کد خبر: 4288299
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۵۲
علی حسینی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد

رسالت رسانه متعهد صیانت از آرامش روانی مردم است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد قم گفت: پدافند رسانه‌ای به‌مثابه یک سپر دفاعی در برابر موج عملیات روانی، تحریف اطلاعات و القای ناامیدی به جامعه عمل می‌کند و کارکرد اصلی آن، محافظت از افکار عمومی و افزایش تاب‌آوری اجتماعی است.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد قمعلی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درخصوص نقش پدافند رسانه‌ای در پی حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی به ایران گفت: امروزه جنگ‌ها صرفاً محدود به مرزهای جغرافیایی یا نبردهای نظامی نیستند بلکه با پدیده‌ای به‌نام جنگ ترکیبی روبه‌رو هستیم که یکی از مؤلفه‌های اصلی آن جنگ رسانه‌ای و شناختی است. در این شرایط، پدافند رسانه‌ای به‌مثابه یک سپر دفاعی در برابر موج عملیات روانی، تحریف اطلاعات و القای ناامیدی به جامعه عمل می‌کند و کارکرد اصلی آن، محافظت از افکار عمومی و افزایش تاب‌آوری اجتماعی است.

وی افزود: تصویری که رسانه‌ها از جنگ ارائه می‌دهند، گاه بیشتر از خود جنگ بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارد، در واقع جنگ رسانه‌ای بخشی جدانشدنی از درگیری‌های امروز است و برای مقابله با این هجمه، همه ما باید به سواد رسانه‌ای مسلح باشیم؛ سوادی که شامل تفکر انتقادی، تحلیل محتوا و شناخت سازوکارهای عملیات روانی است. 

حسینی ادامه داد: رسانه‌ها در این موقعیت‌ها می‌توانند یا به آتش بحران دامن بزنند، یا آن را مهار و مدیریت کنند، وظیفه رسانه‌ ملی و رسانه‌های متعهد، انتشار اخبار صحیح، پرهیز از بزرگ‌نمایی تهدیدات و تقویت روحیه امید و انسجام ملی است، امنیت روانی جامعه از امنیت فیزیکی هم مهم‌تر است چرا که جنگ شناختی، با هدف تخریب روحیه، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی طراحی می‌شود. رسانه می‌تواند با هوشمندی، جلوی نفوذ روانی دشمن را بگیرد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم اظهار کرد: در بحران‌های امنیتی مانند حملات وحشیانه تروریستی به کشورمان و شهادت شهروندان، سرداران و دانشمندان عزیزمان یا وقایع طبیعی گسترده، رسانه‌های داخلی با رویکرد جهاد تبیین، تلاش کردند واقعیت‌ها را شفاف‌سازی کنند، از شایعه‌پراکنی جلوگیری و آرامش روانی را حفظ کنند، همچنین، مقابله با ترندهای مخرب در فضای مجازی، تولیدمحتوای امیدآفرین و تقویت سرمایه نمادین کشور، نمونه‌هایی از پدافند رسانه‌ای هوشمندانه بوده‌اند.

وی ادامه داد: رسانه باید سنگر فرهنگی کشور باشد و انتظار داریم رسانه‌ها در مواجهه با اخبار نگران‌کننده، پیش از هر چیز دقت، صحت و سرعت را رعایت کنند، اما در عین حال با روایت‌های واقعی، تحلیل‌های مسئولانه و حضور میدانی مؤثر، روایت رسمی نظام را تقویت کرده و از سیطره روایت‌های دشمن جلوگیری کنند. در این میان، آموزش سواد رسانه‌ای به مردم و تقویت تحلیل انتقادی نیز اهمیت بالایی دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: امروز هر خبرنگار و روزنامه‌نگار، رزمنده جبهه جنگ شناختی است و ما در برابر دشمنی قرار داریم که با ابزارهای مدرن رسانه‌ای به‌دنبال تسخیر ذهن‌ها و تضعیف روحیه‌هاست، در این شرایط، رسالت رسانه متعهد، بسیار خطیر، اما در عین حال افتخارآمیز است و همه ما باید برای صیانت از آرامش روانی مردم، پاسداری از امید، اعتماد و انسجام اجتماعی تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: با پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی و ابزارهای ویرایش تصویر و ویدیو، دیگر نمی‌توان به آنچه چشم می‌بیند، کاملاً اعتماد کرد، تصاویر و فیلم‌هایی که از حمله‌ها یا پیامدهای آن منتشر می‌شود، ممکن است جعلی یا آرشیوی باشند و تنها برای تشویش اذهان عمومی طراحی شده باشند بنابراین باید همیشه منبع انتشار محتوا بررسی شود.

حسینی اظهار کرد: در فضای بحران، بسیاری از تیترها و خبرها با اغراق، بزرگ‌نمایی و واژه‌هایی تحریک‌آمیز نوشته می‌شوند تا احساسات مردم را هدف قرار دهند، دشمن تلاش می‌کند با کلمات، ما را وارد بازی روانی خود کند اما باید آرام بمانیم و تحت تأثیر هیجانات زودگذر قرار نگیریم.

وی تصریح کرد: دشمن برای تکمیل اطلاعات میدانی خود، به محتوای ارسالی مردم در شبکه‌های اجتماعی متکی است، تصاویر، موقعیت‌ها، نام مکان‌ها یا اطلاعات ظاهراً ساده‌ای که ارسال می‌شود می‌تواند دست دشمن را در طراحی عملیات نظامی یا روانی باز بگذارد، هر شهروند باید مراقب محتوایی باشد که منتشر می‌کند.

حسینی بیان کرد: حقوق عامه در قوانین ما جایگاه عالی و ممتازی دارد که با مصادیق و عناوین متعدد مشخص شده است و یکی از مصادیق حقوق عامه امنیت روانی مردم و جامعه در شرایط ویژه و خاص است لذا مراقب آنچه در فضای مجازی از روی احساسات و هیجانات کاذب نشر می‌دهیم، باشیم.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha