تلاش برای ارتقای سلامت جامعه نوعی عبادت است
کد خبر: 1391624
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸

تلاش برای ارتقای سلامت جامعه نوعی عبادت است

گروه اجتماعی: رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی استان البرز گفت: پاکیزگی مقدمه تقرب به خدا است و تلاش برای ارتقای سلامت جامعه نوعی عبادت است.

حجت‌الاسلام مهدی خضری، رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی استان البرز به‌مناسبت سالروز بهداشت جهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز، گفت: رعایت استانداردهای بهداشتی در جامعه کلید پیشرفت محسوب می‌شود و مسئولان باید در زمینه ارائه آموزش‌های همگانی مربوط به اصول بهداشت فردی و عمومی گام‌های بلندتری بردارند.
وی افزود: پاکیزگی و میل به نظافت از جمله ویژگی‌های فطری تمام موجودات جهان است و انسان نیز به‌عنوان اشرف مخلوقات از این امر مستثنی نیست که دراین راستا دین مبین اسلام اهمیت زیادی برای انسان‌ها قائل است و با وضع قوانین بهداشتی نسبت به حفظ سلامت افراد برنامه‌ریزی کرده است.
حجت‌الاسلام خضری اظهار کرد: تندرستی فقط به مفهوم سلامت جسم نیست و سلامت روح و روان افراد و سلامت جامعه نیز دارای اهمیت زیادی است و هر کدام از این مقوله‌ها بر یکدیگر تأثیر مستقیم و متقابل دارند.
وی با اشاره به 18 فروردین سالروز جهانی بهداشت افزود: علیرغم پیشرفت علم و افزایش آگاهی همگانی، متأسفانه در جوامع پیشرفته به‌ویژه در زمینه بهداشت به‌خاطر عدم رعایت اصول اخلاقی و روابط اجتماعی، این جوامع مبتلا به بیماری‌هایی چون ایدز شده‌اند که در حال حاضر علاجی برای آنها وجود ندارد.
این مقام مسئول تأکید کرد: دستورات و راهنمایی‌های بهداشتی موجود در جوامع اسلامی نشان‌دهنده توجه مخصوص دین اسلام در زمینه سلامت انسان‌هاست به‌طوریکه در مکتب اسلام هرعملی که به نیت تحصیل رضای حق و خدمت به جامعه مسلمانان باشد عبادت محسوب می‌شود و انجام کارهای خیر به‌عنوان ادای وظایف الهی عین عبادت است؛ از این جهت رعایت موارد بهداشتی و ارائه خدمات بهداشتی اگر با نیت بی‌نیاز ساختن جامعه اسلامی از بیگانگان و ارتقای سطح سلامت جامعه مسلمانان و حفظ جان انسان‌ها صورت گیرد بی‌تردید از عبادات بسیار مهمتر و نزد خداوند دارای پاداش فراوانی است.
رئیس عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی استان البرز اظهار کرد: در اسلام مسائل بهداشتی و هرآنچه که تحت عنوان شاخه‌های مختلف بهداشت مانند بهداشت فردی، بهداشت محیط، بهداشت روانی و... مطرح شده و حتی بسیاری از مباحثی که هنوز علوم تجربی امروز نتوانسته‌اند به آنها نزدیک شوند به‌طور وسیعی مورد توجه قرار گرفته است‌.
وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس قوانین اسلامی پایه‌گذاری شده بر مسئله بهداشت تأکید زیادی شده است و در اصول سوم، بیست و نهم، چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم کردن امکانات بهداشتی و درمان بیماریها، بسط و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است.
خضری در پایان گفت: بهداشت در واقع کلید درهای آینده به روی فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی است و جامعه‌ای که سالم باشد می‌تواند از امنیت و منافع خود دفاع و حقوقش را کسب کند.

captcha