
به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، کارگاه آموزشی «پروپوزالنویسی» با هدف تشریح گامهای اصلی نگارش پروپوزال برای پایاننامههای تحصیلات تکمیلی و ارتقای توان پژوهشی دانشجویان در تنظیم طرحهای پژوهشی هدفمند امروز، شنبه ۲۷ اردیبهشتماه به همت
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد قم، برای دانشجویان دانشگاه قم برگزار شد.
زینب صیامی، پژوهشگر حوزه مدیریت علم اطلاعات و دانششناسی در کارگاه آموزشی «پروپوزالنویسی» گفت: پروپوزال، نسخه مقدماتی پایاننامه است که معمولاً سه فصل اول آن را در بر میگیرد و باعث صرفهجویی در زمان، هزینه و همچنین پیشگیری از اشتباهات رایج در مراحل بعدی پژوهش میشود
این پژوهشگر حوزه مدیریت علم اطلاعات و دانششناسی، بیان کرد: بهترین زمان برای شروع نگارش پروپوزال، پایان ترم دوم یا سوم تحصیل است و باید از شتابزدگی در انتخاب موضوع پرهیز کرد.
وی با اشاره به اهمیت انتخاب موضوع پژوهش، افزود: موضوع تحقیق باید قابلیت اجرایی داشته و از تکراری بودن پرهیز شود، همچنین پژوهشگر باید امکان بررسی و ارائه راهکار را در بازه زمانی مشخص داشته باشد.
صیامی بیان کرد: ملاحظاتی همچون تخمین هزینههای تحقیق، استفاده از سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک و دریافت فرمهای رسمی از وبگاه دانشگاه برای شروع دقیقتر کار الزامی است.
وی درباره پیشنیازهای ورود به فرآیند پروپوزالنویسی گفت: دانشجویان باید دارای روحیه کنجکاوی و پرسشگری، مهارتهای تحلیلی، جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی، نگارش علمی و نیز آشنایی با نرمافزارهای آماری باشند.
صیامی اظهار کرد: انتخاب استاد راهنما و مشاور، یکی از مراحل کلیدی در آغاز پژوهش است و باید براساس ویژگیهای علمی، اخلاقی و اداری وی انجام شود.
وی با اشاره به اجزای محتوایی پروپوزال تصریح کرد: عنوان تحقیق باید روشن، جامع، خبری و بین ۷ تا ۱۵ کلمه باشد و از بهکار بردن اختصارات در آن خودداری شود؛ همچنین عنوان باید به متغیرهای اصلی و جامعه آماری اشاره داشته باشد، چراکه پس از تأیید در سامانه ایرانداک و دانشگاه، تغییر آن دشوار خواهد بود.
صیامی، عناصر محتوایی پروپوزال را شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت موضوع، پیشینه پژوهش، اهداف، سؤالات، فرضیات و تعریف مفاهیم کلیدی برشمرد و افزود: بیان مسئله باید دقیق، تحقیقپذیر و به دور از کلیگویی باشد و ضرورت تحقیق نیز باید با شواهد آماری، نقلقول از متخصصان و تحلیل وضعیت موجود تقویت شود.
این مدرس با بیان اینکه بررسی پیشینه تحقیق موجب جلوگیری از تکرار، تقویت ساختار پژوهش و انتخاب درست روش تحقیق میشود، اظهار کرد: مرور پیشینه باید بهصورت تحلیلی، انتقادی یا توصیفی انجام شود و به شناسایی خلأهای پژوهشی بینجامد.
صیامی همچنین در تشریح بخش روششناسی پروپوزال گفت: نوع تحقیق، جامعه آماری، روش نمونهگیری، ابزار گردآوری دادهها، روایی و پایایی ابزارها و شیوه تحلیل اطلاعات باید بهطور دقیق مشخص شود.
وی جدول گانت و بودجهبندی را از بخشهای پایانی پروپوزال دانست و گفت: ضرورت واقعگرایی در تخمین هزینهها و زمانبندی ضروری است و همچنین دانشجویان باید مطالعه و تمرین مداوم در فرآیند تدوین پروپوزال داشته باشند.
انتهای پیام