کد خبر: 4297765
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۳
در نشست «کشف ایده در فرایند نگارش فیلمنامه» مطرح شد

گام‌های فیلمنامه‌نویسی؛ از ایده تا شیوه‌های اجرا

سید حمیدرضا منتظری، مدیر انجمن سینمای جوانان استان قم، حجت‌الاسلام محمدمهدی داوودآبادی، مدرس دانشگاه و اصغر عباسی، دانش‌آموخته انجمن سینمای جوانان ایران در نشست «کشف ایده در فرایند نگارش فیلمنامه» درباره مراحل ایده تا اجرا برای فیلنامه‌نویسی سخن گفتند.

نشست «کشف ایده در فرایند نگارش فیلمنامه»به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوان قم، سومین نشست فرهنگی انتقال تجربه انجمن سینمای جوانان قم با عنوان «کشف ایده در فرایند نگارش فیلمنامه» با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مشارکت دانشکده دین و رسانه امروز، ۱۱ مردادماه در دانشکده صداوسیمای قم برگزار شد.

این نشست با حضور کمال اکبری، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده صداوسیمای استان قم و سید حمیدرضا منتظری، مدیر انجمن سینمای جوانان استان قم، حجت‌الاسلام محمدمهدی داوودآبادی، مدرس دانشگاه و مربی فیلمنامه‌نویسی انجمن سینمای جوانان استان قم و اصغر عباسی، دانش‌آموخته انجمن سینمای جوانان ایران و فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد سینما همراه بود.

ضرورت شناخت درست فرایند فیلمنامه‌نویسی

در ابتدای این نشست، سیدحمیدرضا منتظری، مدیر انجمن سینمای جوانان استان قم، بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست تخصصی سینمایی در دانشکده صداوسیما، تلاش برای ایجاد زمینه هم‌افزایی و تعامل بین هنرجویان انجمن سینمای جوان در قم به عنوان نهاد متولی حمایت از سینمای پایه و نیمه‌حرفه‌ای با سایر نهاد‌های مهم علمی و مراکز شاخص فرهنگی و هنری در استان است.

منتظری درباره ضرورت پرداختن به موضوع ایده‌یابی در فرایند نگارش فیلمنامه کوتاه گفت: یکی از اولویت‌های ضروری برای هنرجویان فیلمسازی و دانشجویان سینما، شناخت درست فرایند فیلمنامه‌نویسی به شمار می‌رود و قدم اول در این زمینه ایده‌یابی است.

مدیر انجمن سینمای جوانان استان قم درباره چالش‌های پیش‌روی فیلمسازان کوتاه و موضوع ایده‌یابی در فیلمنامه‌نویسی، تصریح کرد: شاید موضوع ایده و فیلمنامه، چالش اصلی امروز سینمای بلند و حرفه‌ای نباشد و باید قبول کنیم سینمای حرفه‌ای در شرایط امروز قبل از مشکلات فیلمنامه، با مشکل جایگاه تهیه‌کننده و تجهیزات فنی و تکنیک مواجه است اما درحقیقت در مورد سینمای کوتاه و نیمه‌حرفه‌ای همچنان بر این باور هستیم که مشکل اصلی، فقدان دانش کافی در خلق موقعیت‌های داستانی و نگارش فیلمنامه است.

ایده‌یابی؛ قدم اول فیلمنامه‌نویسی

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محمدمهدی داوودآبادی، مدرس دانشگاه و مربی انجمن سینمای جوانان استان قم به عنوان کارشناس این نشست، کشف ایده در فرایند نگارش فیلمنامه کوتاه را یک مرحله ضروری و مهم برای هنرجویان فیلمسازی دانست و اظهار کرد: نویسنده فیلمنامه باید در مرحله ایده‌یابی به دنبال موضوع، داستان و شخصیت‌های اصلی قصه اقدام کند و در ادامه برای اجرای این مراحل از طریق روش‌های مختلفی مانند بررسی اتفاقات روزمره، مطالعه زندگی‌نامه افراد، تحلیل مضامین و ایده‌های بکر یا استفاده از تکنیک‌های خلاقانه انجام شود.

وی درخصوص روش‌های مختلف کشف ایده و به‌کارگیری خلاقیت‌های پیش‌روی فیلمنامه‌نویسان، بیان کرد: یکی از روش‌های ایده‌یابی که به فیلمسازان پیشنهاد می‌کنیم، بررسی دقیق اتفاقات روزمره است و گاهی اوقات فیلمنامه‌نویسان با دقت به اطراف خود نگاه می‌کنند تا ایده‌هایی برای نگارش فیلمنامه به دست بیاورند و اتفاقات روزمره زندگی، حوادث اجتماعی، داستان‌های واقعی روز و حتی شایعات می‌توانند از جمله منابع قابل دسترسی برای فیلمنامه‌نویسان باشد.

