لزوم توجه به قابلیت‌های مثبت قومی در هدایت فرهنگ عمومی
کد خبر: 1399225
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد:

لزوم توجه به قابلیت‌های مثبت قومی در هدایت فرهنگ عمومی

گروه اجتماعی: با توجه به این‌که فرهنگ، مقوله‌ای پویا است، همه افراد جامعه باید برای هدایت آن تلاش کرده و در همین راستا از پرداختن به قابلیت‌های مثبت قومی و دینی هر منطقه غافل نشوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شب گذشته، 3 اردیبهشت در شصتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان، با اشاره به این‌که بنای اولیه راه‌اندازی شورای فرهنگ عمومی در سال 1362 نهاده شد، گفت: با توجه به این‌که در آن دوره، نیاز شدیدی نسبت به انجام فعالیت‌های فرهنگی در بطن جامعه به چشم می‌خورد، این شورا بر مبنای  اصولده‌گانه خود آغاز به‌کار کرد.
وی افزود: شورای فرهنگ عمومی در استان‌های مختلف، به ریاست امام جمعه و نیابت استاندار تشکیل جلسه داده و مصوبات آن در همه دستگاه‌ها قابلیت اجرایی شدن، پس از ابلاغ استانداری را دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر این‌که وظیفه اصلی این شورا، ارائه گزارش فرهنگی دستگاه‌های اجرایی نیست، ابراز کرد: ارائه این گزارش‌ها، بخشی از زمان شورای فرهنگ عمومی را در استان‌ها به خود اختصاص می‌دهد و مسئولان باید ناهنجاری‌های فرهنگی موجود در استان را در این جلسان مطرح کرده و به بررسی راهکارها بپردازند..
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی تصریح کرد: در راستای ثابت ماندن خط سیر فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی، با تغییر و تحول مسئولان استانی، لازم است تا دبیرخانه‌ای با حضور نخبگان و صاحبان فکر در جامعه، بدون در نظر گرفتن عنوان شغلی آنها، تشکیل شده و به بررسی تخصصی چالش‌های فرهنگی جامعه بپردازند و در نهایت نتیجه این بررسی‌های تخصصی، در جلسات شورا مطرح و تمرکز بیشتری بر روی آن صورت گیرد.
وی با اشاره به این‌که نتیجه کامل شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها، زمانی به دست می‌آید که همه اعضا در این جلسات حضور فعال داشته باشند، اظهار کرد: این هماهنگی و همدلی توسط دبیرخانه شوراها در هر استان ایجاد می‌شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که فرهنگ، مقوله‌ای پویا است، همه افراد جامعه باید برای هدایت آن تلاش کرده و در همین راستا از پرداختن به قابلیت‌های مثبت قومی و دینی هر منطقه غافل نشوند.
در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خاتمی، امام جمعه زنجان با اشاره به این‌که کشور در حوزه اقتصاد و فرهنگ، در تنگه‌ای همچون احد واقع شده است، گفت: این حوزه‌ها در حال حاضر مورد هجمه جدی دشمن قرار گرفته و بهترین روش مقابله با این هجمه‌ها، جهاد فرهنگی و اقتصادی است.
وی ادامه داد: تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر فرهنگ و سبک زندگی اسلامی، امسال در قالب شعار سال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نمایان شده است.
امام جمعه زنجان با بیان اینکه 32 دستگاه در کشور متولی مقوله فرهنگ هستند، ابراز کرد: هر کس به اندازه مسئولیت خود در راستای تحقق اهداف فرهنگی جامعه تلاش می‌کند.
جمشید انصاری، استاندار زنجان در ادامه این جلسه، با اشاره به این‌که مصادیق فرهنگ عمومی بسیار فراوان است، اظهار کرد: در گام نخست برنامه‌ریزی فرهنگی در جامعه، باید شناسایی مصادیق صورت گیرد.
وی با تأکید بر این‌که باید در حوزه فرهنگ تعارف‌ها را کنار بگذاریم، ابراز کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع فرهنگ و مشخص کردن برنامه کاری در این حوزه، نشان از این است که به طور قطع ضعفی وجود دارد.
استاندار زنجان تصریح کرد: پذیرش نواقص و مشکلات فرهنگی جامعه، باید به یک فرهنگ تبدیل شود تا بتوانیم با ارائه تصویر روشن از وضعیت فرهنگی کشور، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های خود را آغاز کنیم.
ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: طی سال گذشته  19 جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره برگزار شد و با راه‌اندازی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرهای ایجرود، ماهنشان و سلطانیه، نیز این جلسات در سال جدید برگزار می‌شود.
وی با اشاره به تصویب 107 مصوبه در قالب جلسات شورای فرهنگ عمومی استان، عنوان کرد: مهم‌ترین مسأله‌ای که باید به آن اهتمام ویژه صورت گیرد، شناسایی آسیب‌های اجتماعی و مقابله با جریان‌هایی است که موجب سست شدن بنیان خانواده می‌شود.
گفتنی است، در این جلسه شیخ صبّار کربلایی، نماینده تولیت آستان مقدس سید‌الشهدا(ع)، پرچم متبرک شده ضریح امام حسین(ع) را به عنوان تبرک و تشکر از مردم زنجان در مساعدت برای بازسازی حرم مطهر امام حسین(ع) به حسینیه اعظم زنجان اهدا کرد.

captcha