کیفیت‌بخشی به امور خانه و روابط خانوادگی مدنظر زنان شاغل باشد
کد خبر: 1397744
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
معاون جامعه بسیج زنان کشور:

کیفیت‌بخشی به امور خانه و روابط خانوادگی مدنظر زنان شاغل باشد

گروه اجتماعی: ‌‌زنان شاغل باید با درایت و مدیریت همه‌جانبه، روابط و تعاملات خود را با همسر و فرزندان در ساعاتی که در خانه هستند، کیفیت بخشند و با برنامه‌ای منسجم و اندیشیده شده به برقراری آرامش در خانواده همت گمارند.

مریم ورزدار، معاون جامعه بسیج زنان کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، توجه به موضع تشخیص حضرت فاطمه(س) در امور‌ مختلف زندگی را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: برای درک و تبیین اصول اساسی زندگی فاطمی باید به پایه‌های اندیشه و تفکر آن حضرت معرفت پیدا کرده و از نگاه ایشان به مواضع گوناگون زندگی بپردازیم.

تلاش و ایثارگری بی‌بدیل حضرت فاطمه(س) برای اثبات حقانیت امیرالمؤمنین(ع)

ورزدار تلاش حضرت زهرا(س) برای اثبات حقانیت امیرالمؤمنین(ع) را نمونه بارزی از ولایت‌پذیری و عمل به امر الهی عنوان کرد و گفت: دفاع از حضرت‌ علی(ع) و تلاش برای اثبات حقانیت ایشان دشواری‌های بسیاری برای فاطمه(س) داشت؛ چرا‌که حق با کسی بود که آن شخص منتسب به خود فاطمه(س) بود.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد جاهل و نادان به زهرای اطهر(س) تهمت می‌زدند که چون علی(ع) همسرشان است و رابطه خانوادگی با یکدیگر دارند، به دفاع از ایشان برخاسته‌اند؛ ولی فاطمه(س) علی‌رغم هجوم چنین اتهاماتی و فقط به‌خاطر آن‌که به حقانیت و الهی بودن ادعای خود ایمان داشتند، تا پای جان بر سر حرف خود ایستاده و فریاد مظلومیت آل‌محمد(ص) را به گوش جهانیان رساندند.
وی برپایی نهضت روشنگری با تمسک به آیات قرآن و فرمایشات گوهربار پیامبر اکرم(ص) را از جمله اقدامات راهبردی حضرت فاطمه(س) برای اثبات حقانیت امام‌علی(ع) برشمرد و افزود: در خطبه فدکیه می‌خوانیم که حضرت در مسجد و میان اصحاب و انصار حاضر شده و فرمودند: «یا اَیٌها النٌاسُ اعلَمُوا أنٌی فاطِمَةُ و أبی مُحَمٌد أقُولُ عَوداً وَ بَدواً وَ لاأقُولُ ماأقُولُ غَلَطاً وَ لاأفعَلُ ماأفعَلُ شَطَطاً. ای مردم! بدانید که من فاطمه هستم و پدرم محمد(ص) است سخن اول و آخرم این است: نه آنچه می‌گویم نارواست و نه آنچه انجام می‌دهم خلاف حق.»
ورزدار اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) همواره در دفاع از حقانیت علی(ع) به صاحب‌مقامان آن دوران که حق را از علی(ع) ستانده بودند و اصحابی که بعد از رحلت رسول اکرم(ص) چشم بر حق خلافت و جانشینی علی(ع) بسته بودند، نهیب می‌زند: «یا مَعشَرَ النٌقیبَةِ وأعضَادَ المِللٌةِ و حَضَنَةَ الإسلَامِ مَاهَذِهِ الغَمِیزَةُ فِی حَقٌی وَ السٌنَةُ عَن ظُلَامَتِی؟ ای گروه جوان‌مردان و بازوان ملت و حافظان اسلام! این سستی و کوتاهی چیست که در حق من می‌کنید؟ چرا در برابر ستمی که بر من رفته دیده به هم نهاده‌اید!؟» اما آنچه که مسلم است تلاش حضرت برای حفظ دین خدا و ممانعت از نشر و ترویج ادعای کذب و دروغین عده‌ای فرصت‌طلب می‌باشد؛ چراکه حضرت زهرا(س) هیچگاه برای نفس خود لب به اعتراض نمی‌گشاید، بلکه خود را پنهان کرد تا علی(ع)، امام زمانش و دین خدا آشکار شود و مظلومیت علی(ع) و آل او در تاریخ ثبت و ضبط گردد.

فاطمه(س)؛ یار و مددکار علی(ع) در اطاعت امر الهی

معاون جامعه بسیج زنان کشور به نقش همسری حضرت زهرا(س) نیز اشاره کرد و افزود: فاطمه(س) همیشه و در تمام شرایط سخت و طاقت‌فرسای زندگی یار و مددکار علی(ع) بود؛ هیچگاه همسر خویش را به انجام کار یا برآوردن حاجتی که در توان او نبود، وادار نمی‌ساخت و حتی ضروریات زندگی را از ایشان طلب نمی‌کرد که مبادا از عهده حضرت خارج باشد و شرمنده گردد.
وی با تشریح یاری‌رسانی و اطعام نیازمندان و ایتام به‌صورت شبانه توسط امیرالمؤمنین(ع)، اظهار کرد: اگر به عمق این بحث رجوع کنیم متوجه می‌شویم که یقیناً دستان مبارک و پربرکت حضرت فاطمه(س) آن قرص نان‌ها را می‌پخت و به حضرت علی(ع) می‌سپرد تا به دست فقرا و نیازمندان برسد؛ چنانچه امام علی(ع) نیز در توصیف یگانه بانوی دوعالم فرموده‌اند: «زهرا(س) بهترین یاری‌گر در اطاعت امر خداست.»

