خواجه نصیر طوسی تمامی فعالیت خویش را در راستای علوم قرآن دنبال کرد
کد خبر: 1379623
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
رجبی‌دوانی:

خواجه نصیر طوسی تمامی فعالیت خویش را در راستای علوم قرآن دنبال کرد

گروه اجتماعی: خواجه نصیر طوسی علامه و نابغه‌ای کم نظیر است که پیش از آنکه در عرصه علمی از جمله مهندسی، نجوم و طب وارد شود حافظ کلام الهی، فقیه و فیلسوف بود و تمامی فعالیت خود را در راستای علوم قرآن دنبال کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمد حسین رجبی‌دوانی، پژوهشگر، نویسنده و محقق عصر دوشنبه، 5 اسفند در همایش بسیج مهندسین که به‌منظور نکوداشت یاد و خاطره مهندسان شهید و گرامیداشت خواجه نصیر طوسی در مجتمع فرهنگی - هنری ستارگان اراک برگزار شد، استان مرکزی را مهد علم، فرهنگ و معرفت از دیرباز تاکنون خواند و بیان کرد: امید است موفقیت‌های چشمگیر این استان با توجه به ظرفیت‌های موجود ادامه داشته باشد.

وی استان مرکزی  را به سرزمین آفتاب تشبیه کرد و این استان را در پرورش و تربیت عالمان و مفاخر بزرگ کشوری و بین‌المللی سهیم دانست و اضافه کرد: در این استان عالم‌خیز فرزندانی همچون امام راحل(ره)، آیت‌الله اراکی و دیگر اندیشمندان جهان اسلام دیده به جهان گشوده و سرنوشت جهان اسلام را در مسیر واقعی خود قرار دادند.

رجبی دوانی با بیان اینکه مهندسان استان مرکزی در خلق حماسه‌های بی نظیر دفاع مقدس نیز نقش بسزایی را ایفا کردند، اظهار کرد: مهندسان زحمتکش در دوران رشادت و ایثار در آفرینش صحنه‌های بی‌نظیر و پیروزی‌های متعدد سهیم بوده و از تمامی ظرفیت و توان خویش در این راستا استفاده و شهدایی نیز تقدیم انقلاب و اسلام کردند.

نمادهای مهد تمدن اسلامی

وی در ادامه یکی از مقوله‌ها و نمادهای مهد تمدن اسلامی را علم و از همه مهم‌ترعلم مهندسی عنوان کرد و افزود: شاخه مهندسی بین مسلمان از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده و بسیاری از علمای بزرگ شیعی تمامی علوم نظری و تجربی را در سایه قرآن و اسلام دنبال و از این طریق به موفقیت‌های چشمگیر نیز نائل آمدند.

این محقق نامدار اضافه کرد: جای بسی افتخار است که دین مبین اسلام با نزول اولین واژه تحت عنوان «اقرأ» به جایگاه والا و ارزشی علم‌آموزی در این دین الهی اشاره داشته و تمامی مسلمانان را به تحمل مرارت و سختی برای دستیابی به علم واقعی که کسب معرفت‌الله است، دعوت می‌کند.

رجبی‌دوانی ضمن تأکید بر اینکه هیچ آئین و مکتبی مانند اسلام در رابطه با علم‌آموزی آیات، روایات و احادیث ندارد و نخواهد داشت، بیان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) عالی‌ترین، کامل‌ترین و جامع‌ترین تعالیم الهی را به بشریت عرضه فرمود تا بندگان خداوند متعال را پاک گرداند و به آنان علم و حکمت بیاموزد.

وی در بخشی از سخنان خویش، اسلام را مولد علم دانست و با بیان اینکه مسلمانان باید در تولید علم و کسب قرابت الهی دقت لازم را به کار گرفته و از تمامی ظرفیت خود استفاده کنند، گفت: رسول مکرم اسلام(ص) نه‌تنها از دستیابی به دستاوردهای علمی دیگران منع نکرده است؛ بلکه تشویق نیز می‌کردند.

