امام حسن عسکری(ع)، پایداری مؤمنان را در مقابل جریان‌های فکری تضمین کرد
کد خبر: 1352804
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۷
مدیرکل ارشاد فارس:

امام حسن عسکری(ع)، پایداری مؤمنان را در مقابل جریان‌های فکری تضمین کرد

گروه اجتماعی: مواضع علمى امام عسکرى(ع) در پاسخ‌هاى قاطع و استوار به شبهه‌ها و افکار کفرآمیز با روش مناظره و گفت‌وگوى موضوعى، روز به روز مؤمنان را به شخصیت مکتبى و فکرى خود مجهز و پایداری آنان را در برابر جریان‌هاى فکرى خطرناک تضمین مى‌کرد.


احمد همتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با تصریح اینکه امام حسن عسکری(ع) در خاندان وحی به دنیا آمد و در همان محیط سراسر معنوی رشد و نمو کرد، گفت: مواضع علمى امام عسکرى(ع) در پاسخ‌هاى قاطع و استوار در مورد شبهه‌ها و افکار کفرآمیز و بیان کردن حق، با روش مناظره و گفت‌وگوهاى موضوعى و مناقشه‌ها و بحث‌هاى علمى، روز به روز شخصیت آن حضرت را بارزتر نشان مى‌داد و مؤمنین را به شخصیت مکتبى و فکرى خود مجهز مى‌کرد و از طرفى پایدارى و ایستادگى آنان را در برابر جریان‌هاى فکرى خطرناک تضمین مى‌کرد.



تبیین بخشی از زندگی‌نامه امام حسن عسکری(ع)



وی با اشاره به زندگی آن امام همام اظهار کرد: آن حضرت در روز هشتم ربیع الثّانى یا 24 ربیع الاوّل سال 232 هجرى قمرى در مدینه به دنیا آمد و در هشتم ربیع‌الاوّل سال 260 هجرى قمرى با توطئه معتمد خلیفه عبّاسى در شهر سامرّا، در 28 سالگى به شهادت رسید.



وی افزود: امام حسن(ع) به دلیل اینکه در پادگان نظامی تحت نظارت حاکم جور وقت زندگی می‌کردند ملقب به امام حسن عسکری(ع) بودند.



همتی ادامه داد: با توجه به بشارتی که پیامبر مکرم اسلام(ص) مبنی بر ظهور منجی از نسل امام حسن عسکری(ع) داده بودند، آن امام همام به شدت تحت کنترل بودند تا از پاگذاشتن منجی عالم بشریت به دنیا جلوگیری کنند اما خواست و اراده الهی بر این بود که امام زمان(عج) در خفا به دنیا بیایند.



مواضع آن امام همام، به عنوان مرجع فکری شیعیان قلمداد شد



مدیرکل ارشاد فارس با بیان اینکه برنامه و مواضع امام حسن عسکری(ع) به عنوان مرجع فکرى شیعیان قلمداد شد، گفت: آن امام همام  مصالح عقیدتى و اجتماعى مردم را کاملاً مراعات می‌کرد.



وی خاطرنشان کرد: تمام ائمه اطهار بر اساس تکلیف زندگی کردند و در هر مقطعی آنچه وظیفه بودند بدان عمل کردند مثلاً فضای اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) ایجاب می‌کرد که آن امام صلح کند اما امام حسین(ع) با توجه به تکلیف خود می‌فرماید جز با شهادت دین خدا پا برجا نمی‌ماند؛ زمان امام سجاد(ع) فضای فرهنگی به گونه‌ای بود که باید با دعا و ثنا مفاهیم اسلامی، اجتماعی و حتی سیاسی به جامعه منتقل و تفهیم شود و امام حسن عسکری(ع) نیز علی‌رغم فضای نظامی و امنیتی و خفقانی که حاکم بود، شیعیانی را تربیت کردند که بعدها جزء نائبان امام زمان(ع) شدند و توانستند این امانت را به فرزند خود منتقل کنند.



این مقام فرهنگی تصریح کرد: بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) همواره در طول تاریخ مدعیان دروغین در امر ولایت بودند اما به امر الهی بحث غیبت صغری آغاز شد که از آن زمان به مدت 69 سال این غیبت ادامه داشت و در این مدت امام زمان(عج) توسط 4 نائب خاص خود مسائل جامعه را مدیریت می‌کردند اما بعد از نائب چهارم بحث غیبت کبری آغاز شده که تا امروز ادامه دارد.



شیعیان شرایط ظهور را فراهم کنند



وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه علت غیبت مردم هستند لذا باید به عنوان شیعیان آن حضرت تلاش کنیم تا شرایط ظهور را فراهم کنیم و اراده الهی بر آن تحقق پیدا کند که جهان از ظلم و ستم و بیدادگری نجات پیدا کند.



همتی خاطرنشان کرد: طبق آیات قرآن کریم، سرانجام مستضعفان پیشوایان زمین خواهند شد و حکومت صالحان بر روی زمین حاکم خواهد شد و ظلم بر روی زمین پایان می‌یابد و روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان به گونه‌ای تنظیم می‌شود که از اقشار مختلف جامعه رفع ظلم می‌شود.



مدیرکل ارشاد فارس بیان کرد: امروز شاهد هستیم که بیدادگری در جهان بیداد می‌کند و زورمندان و صاحبان زر و زور و تزویر حتی مجامع جهانی را تصاحب کرده‌اند و هرگونه ستمی را به نام حقوق بشر بر مردم اعمال می‌کنند و تحت عنوان تروریست بیشترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند و این مسائل حتی غیرمسلمانان را در فضایی قرار داده است که منتظر منجی هستند؛ منجی که شاید در نام و عنوان آن اختلاف نظر وجود داشته باشد اما همه مستضعفان منتظر هستند که شخصی بیاید و جهان را از ظلم و بیداد نجات دهد و به زعم شیعیان آن شخص امام زمان(عج) است که ان‌شاءالله ظهور خواهد کرد و به ظلم و ستم جهان پایان خواهد داد.



وی تأکید کرد: نکته‌ای که مهم است این است هر کسی که منتظر مصلح است خود باید صالح باشد لذا مردم متدین و شیعه ایران اسلامی نیز به فراخور رهبری‌های خردمندانه امام راحل(ره)، حکومت صالحان را تشکیل دادند و به رهبری ولی فقیه زمان شرایط ظهور را فراهم می‌کنند و همه ما وظیفه داریم فلاح و رستگاری را در جامعه نهادینه کرده و بستر ظهور را فراهم کنیم.

captcha