به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، سوم خردادماه یادآور استقامت، ایثار، شجاعت و پایداری ملتی است که با تمام وجود در گفتار و عمل در برابر دشمنان قسم خورده ایستادگی کرد و با دستان خالی حادثهای را رقم زد که شگفتی جهانیان را به دنبال داشت و خرمشهری که به دست رژیم بعث افتاده بود آزاد گشت.
اگر استقامت رزمندگان اسلام نبود، پیروزی حاصل نمیشد و این همان نقطه عطف در مسیر زندگی دائمی هر فردی است چراکه طبق آیات قرآن کریم استقامت نتایجی به دنبال دارد که هم برای حیات دنیوی و هم برای حیات اخروی انسان سودمند است.
خداوند در قرآن کریم و در آیه ۳۰ سوره فصلت با بیانی صریح و دقیق میفرماید: «إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓئِکَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِی کُنتُمۡ تُوعَدُونَ؛ به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.» که این آیه حاوی نکات بسیار مهمی در خصوص استقامت و بشارت به استقامتکنندگان است.
داشتن ایمان به تنهایی کفایت نمیکند بلکه ایمان باید همراه استقامت و پایداری باشد چراکه بدون مقاومسازی و ایمنسازی هر لحظه امکان فروریختن ایمان وجود دارد درحالیکه استقامت و پایداری همانند پایههای محکم میتواند ایمان شخص را در بزنگاههای تاریخی و حساس حفظ کند و این استقامت در کنار داشتن ایمان حقیقی ارزشمند است چراکه کفار و مشرکین نیز در مسیر باطل خود استقامت دارند.
استقامت موقتی نیز نمیتواند نتایج مطلوبی را حاصل کند به همین خاطر طبق این آیه شریفه باید استقامت و پایداری دائمی و مستمر باشد تا بتوان نقشه راه را بهدرستی طی کرد چیزی که در آزادسازی خرمشهر به عینه قابل مشاهده است.
ایستادگی و پایداری در مسیر حق و همچنین در جبهههای حق علیه باطل چه جبهههای نظامی و چه جبهههای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آثار و برکات گستردهای دارد که میتواند بستر پیروزی نهایی را نصیب جبههای کند که اهل مقاومت است.
وقتی انسان اهل مقاومت باشد نزول فرشتگان الهی را بر خود جلب میکند و در جبهههای مختلف از امدادهای غیبی خداوند بهرهمند میشود و این نکته مهمی است که با صراحت در قرآن کریم به آن اشاره شده است و غیر قابل انکار است و گزارههای تاریخی زیادی مؤید این مسئله است که هم در صدر اسلام وقایع و حوادثی زیادی بر پایه استقامت مسلمان در برابر مشرکان روی داده است و هم از ابتدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و همچنین سالهای بعد از جنگ و هماکنون نیز قابل درک و فهم است.
امتی که اهل مقاومت و پایداری باشد از برکات آسمانی و زمینی خداوند سیراب و بهرهمند خواهد شد و عزت حقیقی را درک خواهد کرد و در مقابل طایفهای که عافیتطلب باشند و رفاه دنیوی را بر استقامت ترجیح دهند ذلیل خواهند شد.
مقاومت حقیقی حزن و خوف انسان را برطرف و قلب انسان را در برابر تهدیدات دشمنان همچون کوه استوار میکند چراکه وعده خداوند بر این تحقق گرفته است که پیروزی نهایی برای اهل مقاومت است.
تمام آیاتی که در قرآن کریم حول محور استقامت و پایداری است نشاندهنده هویت ساختاری این مسئله است که تنها راه نجات، رستگاری، عزت، عاقبت به خیری، پیروزی، کسب نعمات الهی، بهرهمندی از اجر معنوی و اخروی را میتوان در مسیر استقامت به دست آورد و سازش چیزی جز ذلت به دنبال ندارد و هزینه سازش هم سنگینتر و هم سهمگینتر از هزینه مقاومت است.
مردان و زنان الهی که اهل مقاومت و پایداری باشند از تهدیدات دشمنان هراسی ندارند چراکه وعده الهی را باور و به نصرت الهی ایمان دارند و این مسئلهای است که باید در جامعه اسلامی هم فرهنگسازی و هم نهادینه شود.
در مجموع میتوان گفت استقامت دارای شئونات مختلف و چند وجهی است که بر اساس اقتضائات زمانی و مکانی باید به مرحله ظهور بروز برسد تا نتایج مطلوب حاصل شود.
سجاد سلیمی، پژوهشگر حوزه مقاومت
انتهای پیام