خود و زندگی احساس خوشی بدهد و ارزشی را که برای خود قائل است به دیگران نیز انتقال دهد. چنین کاری می‎تواند به داشتن احساس تندرستی و رفاه پایدار در زندگی کمک کند.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه زنجان گفت: با خودمراقبتی به صورت ارادی و فعالانه زمانی را برای خود در نظر می‏گیریم تا کارهایی را انجام دهیم که موجب حفظ و تقویت جوانی و توان ما می‌شود. درواقع داشتن یک برنامه جامع، می‎توان با کارهای کوچک، در جهت بهبود کیفیت زندگی گام برداشت.
چراغی ابراز کرد: افراد به دو دسته تقسیم می‌‎شوند؛ عده‎ای اتفاقات زندگی را در کنترل عوامل خارجی می‎دانند و خود را به شانس و اقبال سپرده‎اند و عده‎ای دیگر هم کنترل منبع درونی دارند و تنها خود را عامل شکست یا موفقیت در زندگی می‎دانند.
وی اظهار کرد: بسیاری از روانشناسان معتقدند هوش، لازمه زندگی است اما کافی نیست بلکه در زندگی باید مدیریت زمان و هیجان نیز وجود داشته باشد.
این مدرس دانشگاه زنجان با بیان این‌که پیش‎داوری و تصویرسازی قطعی از آینده موجب اختلالات ذهنی می‌شود، یادآور شد: افرادی با کنترل منبع درونی، برنامه‌ریزی زمان و آینده خویش را دارا بوده و هرگز افسوس گذشته را نمی‎خورند بلکه تنها از آن تجربه می‎آموزند. برای آینده برنامه‌ریزی می‎کنند اما نگران آینده نیستند و برای آن تصویرسازی قطعی نمی‏‌کنند.
وی درخصوص خودمراقبتی اظهار کرد: خودمراقبتی چهار بعد جسمی، روانی و عاطفی، اجتماعی و معنوی را شامل می‌شود که خودمراقبتی معنوی، جزئی از خودمراقبتی روانی و عاطفی است و فردی که همواره خداوند سبحان را ناظر اعمال خویش دانسته و اعتقاد به مرگ داشته باشد، خودمراقبتی خوبی نیز خواهد داشت و عبادت نیز برای او امری آرامش‌بخش و مؤثر در خودمراقبتی است.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه زنجان افزود: مرگ و زندگی در دست ما نیست اما چگونه زندگی کردن برعهده ماست و باید سعی کنیم تا زندگی خوب و باکیفیتی داشته باشیم و آگاهی در رابطه با زندگی، می‎تواند در برنامه‌ریزی صحیح کمک کند.
چراغی با بیان اینکه افکار وقتی وارد ذهن می‌شود، در عرض سه ثانیه می‎توان برای تغییر یا تبدیل و یا دور کردن آن از ذهن تلاش کرد، ابراز کرد: خودآگاهی امری بسیار مهم در خودمراقبتی است و بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت از خود، دچار مشکلات روزمرگی می‎شوند.
این روانشناس با اشاره این‌که عدم شناخت از خود مقدمه بسیاری از بیماری‎های جسمی و روانی است، افزود: خودآگاهی موجب برنامه‎ریزی صحیح در زندگی و اعتماد به نفس بالا خواهد شد.
وی با بیان این‌که انسان تنها موجودی است قادر به تغییر سبک زندگی خویش است، اظهار کرد: باید در رابطه با سبک زندگی خود تجدیدنظر داشته باشیم و با دخالت دادن راهکارهای خودمراقبتی به سمت موفقیت پیش برویم و درحل مشکلات افکار خود را مراقبت کرده و به جای تمرکز بر مشکل بر راه حل آن تمرکز داشته باشیم.
چراغی در پایان با بیان این نکته که اگر از نقاط ضعف و قوت خودآگاهی نداشته باشیم به اهداف خود نیز دست نمی‎یابیم، عنوان کرد: افرادی که ذهن آشفته خود را مدیریت کرده و خودمراقبتی داشته باشند امید به زندگی بالایی دارند.

captcha