دومین دوره تربیت پیوست‌نگاری فرهنگی برگزار شد
کد خبر: 1324098
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵

دومین دوره تربیت پیوست‌نگاری فرهنگی برگزار شد

گروه اجتماعی: دومین دوره آموزش پیوست‌نگاری فرهنگی روز گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آغاز نخستین جلسه از دوره جدید آموزش پیوست‌نگاری فرهنگی حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی‌، اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تصویب و ابلاغ نظام‌نامه پیوست‌نگاری فرهنگی به تشریح دلایل تشکیل این دوره‌های آموزشی پرداخت.



بنیانیان گفت: هر فعالیتی از هر جنس، حتما هم دارای موارد مثبت فرهنگی است و هم دارای موارد مخرب فرهنگی است؛ باید همه آنها را شناخت و مثبت‌ها را تقویت کرد و مخرب‌ها را تخفیف داد.



مدرس اصلی دومین دوره آموزش پیوست‌نگاری فرهنگی ادامه داد: هدف اصلی از تشکیل این دوره‌ها، شکل‌گیری مجموعه‌های پیوست‌نگار فرهنگی در بین صاحب‌نظران دارای صلاحیت و شکل‌گیری بستر مناسب و تقاضاآفرین از سوی مدیران اجرایی است.



وی ضمن ابراز نگرانی از غلبه اندیشه‌های غربی بر تئوری و اجرای پیوست فرهنگی، تدوین پیوست‌های فرهنگی برای تصمیمات مهم با معیارهای دینی و نیز ایجاد سازوکارهای ارزیابی و نظارت در سطوح مختلف آن را از دیگر اهداف برگزاری این دوره برشمرد.



پیوست‌نگاری فرهنگی کشف نسبت هر فعالیت با فرهنگ است



محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این دوره آموزشی با اشاره به این مطلب که اهمیت فرهنگ زمانی که تاثیر آن را کمتر می‌بینیم، بیشتر است، افزود: فرهنگ به مانند هوا است که آن را تنفس می‌کنیم و از این منظر اهمیت آن بسیار بالاست اما اهتمام به آن در جامعه ما کم است.



وی ضمن تاکید بر نیاز به پیاده‌سازی راهبردهای فرهنگی، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم وارد سطوح مختلف جامعه شویم لازم است با هر قشری با زبان همان قشر سخن بگوییم. پیوست فرهنگی این ظرفیت را ایجاد می‌کند.



اسحاقی با بیان اینکه همه سیستم‌های جامعه اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی، نظامی و... باید در راستای تعالی فرهنگ جامعه باشد، گفت: نسبت هر فعالیتی با فرهنگ، از دو حال خارج نیست یا مثبت است و یا منفی. زیرا فعالیت انسان به عنوان موجودی فرهنگی، نمی‌تواند خنثی باشد؛ می‌تواند کم یا زیاد باشد، اما خنثی نیست. بدین ترتیب پیوست‌نگاری فرهنگی را باید کشف نسبت هر فعالیت با فرهنگ دانست.



معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نتیجه گرفت: هر فرد برای مدیریت در هر بخشی باید ابتدا مدیر فرهنگی باشد تا تمامی فعالیت‌های تخصصی حوزه‌اش نیز در راستای اهداف فرهنگی قرار گیرد.



احمد فضائلی به عنوان سومین سخنران افتتاحیه دومین دوره آموزش پیوست‌نگاری فرهنگی نیز به تشریح لزوم توجه به این امر پرداخت.



وی با ارائه مثال‌هایی از توجه به حوزه‌های سلامت، محیط زیست و حقوق در انجام پروژه‌های بزرگ، فرهنگ را یکی از تاییدیه‌هایی دانست که باید تمام فعالیت‌های خرد و کلان داشته باشند.



وی با اشاره به این مطلب که «پیوست فرهنگی خواست و اراده مقام معظم رهبری است» افزود: هرچند بخشی از موارد مهم در این حوزه در سند مهندسی فرهنگی آماده است، اما سند پیوست‌نگاری فرهنگی می‌تواند ورود به اهداف سند مهندسی فرهنگی از بُعدی دیگر باشد.



فضائلی در پایان تاکید کرد: معناداری انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، به معنایابی درست فرهنگی فعالیت‌های مختلف برمی‌گردد.

captcha