ارتقاء توان علمی مسلمانان

رجبی‌دوانی در ادامه با بیان این مطلب که بالا بردن توان علمی مسلمانان یک اصل مهم بوده که از دید حضرت ختمی مرتبت(ص) نیز مخفی نمانده است، افزود: در کلام ایشان نقل است که فرمودند؛ «اگر مسلمانان هنوز به درجه‌ای نرسیدند که به برخی از علوم لازم جهت پیشرفت خود دست یابند و تولید کنند، باید از دیگران اقتباس کرده، الگوگرفته و به مصرف رسانند».

وی نگاه قدسی به علم را الهام‌گرفته از توجه نبی مکرم اسلام(ص) به مقوله علم عنوان کرد و گفت: ترغیب و تشویق ایشان باعث شد که مسلمانان به علم‌آموزی و کسب معرفت دینی نگاه اسلامی و الهی داشته باشند؛ از این رو شاهدیم که پس از بعثت ایشان تحول بزرگی در علم و دانش رخ داده که تربیت و پرورش دانشمندان بزرگ شیعی گواهی بر این ادعاست.

رجبی‌دوانی در ادامه هدف از کسب علم را شناخت والاتر و ارزشی‌تر حضرت باریتعالی برشمرد و با اشاره به اینکه اندیشمندان جهان اسلام از حرفه و صنعت خویش در راستای بهبود وضع زندگی استفاده نمی‌کردند، افزود: مسلمانان واقعی با بهره‌گیری از علوم صنعتی تنها خواستار رسیدن به قرب الهی بودند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود ضمن نکوداشت یاد و خاطره خواجه نصیرالدین طوسی و خدمات ارزنده وی در این راستا، روز مهندس را به جامعه مهندسین به ویژه بسیجیان مهندس تبریک گفت و افزود: خواجه نصیر طوسی علامه و نابغه‌ای کم‌نظیر است که پیش از آنکه در عرصه علمی از جمله مهندسی، نجوم و طب وارد شود، حافظ کلام الهی، فقیه و فیلسوف بود و تمامی فعالیت خود را در راستای علوم قرآن دنبال کرد.

این پژوهشگر در ادامه تبحر خواجه نصیر در کلام را از شاخصه‌های برجسته وی دانست و اظهار کرد: وی مجموعه آرا و دیدگاه‌های کلامی شیعه را در کتاب تجرید الاعتقاد گردآوری و این کتاب ارزشمند را در دفاع از اعتقادات اسلامی تألیف کرد.

قرون 4 و 5 هجری؛ اوج دوران تمدن اسلامی

رجبی‌دوانی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین پیشرفت علم و ایجاد فضایی امن برای عالمان و دانشمندان و حاکمان که بتواند فهم صحیحی از مسائل علمی داشته باشند، وجود دارد، از قرون 4 و 5 هجری به‌عنوان دوران اوج تمدن اسلامی یاد کرد و گفت: در این دوران با وجود حاکمیت آل‌بویه که حاکمان شیعی مذهب بودند خدمات ارزنده‌ای به علوم اسلامی ارائه شده است.

وی در ادامه سخنان خود پیگیری‌های مقام معظم رهبری از علوم روز دنیا را نشان از عظمت علم در نزد علمای بزرگ جهان اسلام برشمرد و اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب همواره دستیابی به تمدن نوین اسلامی را مدنظر قرار داده و با ارائه فرمایشات مبسوط و مستدل آحاد مردم را به فراگیری و پیاده‌سازی علوم روز دنیا ترغیب و تشویق می‌کند.

این محقق و نویسنده در پایان با بیان این مطلب که مسلمانان نباید هیچگاه از ولی امر خود فاصله گرفته و از فرامین ایشان تخطی کنند، اظهار کرد: وجود حاکمیت اسلامی در ایران اسلامی، بهره‌گیری از فرمایشات مقام عظمای ولایت  و طراحی مبانی درست علوم، ما را در کسب پیشرفت‌های بیشتر کمک خواهد کرد.

captcha