میلاد رستگار، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ادارهکل آموزش و پرورش استان قم در گفتوگو با ایکنا از قم گفت: به فضل الهی، چهلوسومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان استان قم که به یاد و نام شهید خدمت، آیتالله سیدابراهیم رئیسی مزین شده بود از 15 تا 23 اردیبهشتماه با حضور هزار دانشآموز، در ۱۳ رشته پسرانه و ۱۲ رشته دخترانه برگزار شد و به لطف خدا، از لحاظ سطح کیفی، جایگاه ممتاز و ارزشمندی یافت.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ادارهکل آموزش و پرورش قم ضمن بیان اهمیت جایگاه استان قم در مسابقات قرآن و عترت بیان کرد: استان قم، که در سال گذشته در سطح ملی، از حیث تعداد و امتیاز، رتبه دوم کشور را کسب کرده بود، امسال نیز به همان قوت در عرصه اجرایی و داوری، حضوری شایسته داشت و حضور پرشور دانشآموزان نیز جلوهای ویژه به این محفل روحانی بخشیده بود.
وی با بیان نکاتی درباره داوری این دوره از مسابقات اظهار کرد: در این دوره از رقابتها، مجموعاً ۷۸ داور مشارکت داشتند که عموماً از داوران با تجربه سالهای پیشین بودند، سطح داوری بسیار مطلوب بود. حضور استادان برجسته، ارزش مسابقات را دوچندان کرد و از میان بانوان، حسنی، استاد دانشگاه قم، هاجر عزتپژوه و شهیدیفرد بودند که از چهرههای ماندگار قرآنی محسوب میشوند.
رستگار ادامه داد: همچنین از میان آقایان، زاهدی، نفر اول مسابقات بینالمللی طلاب جهان اسلام، وحیدی و ربانی که بیش از ۲۰ سال فعالیت تبلیغی در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا داشتهاند و استادان برجستهای از مرکز تخصصی نماز، بنیاد مهدوی و مرکز تخصصی مهدویت همچون استاد موسوی در بخش گفتمان مهدوی حضور داشتند.
وی گفت: برخی از داوران، خود از دانشآموزان سالهای گذشته بودند که امروز در عرصههای حقوقی و علمی، از جمله وکالت و دیگر فعالیتهای تخصصی، درخشش دارند، در کنار اساتید برجسته استان، دو داور از دیگر استانها نیز دعوت شدند؛ در بخش بانوان اساتید یوسفی، داور کشوری صحیفه سجادیه از استان اصفهان و اصحابی از استان سمنان بودند.
رستگار با بیان اینکه مراسم اختتامیه مسابقات پس از پایان امتحانات دانشآموزان، در اوایل تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به تقسیمبندی مسابقات در چهار گروه پسران و دختران، رشتههای آوایی و پژوهشی، جمعیت شرکتکنندگان در طول مسابقات کمتر بود، اما برای اختتامیه، برنامهای تجمیعی در شهر مقدس قم تدارک دیده شده است تا تمامی دانشآموزان دعوت و از برگزیدگان تجلیل شود.
رستگار اظهار کرد: در این مراسم، تقریباً ۲۰۰ دانشآموز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت زیرا هدف اصلی این مسابقات، ترویج و تربیت قرآنی است، نه صرفاً تجلیل از تعداد محدودی از افراد.
وی در پاسخ به اینکه نقش مسابقات قرآن در بین دانشآموزان چیست، گفت: مسابقات قرآن نهتنها رقابتی علمی، بلکه تلنگری اجتماعی است؛ چنانکه امسال، دومین سالی بود که مسابقات در شهر کهک برگزار شد.
رستگار اضافه کرد: اگرچه در سال گذشته، مسئولان همراهی لازم را نداشتند، اما امسال، فرماندار و مسئولان شهر با حضور فعال در مراسم افتتاحیه، حمایت خود را از این رویداد قرآنی اعلام کردند.
وی ادامه داد: راهپیماییهای قرآنی که در سطح شهر کهک برگزار شد، چنان تأثیرگذار بود که مردم، خود به استقبال دانشآموزان آمدند و این امر نشاندهنده اثرات اجتماعی و فرهنگی مسابقات است.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ادارهکل آموزش و پرورش استان قم افزود: افزون بر جنبه رقابتی، مسابقات قرآن محلی برای الگوسازی است. این دانشآموزان، فردای این کشور را رقم خواهند زد و حضور در این فضای قرآنی و عترتی، آنان را تحتتأثیر تربیت دینی قرار داده و زمینهساز رشد شخصیت معنوی آنان خواهد شد.
وی با بیان اینکه مسابقات قرآن دانشآموزی مصداق الگوسازی برای دانشآموزان است، گفت: مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در مراسم افتتاحیه، با یادآوری خاطرات دوران دانشآموزی خود در مسابقات قرآن، بر تأثیر مثبت این فضا تأکید کرد، هرچه مسابقات با برنامههای تربیتی و تفریحی همراه شود، اثرگذاری بیشتری در جامعه خواهد داشت و میتوان گفت که این مسابقات، بستری برای ساحتهای ششگانه تربیتی نظام آموزشی کشور فراهم میآورد.
رستگار نقش اردوهای تربیتی را برجسته دانست و تصریح کرد: اگر مسابقات را در قالب اردوهای تربیتی تعریف کنیم، دانشآموزان به شکلی ناخودآگاه جذب این فضا خواهند شد؛ علاقه طبیعی انسانها به تجربه فضاهای نو، همراه با شادی و نشاط، انگیزه بیشتری برای مشارکت ایجاد خواهد کرد.
وی در پایان یادآور شد: هدف اصلی مسابقات، باید فراتر از رقابت باشد و بستری برای آگاهیبخشی و ایجاد رغبت در دانشآموزان فراهم آورد و بارها مشاهده کردهایم که دانشآموزانی که هیچ آشنایی قبلی با صحیفه سجادیه نداشتند، پس از معرفی این اثر گرانسنگ، حافظ کل آن شدهاند و امروز از اساتید برجسته حرم مطهر محسوب میشوند.
گفتوگو از هانیه محمدنژاد
انتهای پیام