زن؛ امانت‌دارترین مخلوق از منظر خدا

ورزدار مخاطب اصلی تهاجمات گوناگون فرهنگی دشمنان را زنان دانست و بیان کرد: اگر از جایگاه زن و مادر بر اساس آنچه که در آموزه‌های قرآنی و احادیث و روایات اهل‌ بیت(ع) و بزرگان دین نقل شده است، محافظت نکنیم باید بیان کرد که در تربیت و پرورش نسل‌های آینده همچون دنیای غرب، دچار بحران مادری می‌شویم.
وی با بیان اینکه خداوند متعال امانت‌دارتر از مادر نیافت تا باارزش‌ترین امانت خود که همان خلیفةالهی است به او بسپارد، اظهار کرد: خداوند یکتا این ودیعه الهی را 9 ماه در داخل بطن مادر نهاد تا با روح، گوشت و خون او درآمیزد و انسانی کامل شده در دامن مهر و عطوفت مادری به رشد و کمال رسد.
وی با تأکید بر اینکه دین مبین اسلام برای زن و جایگاه مادر ارزش فوق‌العاده‌ای قائل است، گفت: در روایات آمده‌ است که خداوند در طول دوران بارداری، حتی به اندازه «یک آن» نظر لطف و عنایتش را از زن برنمی‌دارد و او را لحظه‌ای تنها رها نمی‌کند.
ورزدار به نقش انکارناپذیر مادر در تربیت صحیح فرزند اشاره کرد و افزود: خداوند در این راستا می‌فرمایند: «امام‌حسن(ع)، امام‌حسین(ع) و حضرت زینب(س) بخش عمده تربیت و تعالی روح و اندیشه خود وامدار فاطمه(س) هستند تا امام علی(ع)»؛ چراکه امیرالمؤمنین(ع) بیشتر در جنگ‌های حق علیه باطل و ترویج و تبلیغ دین اسلام بودند و این تربیت مکتب فاطمی بود که عاشورایی را رقم زد که تا قیامت در تاریخ جاودانه ماند.
این مسئول ادامه داد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که یکی از عمده‌ترین دلایل بحران شدید خانواده در غرب را، نگاه مخدوش آنان به زن عنوان می‌کنند، باید عزمی راسخ و همگانی در جامعه ایجاد شود تا ارزش زن و مادر از منظر اسلام و تفکر اسلامی در جامعه جاری شده و احیا‌ گردد.

معاون جامعه بسیج زنان کشور نگاه ‌سطحی‌‌ به حضور زن در خانه و میان اعضای خانواده را نادرست برشمرد و گفت: زنان شاغل باید زمان حضور در خانه را کیفیت بخشیده و آن را به زمان مفید تبدیل کنند.
وی افزود: در بسیاری از تحقیقات انجام‌یافته، نتایج کاملاً حاکی از آن است که حضور مستمر یک زن در خانه لزوماً به این معنا نیست که توانسته نقش همسری و مادری خود را به‌نحو احسن ایفا نماید.

کیفی‌سازی اوقات حضور زن در خانه؛ امری بااهمیت

ورزدار اصل کیفی‌سازی اوقات حضور در خانه را بسیار بااهمیت دانست و اضافه کرد: زنان شاغل باید با درایت و مدیریت همه‌جانبه، روابط و تعاملات خود را با همسر و فرزندان در ساعاتی که در خانه هستند، کیفیت بخشند و با برنامه‌ای منسجم و اندیشیده شده به برقراری آرامش در خانواده همت گمارند.
وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیان سومین اندیشه راهبردی در حوزه زن و خانواده می‌فرمایند: «ما اساساً نیاز می‌دانیم که زنان حضور سیاسی و اجتماعی داشته باشند، چنانچه امام خمینی(ره) نیز این مورد را یک تکلیف برای زنان عنوان کرده‌اند» و در ادامه بیان فرمودند: «نقش‌های اجتماعی و سیاسی زن نباید نقش مادری و تربیت فرزند را تحت‌الاشعاع قرار دهد.»
ورزدار تأکید کرد: معظم‌له در ادامه بیاناتشان، دولتیان و افراد صاحب‌مقام که متولی امور زنان هستند را ملزم به اندیشیدن تمهیداتی جهت آسان کردن مسیر زنان برای ایفای هر دو نقش همسری - مادری و نقش اجتماعی کرده‌اند.
این مسئول اجرای طرح‌ها و لایحه‌های مربوط به اشتغال زنان، دورکاری، انجام کارهای نیمه‌وقت، بازنشستگی‌های قبل از موعد، تخصیص حقوق به زنان خانه‌دار و زنان بی‌سرپرست و ... را از جمله راهکارهای کمک به زنان جامعه در راستای تأمین سلامت خانواده‌ها و جامعه عنوان کرد.

captcha