داوودآبادی افزود: بررسی رویداد‌های تاریخی و سرگذشت افراد مشهور و چهره‌ها با ویژگی‌های خاص و داستان‌های جذاب، می‌تواند منبع الهام خوبی برای ایده‌های خلاقانه باشد و جرقه اولیه برای یک فیلمنامه‌نویس ایجاد کند.

مدرس انجمن سینمای جوانان استان قم ضمن اشاره به لزوم به کارگیری خلاقیت برای فیلمنامه‌نویسان در حین نگارش فیلمنامه، بیان کرد: انتخاب یک مضمون خاص و بررسی آن از زوایای مختلف، می‌تواند به یافتن ایده‌های جالب منجر شود و همچنین بررسی شخصیت‌های مختلف با ویژگی‌های خاص نبوغ و ویژگی‌های خاص می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های داستانی برای فیلمنامه‌نویسان باشد.

وی اظهار کرد: فیلمنامه‌نویس می‌تواند ایده‌ها را از منابع مختلفی به دست بیاورد و لازم است که نویسنده در جستجوی ایده‌ها، از منابع متنوع استفاده کند.

داوودآبادی درباره قابلیت اجرای فیلمنامه‌ها بیان کرد: در فیلم کوتاه ایده اولیه باید به گونه‌ای باشد که قابلیت اجرا و تبدیل شدن به یک فیلمنامه را داشته باشد و مخاطب باید با ایده ارتباط برقرار کند و احساسات و افکار او را تحت تأثیر قرار دهد.

آثار سینمای ایران اقتباس‌محور شود

در بخش بعدی این رویداد، اصغر عباسی، فیلمساز و دانش‌آموخته انجمن سینمای جوانان ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرجویان فیلمسازی و دانشجویان سینما در قم، بیان کرد: مسیر توسعه سینمای ایران به شکلی است که باید قصه‌های تاریخی و فانتزی را در خود داشته باشد و من به‌طور کلی در سینما خیلی علاقه‌مند هستم که فیلم تاریخی بسازم و در زمینه اقتباس از رویداد‌های تاریخی بتوانم فعالیت کنم؛ یکی از زمینه‌های ایجاد تحول در سینمای ایران، کم کردن فاصله از خلاقیت‌های فانتزی و قصه‌های مبتنی بر اقتباس است.

نویسنده و کارگردان فیلم‌های «رؤیای صادقه» و «ستین» بیان کرد: درواقع باید گفت ارزش افزوده برای یک فیلمساز و فیلمنامه‌نویس این است که فیلم‌نامه او به مرحله تولید برسد و بر اساس ایده و متن او، یک محصول به نام فیلم ساخته شود.

وی در توصیه به سینماگران و هنرجویان فیلمسازی در قم اظهار کرد: به یاد داشته باشید در مرحله ایده‌یابی باید دقت کنید و برای تولید فیلم به سراغ فیلم‌نامه‌ها و ایده‌هایی بروید که قابلیت تولید داشته باشد، البته منظور من این نیست خلق یک جهان داستانی خاص و منطق روایی که فیلمساز با مخاطب خود قرار می‌گذارد، باید خالی از ایده‌های خلاقانه و جهان فانتزی باشد، چراکه سینما یعنی خلق کردن براساس تخیل و پرداختن به روایت جذابیت‌های داستانی در جهانی به نام سینما که یک جهان جذاب است.

عباسی در پایان این نشست، در پاسخ به پرسش یکی از هنرجویان درخصوص جایگاه ایده‌یابی در فرایند نگارش فیلمنامه برای فیلم‌کوتاه، بیان کرد: ایده مانند یک بذر است و با کاشتن و پرورش درست آن در ذهن می‌توانید موضوعی برای ساخت فیلم کوتاه پیدا کنید و در کلام دیگر ایده جرقه‌ای کوچک، پرسشی ساده یا حتی یک رویا می‌تواند به داستانی جذاب و ماندگار تبدیل شود.

یادآور می‌شود، سلسله نشست‌های فرهنگی انتقال تجربه به همت انجمن سینمای جوانان استان قم با هدف ایجاد تحول در مسیر آموزش سینما در بین سینماگران و هنرجویان فیلمسازی در قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha