کد خبر: 4282202
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۳
کارشناس سواد رسانه تبیین کرد

مصادیق آسیب‌های اعتقادی در فضای مجازی

یک کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: ترویج گسترده شبهات قرآنی و توهین به قرآن، توهین گسترده به علمای سلف و فعلی خصوصاً امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، ترویج و تبلیغ گسترده فرقه‌های انحرافی و کاهش تقید به رعایت احکام شرعی از مصادیق آسیب‌های فضای مجازی است.

دوره آموزشی خانواده و فضای مجازیبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، جواهری، کارشناس سواد رسانه و استاد قرآن کریم در جمع فراگیران خواهر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) که شامگاه 22 اردیبشهت‌ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به اینکه فضای مجازی در ابعاد مختلف فرد و خانواده را دچار آسیب می‌کند، اظهار کرد: با وجود اینکه سعی می‌شود، اینترنت و فضای مجازی پدیده‌ای مطلوب از سوی رسانه‌ها معرفی شود اما این فضا آسیب‌های عمیقی در ابعاد فردی و اجتماعی دارد بنابراین حضور فرزندان کم سن و سال، نوجوانان و جوانان در این فضا باید با نظارت خانواده باشد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های فضای مجازی از سوی کارشناسان در سه بُعد کلی مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: آسیب‌های فضای مجازی در بُعد فردی بر اشخاص بسیار تأثیرگذار بوده و آنها را از حالت طبیعی یک فرد سالم با اراده و عزم راسخ، دارای هدف و آرمان‌های حقیقی، امیدوار، تولیدکننده و مفید، مؤمن معتقد، دارای بلوغ فکری و سنی مناسب، شاداب و سربلند تبدیل به یک فرد مریض با بیماری‌های روحی، بی‌اراده و تنبل، بدون هدف، خیال‌پرداز، ناامید و یا امیدوار کاذب، مصرف‌گرا و سربار، دارای ضعف ایمان، افسرده و سرخورده می‌کند.

کارشناس سواد رسانه تصریح کرد: به بیان دیگر فضای مجازی، شخصیت اجتماعی، اعتقادی، علمی، فرهنگی و حتی ملی فرد را تحت‌الشعاع قرار داده و او را از حالت طبیعی و مفید به یک فرد غیرطبیعی، مصرف‌گرا و حتی مضر تبدیل می‌کند؛ عوامل بسیاری در آسیب‌های فردی دخیل هستند، در حال حاضر یکی از مخرب‌ترین، مهلک‌ترین، خطرناک‌ترین، تأثیرگذارترین و کم‌هزینه‌ترین عواملی که موجب بروز آسیب‌های فردی و اجتماعی در فضای مجازی نسبت به اشخاص می‌شود و نسل کم سن و سال و نوجوان را تهدید می‌کند، استفاده آزاد و بی قید و شرط از فضای مجازی است که با توجه به نحوه مدیریت و ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات، سموم و آفات فردی و اجتماعی را به راحتی در خانواده‌ها و جامعه منتقل می‌کند.

وی اولین حوزه آسیب‌های فردی را در بعد اعتقادی دانست و گفت: آسیب‌های اعتقادی به آسیب‌هایی گفته می‌شود که حوزه باور‌های دینی، آموزه‌ها و معارف الهی، معرفت شناختی، هستی شناختی، انسان شناختی و ارزش شناختی را هدف قرار داده و با زیر سؤال بردن و طرح شبهات با محوریت این امور به مبانی اعتقادی فرد خدشه وارد کرده و او را درمسائل اصولی و اعتقادی دین و مذهب متزلزل می‌کنند.

مسلخ نبرد فرهنگی دشمن در فضای مجازی

کارشناس سواد رسانه ادامه داد: پخش شبهات فراوان اعتقادی در توحید، عدل و معاد، تضعیف باور‌ها و مسلمات اصول و فروع دین، نمایش پیامبر گرامی اسلام به‌عنوان فردی عادی و هوس‌باز، توهین گسترده به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت، مخدوش ساختن عقیده مهدویت از طریق تردید در منجی، معرفی اسطوره‌های تخیلی و شیطانی به‌عنوان منجی و امام زمان(عج) هراسی از مهم‌ترین مصادیق آسیب‌های اعتقادی در فضای مجازی هستند که هر روزه عده زیادی از نسل نوجوان و جوان را در مسلخ نبرد فرهنگی دشمن به لحاظ شخصیتی و اعتقادی نابود کرده و به نوعی به لحاظ روحی و شخصیتی به قتل می‌رسانند.

جواهری بیان کرد:ترویج گسترده شبهات قرآنی و توهین به قرآن، توهین گسترده به علمای سلف و فعلی خصوصاً امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، ترویج ادیان انحرافی از قبیل هندوئیسم، فراماسونری، کابالیسم، شیطان پرستی، ترویج و تبلیغ گسترده فِرَق انحرافی مانند بهاییان، وهابیان، شیرازی‌ها و احمدالحسن، ترویج ارتباط با جن و استفاده از قدرت آنها در راستای اهداف غیرانسانی، ترویج جادوگری، زمینه‌سازی برای ایجاد غفلت، خود فراموشی و خدا فراموشی و کاهش تقید به رعایت احکام شرعی از دیگر مصادیق آسیب‌های فضای مجازی بر فرد، خانواده و جامعه است.

وی با بیان اینکه درواقع فضای مجازی در بعد آسیب‌های فردی و اعتقادی، ضربه اساسی به اصل و ریشه باور‌های دینی و ملی افراد وارد می‌کند، یادآور شد: این آسیب‌ها به شیوه‌ای است که فرد در مجموعه‌ای از افکار و عقاید ضد و نقیض نوظهور قرار گرفته و به علت غلبه کششی و تبلیغی، به عقاید انحرافی روی آورده، در هاله‌ای از شبهات بدون جواب قرار گرفته و نسبت به همه عقاید حقه، بدبین و روی‌گردان می‌شود و این اساسی‌ترین ضربه دشمن به جامعه اسلامی و نسل جوان است که باید با محدود کردن دسترسی آزاد به فضای مجازی تا قبل از بلوغ فکری نسل نوجوان و جوان از بروز آسیب‌ها بر این نسل جلوگیری کرد یا آسیب‌ها را به حداقل رساند.

انتهای پیام
captcha