به گزارش ایکنا از قم به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجتالاسلام والمسلمین سعید شحیطاط، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی شامگاه ۲۴ مهرماه در حرم مطهر بانوی کرامت، با تأکید بر جایگاه ادعیه و زیارات در مکتب اهلبیت(ع) بیان کرد: نگاه ما به این متون گاه سطحی و صرفاً احساسی است، در حالیکه ائمه اطهار(ع) از طریق دعاها و زیارتنامهها مفاهیم عمیق تربیتی، معرفتی و اجتماعی را به نسلهای مختلف منتقل کردهاند.
وی با اشاره به دعای ندبه از امام صادق(ع) و دعای کمیل از امیرالمؤمنین(ع)، این متون را ابزارهایی برای رشد معنوی و تربیت دینی دانست و افزود: ائمه(ع) از طریق ادعیه، انسان را از مرحله طلب بخشش به مرحله بندگی مستمر و قرب الهی سوق میدهند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با ذکر نمونههایی از مناجاتهای امام سجاد(ع)، زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) و دعای کمیل، تأکید کرد: این متون باید با تأمل و توجه خوانده شوند تا مفاهیم عمیق آنها در زندگی فردی و اجتماعی مؤمنان جاری شود.
وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) درباره کسانی که در دنیا اهل ذکر و توسل به امام حسین(ع) هستند، گفت: این افراد در قیامت به جای ورود صرف به بهشت، مشتاق مجلس گفتوگو درباره امام حسین(ع) هستند و لذتشان در تماشای جمال آن حضرت است.
شحیطاط با ذکر روایاتی از پیامبر اکرم(ص)، ایشان را الگوی کامل بندگی، حجاب، ولایتپذیری و عبادت معرفی کرد و افزود: زهرای مرضیه(س) با وجود مقام شفاعت و عظمت، در شب ازدواج نیز نگران قبر و قیامت خود بودند و به نماز و بندگی روی آوردند.
وی بر ضرورت تقویت بندگی، ولایتپذیری و حضور قلب در عبادات تأکید کرد و اظهار کرد: محبوبترین حالت نزد امام، مؤمنی است که با حضور قلب به نماز میایستد و دل خود را نیز به سوی خدا میبرد.
خطیب محفل معارفی حرم مطهر افزود: محبت اهلبیت(ع) باید با اطاعت و عمل همراه باشد. صرف حضور در مجالس دعا و زیارت، اگر به تغییر سبک زندگی و تقویت ارتباط با خدا و امام زمان(عج) منجر نشود، ناقص است. باید تلاش کنیم تا اهلبیت(ع) را نهتنها در مناسک، بلکه در مناسبات فکری، اجتماعی و خانوادگی وارد کنیم.
وی با اشاره به اینکه دشمنان اهلبیت(ع) از ورود تفکر و سبک زندگی ایشان به جامعه بیش از ساخت حرمها هراس دارند، گفت: اگر نتوانیم زائر باشیم، میتوانیم در محل زندگی خود، با ترویج محبت، معرفت و اطاعت از اهلبیت، حرمهایی معنوی بنا کنیم.
انتهای پیام