لزوم توجه بیشتر به تدریس مبانی مرتبط با وقف در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 1339445
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

لزوم توجه بیشتر به تدریس مبانی مرتبط با وقف در حوزه‌های علمیه

گروه اجتماعی: مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم توجه بیشتر به تدریس مبانی مرتبط با وقف در حوزه‌های علمیه تأکید کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزهای علمیه کشور، با بیان اینکه وقف مصداق بارز باقیات الصالحات، تعاون، نیکی و انفاق است، اظهار کرد: وقف، زمینه ساز برطرف ساختن نیازهای مادی و معنوی جامعه است، به طوری که افراد با انجام این کار سرمایه خود را در جهت ساخت مسجد، بیمارستان، مراکز تبلیغی، تهیه جهیزیه و ... هزینه می‌کنند و این امر سبب ارزشمندی و تأثیرگذاری بیشتر این سنت حسنه می‌شود.



وی افزود: وقف در جامعه دینی و اسلامی بسیار نقش آفرین و در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر به سزایی دارد و از سویی بهترین مصداق برای جاودانگی نام انسان‌ها است، چرا که براساس روایات، پرونده ما در عالم برزخ باز است و حسناتی که افراد بعد از خود به جا می گذارند، در آن ثبت می‌شود و وقتی در روز قیامت محشور می‌شوند، از این همه حسنات تعجب می‌کنند.



امام جمعه موقت قم در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی  در ارتباط با توسعه وقف و تأکید بر توجه بیشتر به این مسأله، تصریح کرد: در گذشته رویکرد جامعه فرهنگی بوده  که موارد زیادی موقوفات در این زمینه به وجود آمده است و افراد به صورت داوطلبانه  بخشی از اموال یا سرمایه خود را در راه و نیت خیر وقف می‌کردند. امروزهم  با توجه به فضای موجود اگر مردم تشویق شوند و از آثار و برکات این کار ارزشمند آگاهی پیدا کنند، قطعا وقف خواهند کرد.



آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: وقف می‌تواند سهم مهمی در عرصه تغییر وضعیت اقتصادی و رسیدگی به آحاد نیازمند جامعه ایفا کند. یکی از کارهایی که در این زمینه مفید و مؤثر است مقوله فرهنگ سازی در  زمینه وقف در سطح عموم آحاد جامعه است.



استفاده از ابزار هنر و رسانه برای ترویج وقف



این مدرس حوزه علمیه قم  با بیان این که باید با استفاده از زبان و ابزار هنر و رسانه این سنت حسنه و الهی را ترویج و مردم را نسبت به انجام وقف‌های جدید تشویق کنیم، گفت: در ادوار گذشته و زمان طاغوت به خاطر برخوردهای ناسالم با دستگاه وقف، اعتماد عمومی جامعه از بین رفت، اما در دوره نظام اسلامی  متصدیان وقف تلاش دارند عواید موقوفات در جهت خود و براساس نیت واقفان هزینه شود. بنابراین باید مردم را نسبت به انجام وقف‌های جدید تشویق کرد که در سال‌های اخیر این حرکت شروع شده است.



مدیر حوزه‌های علمیه کشور همچنین به نقش غیرقابل انکار حوزه‌های علمیه در ترویج فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و افزود: مبلغین در فعالیت‌های تبلیغی خود در مناسبت‌های مختلف به ویژه هفته وقف، فرهنگ سازی خوبی در سطح جامعه انجام می‌دهند، اگرچه هنوز با  نقطه مطلوب فاصله داریم.



حوزویان و مبلغان برای ترویج وقف بیشتر تلاش کنند



وی تصریح کرد: حوزویان و مبلغان هم باید برای نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه بیش از پیش تلاش کنند و به وظیفه خود در قبال این سنت حسنه که میراث رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) است عمل کنند.



آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: لزوم تبلیغ و ترویج فرهنگ غنی وقف در برنامه‌های تبلیغی روحانیون و مبلغین حوزه‌های علمیه به خوبی احساس می‌شود، هرچند باید تدریس مبانی مرتبط با وقف را نیز در حوزه‌های علمیه جدی تر گرفت. البته احیای موقوفات حوزوی و تلاش بیشتر روحانیون و طلاب در راستای ترویج فرهنگ وقف نیز لازم است بنابراین روحانیون باید با ترویج فرهنگ وقف، مردم را به این امر مهم تشویق کنند.

captcha