نمایش «ستایش پروردگار» در موزه آستان قدس رضوی
کد خبر: 1321543
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
زاهدی خبر داد:

نمایش «ستایش پروردگار» در موزه آستان قدس رضوی

گروه هنر: رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: تابلوِی «ستایش پروردگار»، اثر اهدایی استاد محمود فرشچیان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، در موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی، گفت: تابلوی «ستایش پروردگار»، اثر اهدایی استاد محمود فرشچیان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، که یکی از شاهکارهای هنری معاصر به‌شمار می‌رود در «تالارِ آثار استاد فرشچیان» در موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار گرفت.



زاهدی با بیان اینکه این تابلو از آیه شریفه «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ» برگرفته شده و آفرینش آن یک و نیم سال به طول انجامیده است، افزود: این تابلو که مضامین عرفانی و معنوی دارد، در ابعاد 101 در81 سانتی‌متر و با تکنیک اکریلیک روی مقوا کار شده است.



وی شمار تابلوهای اهدایی استاد محمود فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی را طی 23 سال گذشته، 15 تابلوِ هنری و منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: نخستین تابلوی اهدایی، با نام «عصر عاشورا» که در سال 1355 توسط استاد خلق شده بود، در سال 1369 به این آستان مقدّس اهدا شد.



وی اظهار کرد: دومین تابلوی اهدایی استاد، با نام «پنجمین روز آفرینش»، در سال 1352 خلق شده و در سال 1369 به موزه آستان قدس رضوی واگذار شده است که یکی از نفیس‌ترین و زیباترین تابلوهای این نگارگر برجسته به شمار می‌رود.



زاهدی با بیان اینکه سومین تابلوِ اهدایی به نام «پناه» یا «یتیم‌نوازی امام علی(ع)»، در سال 1352 خلق شده و در سال 1371 به آستان قدس رضوی واگذار شده است، گفت: تابلوهای دیگری از استاد فرشچیان، شامل «خمسه آل طیّبه» در سال 1369، «یا رب» در سال 1374، «اوّلین پیام» در سال 1379، «نیایش» در سال 1377، «توسّل» در سال 1380، «یک هدیه عشق» در سال 1382، «امتحان سخت»، «کوثر» و «ضامن آهو» در سال 1389 و «پرچم‌دار حق» در سال 1390 به آستان مقدس حضرت رضا(ع) اهدا شده‌اند.



رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تابلوی «ضامن آهو» که به امام رضا(ع) اختصاص دارد، نمونه دوم این اثر بوده که استاد فرشچیان آن را به آستان قدس رضوی اهدا کرده است، اظهار کرد: تابلوی «توسّل» نیز به حرم مطهّر رضوی اختصاص دارد و در آن، چهره استاد فرشچیان، در حالی که در مقابل گنبد طلای حرم قرار گرفته و خضوع خود را در مقابل حضرت رضا(ع) نشان می‌دهد، خلق شده است.



زاهدی با بیان اینکه آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی، تا سال 1389 در گنجینه هنرهای تجسّمی موزه مرکزی نگه‌داری می‌شد، افزود: «تالار آثار استاد فرشچیان»، در سال 1389 در طبقه همکف گنجینه قرآن و نفایس موزه مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح شد و هم‌اکنون 14 نگاره از نگاره‌های اهدایی استاد محمود فرشچیان به آستان مبارک حضرت امام رضا(ع)، در این تالار در معرض دید عموم قرار دارد.



وی با اشاره به اینکه پانزدهمین و واپسین نگاره اهدایی استاد فرشچیان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، «معراج» نام دارد، گفت: استاد فرشچیان، در دهه کرامت سال جاری، طی مراسمی در موزه کاخ سعدآباد تهران، از این اثر ماندگار خود که معراج پیامبر اسلام(ص) را در آن به تصویر کشیده‌اند، رونمایی و آن را به آستان مبارک حضرت امام رضا(ع) اهدا کرد.



زاهدی افزود: با توجه به اینکه همه آثار اهدایی استاد فرشچیان به آستان مبارک حضرت رضا(ع)، نخست در موزه کاخ سعدآباد رونمایی می‌شود و پس از یک سال نمایش در آن موزه، به موزه آستان قدس رضوی واگذار می‌شود، ان‌شاءالله تا کمتر از یک سال دیگر، شاهد نمایش این تابلوِ بی‌اندازه نفیس در موزه آستان قدس رضوی خواهیم بود.



یادآور می‌شود، استاد محمود فرشچیان، نگارگر برجسته معاصر و واقف و اهداکننده آثار منحصر به فرد هنری به موزه آستان قدس رضوی، تاکنون نشان‌های ارزشمندی مانندِ نشان درجه یک هنر ایتالیا، تندیس طلایی اسکار ایتالیا، نشان هنر نخل طلایی ایتالیا، تندیس طلایی اروپایی هنر ایتالیا، دیپلم آکادمیک اروپا، دیپلم لیاقت دانشگاه هنر ایتالیا، مدال طلای آکادمی هنر و کار ایتالیا، جایزه نخست وزارت فرهنگ و هنر ایران، مدال طلای جشنواره بین‌المللی هنر بلژیک و مدال طلای هنر نظامی ایران را کسب کرده‌ است.

captcha