کد خبر: 4296527
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۱
حافظ قرآن کریم:

آموزش قرآن به کودک با اجبار امکان‌پذیر نیست

شرکت‌کننده مرحله مقدماتی استانی چهل‌و‌هشتمین مسابقات قرآن کریم قم گفت: اگر به‌دنبال ایجاد علاقه به قرآن در فرزند خود هستیم، نباید فضای اجبار حاکم باشد، زیرا در این شرایط نه تنها علاقه‌ای ایجاد نخواهد شد، بلکه باعث نفرت می‌شود.

فضای قرآنی، اجبار نمی‌پذیرد/ در فضای قرآنی نباید اجبار به یادگیری باشد

حانیه‌سادات موسوی، شرکت‌کننده مرحله مقدماتی استانی چهل‌وهشتمین مسابقات قرآن کریم استان قم در رشته حفظ پنج جزء در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: از دوران کودکی به یادگیری قرآن علاقه‌مند بودم، اما شرایط لازم برای فراگیری و حفظ قرآن کریم فراهم نبود و فعالیت حرفه‌ای در این عرصه را از یک سال گذشته آغاز کردم.

وی با بیان اینکه مشوق‌های من در این راه مادر و همسرم بودند، گفت: شاید افراد، خاطرات زیادی را از دوره خردسالی به یاد نداشته باشند، اما فرزند از رفتار خانواده به‌عنوان اولین الگوی خود تأثیر می‌پذیرد و بدون شک، زمانی که مادرم در حال خواندن قرآن بود، من از او الگو می‌گرفتم و علاقه به قرآن در من ایجاد شد.


بیشتر بخوانید:


موسوی تصریح کرد: اگر به دنبال ایجاد علاقه به قرآن در فرزند خود هستیم، نباید فضای اجبار حاکم باشد زیرا در این شرایط نه تنها علاقه‌ای ایجاد نخواهد شد، بلکه باعث نفرت می‌شود؛ یکی از روش‌های مؤثر در تربیت قرآنی فرزندان، فراهم آوردن فضای قرآنی در بین خانواده است؛ درواقع، زمانی که قرآن در خانه تلاوت شود، خانواده‌ها نیز آن را پیگیری کنند و صرفاً در موقعیت‌های خاص مانند شب‌های قدر از آن بهره‌مند نشوند، به فرزندان نیز تسری داده می‌شود و آن‌ها هم علاقه‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: از دیگر روش‌های مؤثر در فراگیری قرآن توسط فرزندان آن است که مادران می‌توانند از دوران بارداری و شیردهی خود را با قرآن مأنوس کنند تا انس به تلاوت در فرزندشان ایجاد شود، البته اگر پدر با فضای قرآن در خانه همراه شود، فرزندان نیز به این فضا بدون اجبار علاقه‌مند خواهند شد.

شرکت‌کننده چهل‌وهشتمین مسابقات قرآن کریم استان قم تصریح کرد: فرزندی که به همراه پدر و مادر در جشن‌ها و عزاداری‌های مذهبی شرکت می‌کند، عشق به اهل بیت(ع)در وجودش جای می‌گیرد و دیگر وظایف مذهبی اعم از انجام واجبات و دوری از محرمات نیز بیشتر از این طریق در وجود شخص پایدار می‌شود، اما اگر والدین حساسیت و دقت در مسائل معنوی و دینی نداشته باشند، این مسئله به آسانی به فرزندان انتقال پیدا می‌کند.

موسوی اظهار کرد: بازوی مدرسه در کنار بازوی خانواده می‌تواند راهکار دیگری برای جذب و علاقه‌مند شدن فرزندان به محیط قرآنی باشد، همچنین با کشف استعداد قرآنی می‌توان فرزندان را آسان‌تر در این راه هدایت کرد، به‌طور نمونه اگر فردی صدای خوبی دارد، او را با رشته ترتیل‌خوانی آشنا کنیم یا اگر فردی حافظه قوی دارد، در بخش حفظ قرآن موفق خواهد بود.

وی گفت: والدین برای آموزش قرآن به فرزندانشان اگر خود توانایی این امر را ندارند، باید با معلم قرآن و روش اصولی آموزشی پیش بروند و برای انتخاب معلم و مؤسسه قرآنی دقت لازم را داشته باشند.

یادآور می‌شود، مرحله مقدماتی استانی چهل‌وهشتمین مسابقات قرآن کریم استان قم در بخش آقایان و بانوان به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم از چهارم مردادماه در سالن جلسات این اداره‌کل آغاز شد و تا هشتم مردادماه ادامه خواهد داشت.

حانیه‌سادات حسینی‌کیا

انتهای پیام
captcha