نگاه درون‌زا؛ شاخصه‌ مدیریت جهادی/ مدیر جهادی ظرفیت‌زا است
کد خبر: 1393106
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
حجت‌الاسلام سلیمی عنوان کرد:

نگاه درون‌زا؛ شاخصه‌ مدیریت جهادی/ مدیر جهادی ظرفیت‌زا است

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به شاخصه‌های مدیریت جهادی اظهار کرد: مدیر جهادی نگاهی درون‌زا و اعتماد به توانایی‌های داخلی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به شاخصه‌های مدیریت جهادی اظهار کرد: مدیر جهادی رنگ و صبغه خدایی دارد و همه کارهایش برای خداست و تعصب حزبی و جناحی ندارد.
وی با بیان اینکه مدیر جهادی گرایش ویژه و رفتارهای خاصی دارد، گفت: مدیر جهادی ظرفیت‌ساز است و صرفاً در چارچوب آیین‌نامه‌های موجود کار نمی‌کند و نگاهش به ساعت نیست که سر ساعت موعد اداره را ترک کند؛ بلکه پیوسته به دنبال ظرفیت‌سازی است تا از حداقل امکانات حداکثر بهره را برای پیشرفت امور به‌کار گیرد و هیچ‌گاه از کار خسته نمی‌شود.
منتخب مردم محلات در مجلس ادامه داد: مدیر جهادی شأن بالاتری برای خود نمی‌بیند مگر اینکه یک برنامه‌ریزی و مهندسی جدی در مجموعه خود داشته باشد؛ به همین دلیل با زیرمجموعه خود ارتباطی عاطفی دارد و همین ارتباط باعث افزایش ظرفیت زیرمجموعه خود می‌شود.
وی با اشاره به تجربه مدیریت جهادی در دوران دفاع مقدس گفت: ما در این دوره سردارانی همچون باکری‌ها، خرازی‌ها و زین‌الدین‌ها داشتیم که مدیران جهادی بودند؛ نه در پی نان و نه در فکر نام بودند؛ پیوسته در اندیشه ادای تکلیف بودند و در این عرصه سر از پا نمی‌شناختند و خود را بدهکار نظام و مجموعه می‌دیدند و نسبت به حفظ بیت‌المال حساسیت فوق‌العاده داشتند.
سلیمی با تأکید بر ضرورت توجه به بیت‌المال و جلوگیری از اسراف اظهار کرد: از بیت‌المال استفاده شخصی نکنیم و در حفظ و نگهداری آن دقت کنیم؛ امام علی(ع) در توصیه‌هایی حتی به قلم‌هایی که با آن نامه نوشته می‌شود، تذکر می‌دهند و این نشان می‌دهد که لازم است در مسئله بیت‌المال دقت لازم شود.
این نماینده مجلس نهم افزود: همچنین لازم است از امکانات موجود بهترین استفاده برای پیشبرد امور شود که نتیجه این امر بالا بردن بهره‌وری در منابع انسانی و در بخش‌های دیگر است؛ اما بهره‌وری در مجموعه‌‌های ما پایین است و قابل دفاع نیست که این قابل دفاع نبودن به این معناست که مدیران، جهادی عمل نکرده و نتوانسته‌اند در حفظ بیت‌المال نقش‌آفرینی کنند.
وی با تأکید بر اینکه مدیر جهادی نگاهی درون‌زا و اعتماد به توانایی‌های داخلی دارد، اظهار کرد: ما در دوران جنگ به توانایی‌های داخلی تکیه کردیم و توانستیم تجربه‌های خوبی را در این زمینه کسب کردیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توجه ویژه به محرومان و مستضعفان را از شاخصه‌های مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: ما جهاد سازندگی و نقش مؤثر جهاد در محرومیت‌زدایی در نقاط دورافتاده را فرموش نکردیم؛ مدیرانی که به فکر رانت‌های ویژه و طرح نام خود نبودند.
وی افزود: مدیر جهادی به دنبال انتقام‌گیری از حزب رقیب نیست؛ اینکه ما می‌بینیم هر طیفی که بر سر کار می‌آید، همه مسئولان را کنار می‌گذارد نشان می‌دهد که یک جای کار ایراد دارد؛ اینکه در هر دولتی مسئولان استان‌ها عوض می‌شوند، نگاه متفاوتی نسبت به شاخصه‌های مدیریت جهادی ارائه می‌کند.
سلیمی اجرای توجه به شاخصه‌های مدیریت جهادی را راهکار حل مشکلات کشور دانست و گفت: داشتن نگاه درون‌زا و اعتماد به باورهای رهبر معظم انقلاب می‌تواند راه نجات ما در مواجهه با مشکلات باشد.

captcha