نظام جامع تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران تدوین شود
کد خبر: 1324916
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۱
حجت‌الاسلام جمشیدی تأکید کرد؛

نظام جامع تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران تدوین شود

گروه خبرنگاران افتخاری/ سیده‌سلیله عمادی: مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور خواستار تهیه نظام جامع تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران شد و گفت: این نظام از بدو ورود تا خاتمه حضور طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران مؤثر است.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در جمع معاون و مدیران فرهنگی ــ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران مهم‌ترین بخش در مجموعه کاری حوزه‌های علمیه را تربیت طلبه دانست و گفت: مقدار زیادی از این تربیت در مباحث آموزشی، پژوهشی و نظام اداری مالی حوزه‌های علمیه رقم می‌خورد.

وی یکی از وظایف مهم معاونت فرهنگی ــ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران را نظارت مستمر در راستای امور تربیتی بر آموزش، پژوهش و مسائل اداری مالی دانست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه رصد امور در حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه تأثیر تربیتی آنها نیازمند کار کارشناسی و مستدل است، خطاب به مدیران معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: بر این کارها نظارت کنید و به استانداردسازی تربیتی فضاهای مختلف کمک کنید.

وی خواستار تهیه نظام جامع تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران شد و اضافه کرد: این نظام از بدو ورود تا خاتمه حضور طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران مؤثر است و بردارهای مختلفی دارد که طلبه را تربیت می‌کند و تدوین این نظام نیازمند مطالعه و پژوهش و نظارت است.

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه مسئله تربیت از آموزش و پژوهش و ساختمان منفک نیست، اظهار کرد: در این زمینه مفرداتی تهیه شده است اما نیازمند نظام جامع تربیتی هستیم.

وی با اشاره به لزوم وجود اتاق فکر در معاونت فرهنگی ــ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: این اتاق فکر باید دارای کارشناسان باحوصله باشد که در راستای اجرای نظام جامع تربیتی، الگوسازی، هدایت و بر اجرا نظارت کند و این راه نیازمند تعامل مستقیم با معاونت‌های مختلف حوزه‌های علمیه خواهران است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه تربیت طلاب تا اندازه زیادی در مباحث آموزشی رقم می‌خورد،‌ عنوان کرد: این مباحث از ابتدای ثبت نام تا وقتی مدرک تحصیلی در اختیار طلبه قرار می‌گیرد، در طول نظام آموزشی و حتی زمان فارغ‌التحصیلی مطرح است.

جمشیدی افزود: باید در رفتار خود در برابر طلاب صبور باشیم تا اگر یک متقاضی به دلیل کمبود امکانات یا فقدان شرایط در متقاضی، در حوزه پذیرفته نشد، تصویری که از حوزه دارد یک تصویر جاودانه با اخلاق و پاک باشد.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی ــ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران می‌تواند در مورد این مسائل طرح و ایده ارائه کند، اضافه کرد: اساتید بیشترین اثر را در حوزه‌ها دارند و می‌توانند اعتقادات عمیق را به طلاب منتقل کنند.

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران افرادی را تربیت می‌کنند که در نسل آینده و در جامعه تأثیرگذار خواهند بود، ادامه داد: این تأثیرگذاری هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت مربی فیض نور ویژه مناطق دارای تعدد مذاهب در کشور گفت: این کار مناسب است اما کافی نیست. باید این دوره تقویت شود و دوره‌هایی نظیر آن برای پاسخ‌گویی به سایر مسائل نظیر وهابیت برگزار شود.

وی افزود: باید نسبت به کل کشور یک بررسی جغرافیایی داشته باشیم که مشخص شود کدام نقطه به چه دوره‌هایی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام جمشیدی با تأکید بر لزوم استفاده از توان طلاب و فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران در فضای مجازی، اظهار کرد: مناسب است که از ابتدای ورود طلبه به حوزه یک بسته آموزشی مهارتی داشته باشیم که طی آن طلبه در فضای مجازی حضور تبلیغی داشته باشد و وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود با دارا بودن یک وبلاگ یکی از برنامه‌های تبلیغی او حضور در فضای مجازی باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طلاب خواهر محل رجوع مردم هستند و در هر محلی که حضور داشته باشند افراد به سراغ آنها می‌آیند، افزود: باید طلبه را آماده کنیم که ابزاری را در اختیار داشته باشد تا پاسخگوی مشورت‌هایی که از او خواسته می‌شود، باشد که در این راستا تأسیس رشته مشاوره در حوزه‌های علمیه خواهران ضروری است.

captcha