معجزه اسلام بر مبنای خواندن و علم‌آموزی شکل گرفت
کد خبر: 1318394
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
امام جمعه سراوان:

معجزه اسلام بر مبنای خواندن و علم‌آموزی شکل گرفت

گروه اندیشه: در اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) وحی شد، سخن از خواندن و تعلیم است؛ بنابراین معجزه اسلام، بر مبنای خواندن شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام دهقان، امام جمعه شهرستان سراوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، گفت: قرآن که بزرگترین معجزه پیامبر(ص) است، در اولین آیاتی که بر ایشان نازل شده اشاره به خواندن و نوشتن و علم و دانش می‌کند و آنقدر این موضوع مهم است که حتی به قلم و نوشتن سوگند یاد کرده است؛ «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ».

وی اظهار کرد: واژه علم در قرآن 582 بار و واژه قلم 2 بار تکرار شده است که این گویای اهتمامی است که خداوند به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی دارد.

امام جمعه سراوان تصریح کرد: در اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) وحی شد، سخن از خواندن است «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» و در ادامه سوره مبارکه علق آمده: «الّذی علّم بِالقلم»، همان پروردگاری که به وسیله قلم تعلیم داد؛ بنابراین معجزه اسلام، بر مبنای خواندن شکل گرفته است.

دهقان بیان کرد: مسئله علم‌آموزی و همچنین کتاب‌خوانی از جایگاه مهمی در اسلام برخوردار است و اسلام پیروان خودش را توصیه به فراگیری دانش، کتاب‌خوانی و افزایش مراکز دینی می‌کند.

وی افزود: در فرمایش بزرگان دین درباره برتری عالم نسبت به عابد آمده است که مقام عالم از عابد بالاتر است زیرا عالم با فراگیری علم و دانش می‌تواند مردم و جامعه را از گمراهی برهاند.

امام جمعه سراوان عنوان کرد: اگر بتوان مردم را با هر ترتیبی که می‌شود به کتاب و کتاب‌خوانی تشویق و ترغیب کرد و استعدادهایی که در جامعه هست شناسایی کرد، می‌توان به توسعه و پیشرفت کشور و جامعه امیدوار باشیم و اگر فرهنگ کتاب و مطالعه در جامعه‌ ما رونق پیدا کند، باعث توسعه و گسترش کشور و سرفرازی ملت و جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان مطالعه ایرانیان تنها کمتر از 10 دقیقه است، گفت: اگر می‌خواهیم برتر باشیم این برتری با مطالعه و کسب دانش حاصل می‌شود. اگر کشورهایی دارند زور گویی می‌کنند بخاطر همین پیشرفت‌ها و مباحث علمی است.

دهقان تأکید کرد: با توجه به اهتمام فراوان قرآن و روایات به امر دانش و مطالعه، اگر به‌دنبال پیشرفت کشورمان هستیم باید از کتاب که بهترین دوست برای انسان و درجه دانایی او و غذای روح است، به بهترین نحو استفاده کنیم و برای آن وقت بگذاریم.

امام جمعه سراوان در پایان بیان کرد: در سراوان با توجه به جمعیت این شهرستان تعداد اعضای کتابخانه‌ها بسیار کم است وامیدواریم این فرهنگ نهادینه شود. آنچه در پیشبرد کتاب و کتاب‌خوانی مهم است برپایی نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف لازم و همچنین استفاده از فضای مجازی در کتابخانه‌های مرجع می‌تواند باشد.

captcha