به گزارش ایکنا از قم، مراسم تجلیل از برگزیدگان آزمون جامع جزء سوم قرآن کریم که همراه با جشن عید غدیر بود، با حضور استاد ابوالفضل بهرامپور، مفسر قرآن کریم و نویسنده کتاب نسیم حیات و حجتالاسلام والمسلمین مرتضی شعبانزاده، مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، صبح ۲۱خردادماه در سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
ابوالفضل بهرامپور، مفسر قرآن کریم طی سخنرانی با اشاره به اهمیت نیات انسان گفت: گروهی از مردم نزد پیامبر آمدند و گفتند: «یا رسولالله! پس ما چه کنیم؟ گویی بهشت نیز نصیب ثروتمندان و سرمایهداران شده است. ما که دارایی نداریم، چگونه میتوانیم انفاق کنیم؟» در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که ما دو نوع انفاق داریم؛ انفاق عینی و ذهنی. آرزوی خیر و ارادهی نیکو برای انفاق، خود نوعی انفاق ذهنی است. اما اگر انفاق عملی انجام شود، این انفاق عینی خواهد بود.
وی همچنین در توضیح عصمت عینی و ذهنی افزود: ما در میان خود انسانهایی داریم که به مقامی والا رسیدهاند، کسانی همچون حضرت امام و آیتالله بهجت، که گرچه معصوم نیستند، اما نزدیک به عصمتاند. ما نیز، هر یک به نوعی، از عصمت ذهنی برخورداریم.
بهرامپور اولویتبندی بین امور را مهم دانست و بیان کرد: ترک اولی یعنی وقتی بین دو عمل صالح قرار میگیریم، عملِ اصلح را انتخاب کنیم. نماز ظهر، در همان لحظهای که وقتش فرامیرسد، مصلحت دارد؛ اما اگر آن را به بعد موکول کنیم، یعنی به درستی انتخاب نکردهایم. گاهی این عصمت ذهنی، در عمل نیز جلوه مییابد؛ آنجا که علاوه بر ترک محرمات، حتی از مکروهات نیز اجتناب میکنیم. کسانی که علاوه بر این، مستحبات را نیز انجام داده و از مکروهات دوری میکنند، در زمرهی مُقَرَّبین و اصحاب یمین هستند؛ همان سه گروهی که در سوره واقعه معرفی شدهاند.
وی ادامه داد: ما دو نوع آزمون داریم؛ آزمون اعمال ذهنی و آزمون اعمال عینی. در هر دو، ثواب و گناه محاسبه میشود، و توبهای مختص به آن دارد لذا انسان باید به اعمال و رفتار خود اهتمام بورزد.
بهرامپور همچنین با معرفی یکی از آثار خویش که نام آن «غدیر خم رسولان» است، گفت: اگرچه امروز فرصتی برای تبلیغ ندارم، اما شما اگر توانستید حتما کتاب غدیر خم رسولان را بخوانید. این اثر، نهتنها امیرالمؤمنین علی(ع)، بلکه امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام باقر را معرفی میکند. در همین روزهای جشن غدیر، شایسته است که بر معرفت خود بیفزایید.
وی در توضیح و تصریح چرایی نام این کتاب، اظهار کرد: هر پیامبری موظف بوده است که جانشین خویش را معرفی کند، نه تعیین! موسی(ع) هرگز صحابهی خود را گرد نیاورد تا دربارهی انتخاب پیامبر بعدی مشورت کنند. پیامبران باید رسالت معرفی جانشین بعدی را به انجام برسانند.
بهرامپور با بیان مصداق قرآنی آن عنوان کرد: خداوند در سوره صف، از داستان حضرت عیسی(ع) یاد میکند و میفرماید: «وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ و هنگامى را كه عيسى پسر مريم گفت اى فرزندان اسرائيل من فرستاده خدا به سوى شما هستم تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى كنم و به فرستاده اى كه پس از من مى آيد و نام او احمد است بشارتگرم پس وقتى براى آنان دلايل روشن آورد گفتند اين سحرى آشكار است»
وی در ادامه با توضیح این آیه افزود: نام پیامبر در عالم بالا احمد است و در زمین محمد. زیرا در آسمان، تمامی مقامات جمع شدهاند، و از میان همهی برگزیدگان، او برترین محمد است، لذا احمد نامیده شد.
یادآور میشو،د در ادامه این مراسم، مسابقه شفاهی ترجمه جزء سوم برگزار شد و به برگزیدگان جایزه اعطا شد و در پایان، از نفرات اول، دوم و سوم آزمون جامع جزء سوم تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام