کد خبر: 4287775
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۶
غدیر، عهد ماندگار/ ۱۲

تحقق وحدت اسلامی با الگوگیری از منش امیرالمؤمنین(ع)

استاد حوزه علمیه گفت: بیان غدیر در دنیای کنونی، بیان بزرگی و هدفمندی مسلمانان است و ما لازم نیست بگوییم شما باید شیعه شوید تا به وحدت برسیم، بلکه باید بگوییم بر مبنای غدیر روش و منش امیرالمؤمنین(ع) را قبول کنید و انجام دهید. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صمدزاده استاد حوزه علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین حسن صمدزاده، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم در پاسخ به اینکه ابعاد تاریخی و اهمیت غدیر در شکل‌گیری هویت شیعی چیست، اظهار کرد: زمانی که یک شاه، رهبر و راهبر مقتدری فوت می‌کند و یا مدتی غایب می‌شود و جانشینی برای خود تعیین می‌کند، معمولاً مردم و ملت آن‌گونه که باید از جانشین مانند رهبر اصلی و مقتدر تبعیت نمی‌کنند مگر اینکه جانشین دارای یک اقتدار بالذات باشد.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: اینکه پیامبر اکرم(ص) در حجه‌الوداع و خانه خدا همه را دعوت می‌کند تا در صحرای غدیر جمع شوند و آن‌هایی که از یمن و مسیرهای دیگر به مکه آمده بودند، مسیر خود‌ را تغییر دهند و به غدیر بیایند و غدیر چندین روز به طول بینجامد و بیعت با حضرت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر نفر به نفر انجام شود، نشان‌دهنده وسعت این اتفاق است.

استاد حوزه علمیه گفت: افرادی که منکر امامت امیرالمؤمنین(ع) می‌شوند مانند شخصی که در قرآن کریم آمده از خدا خواست اگر علی جانشین واقعی پیامبر(ص) است، عذابی برای او واقع شود که همان لحظه سنگی بر سرش فرود آمد و مورد عذاب الهی واقع شد، برای سایر افراد نیز پیامبر(ص) تک تک دستور می‌دهد که با حضرت علی(ع) بیعت کنند.

هویت شیعه در بزرگداشت غدیر است

وی با بیان اینکه هویت شیعه در این است که غدیر را به‌عنوان یک اتفاق بزرگ بداند، افزود: وقتی می‌گوییم شیعیان طرفدار امیرالمؤمنین(ع) هستند، تنها محب امیرالمؤمنین(ع) نیستند بلکه شیعه معتقد به جانشینی بلافصل ایشان است، حال اهل سنت نیز محب امیرالمؤمنین(ع) هستند، اما امام را خلیفه چهارم می‌دانند و جانشین بلافصل نمی‌دانند.

صمدزاده بیان کرد: امامت امیرالمؤمنین(ع) نخستین امامت بعد از پیامبر(ص) بود یعنی زمانی که پیامبر(ص) به‌عنوان منصوب مستقیم خداوند متعال است، امام نیز به‌عنوان جانشین پیامبر(ص) محسوب می‌شود و سرآغاز امامت است و غدیر باعث شده، شیعه تداوم پیدا کند.

وی گفت: بعد از پیامبر اکرم(ص)، امام حسین(ع) در صحرای کربلا و امام حسن(ع) همیشه اعلام کردند که حضرت علی(ع) جانشین بر حق پیامبر(ص) بود و ما و اهل بیت عصمت و طهارت تداوم‌بخش حرکت امیرالمؤمنین علی(ع) هستیم که همین باعث شد این امر ادامه پیدا کند و یکی از اتفاقاتی که امام رضا(ع) در طول مسیر تبعید خود انجام دادند، بحث امامت بود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: احادیث وارد شده از جمله حدیث سلسله‌الذهب برای تثبیت امامت اهل بیت(ع) و شناخت امامت این بزرگواران است و شرط وارد شدن در مسیر محکم الهی این است که ما معتقد به امام باشیم و امام را جانشین خداوند و اطاعت از امام را اطاعت از خدا بدانیم.

اهمیت غدیر به اندازه سرنوشت جهان هستی است

وی گفت: با نصب امامت توسط خداوند متعال به‌واسطه پیامبر اکرم(ص) است که امام می‌تواند حکومت را در دست بگیرد و امام زمان(عج) نیز حکومت جهانی را با همین دلیل غدیر و انتصاب از سوی پیامبر اکرم(ص) به‌دست خواهد گرفت که این نشان‌دهنده اهمیت غدیر به اندازه اهمیت سرنوشت جهان هستی است، سرنوشتی که توسط باقی‌مانده پیامبران اولیا و اهل بیت عصمت و طهارت ائمه معصومین(ع) در جهان رقم خواهد خورد.

صمدزاده اظهار کرد: حکومت جمهوری اسلامی نیز از غدیر نشئت گرفته است یعنی اگر غدیر نبود ما نمی‌توانستیم با قوت و قدرت به جانشینی ولایت فقیه از امام زمان(عج) اقتدا و از آن تبعیت کنیم، اگر پیامبر(ص) در غدیرخم تنها قصد توصیه‌ای در تبعیت از امیرالمؤمنین(ع) داشت، در جمع محدودی اعلام می‌کرد و نیاز نبود که این جمعیت زیاد را پیامبر اکرم(ص) چند روزی در صحرای غدیر نگه دارد و از آن‌ها بیعت بگیرد، بنابرین این امر با اینکه بگوییم پیامبر(ص) تنها یه توصیه صرف انجام داده است، تضاد دارد.

وی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرماید: اگر همه مسلمانان به غدیر ملتزم باشند، غدیر محور وحدت است و ما برای وحدت مسلمین چاره‌ای جز غدیر نداریم، اکنون که مکتب‌ها و فرقه‌های مسلمانان متفاوت شده، برای اینکه به وحدت برسند باید حول محور غدیر قرار بگیرند و ظرفیت وحدت‌بخشی را داشته باشند؛ امیرالمؤمنین(ع) کسی است که ظرفیت وحدت‌بخشی بین مسلمانان را دارد و برای ایجاد وحدت‌ باید منش، روش، احادیث و دستورات امیرالمؤمنین(ع) را اجرا کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بیان غدیر در دنیای کنونی، بیان بزرگی و هدفمندی مسلمانان است و ما لازم نیست بگوییم شما باید شیعه شوید تا به وحدت برسیم، بلکه باید بگوییم بر مبنای غدیر روش و منش امیرالمؤمنین(ع) را قبول کنید و انجام دهید و در احکام نیز احکام خود را داشته باشید، تبعیت از امیرالمؤمنین(ع) این است که باید داد مظلوم را بگیریم و از او حمایت کنیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: اهالی فلسطین و غزه اگرچه با ما در مکتب و دین خود تفاوت‌هایی دارند و آن‌ها اهل سنت و ما شیعه هستیم، اما در روش و هدف با هم یکی هستیم، در هدف جدا کردن دست ظلم ظالم از مظلوم و اقامه حکومت عدل در جهان مشترک و هدف نهایی اهل بیت(ع) است. پیامبر اکرم(ص) با انتصاب امیرالمؤمنین(ع) به جانشینی خود به‌دنبال وحدت بودند و وحدت‌بخشی غدیر است که جامعه جهانی و مظلومان جهان را در آینده نجات خواهد داد.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha