زهرا زینلی، مربی قرآن در گفتوگو با ایکنا از قم در پاسخ به اینکه از چه سالی وارد فعالیتهای قرآنی شده است، اظهار کرد: از سال 1375 فعالیت قرآنی خود را از روستای خورآباد آغاز کردم در آن زمان مربی قرآنی که لحن و تجوید را در خوانش قرآن رعایت کند، نداشتیم بنابراین از سازمان تبلیغات درخواست مربی قرآن دادیم؛ پس از گذراندن دوره آموزشی، به دفتر تبلیغات برای گذراندن کلاسهای تربیت مربی قرآن دفتر تبلیغات معرفی شدم، شش ماه از روستا به همراه جمعی از جوانان فعال به سازمان تبلیغات رفتیم و در نهایت دوره را به سرانجام رساندیم و بعد از آن شش کلاس قرآنی در روستا برپا کردیم و در کنار کلاسها فعالیت فرهنگی نیز داشتیم.
بیشتر بخوانید:
زینلی افزود: از سال 1379 به قم هجرت کردم و کلاسهای قرآنی همچنان در شهر قم برپا بود، در این کلاسها افراد با توجه به سن و میزان درک و فهم از قرآن کریم جداگانه به آموختن مشغول بودند تا در سال 1395 فرمانده پایگاه خواهران، مدیر کانون مسجد و محله شدم؛ از اینجا به بعد کلاسها داخل مسجد برگزار میشد و با ادامه پیدا کردن این روند در سال 1400 خانه قرآنی «نسل حاج قاسم» تاسیس شد و در کنار این خانه قرآنی مهد، پیشدبستانی و فعالیتهای فرهنگی نیز پیگیری شد.
وی در پاسخ به اینکه علت نامگذاری خانه قرآنی به نام «نسل حاج قاسم» چه بوده و چه اهدافی در این خانه قرآنی دنبال میشود، گفت: خانه قرآنی خود یک مکتب است و اشاره به این دارد که قرآن نباید از افراد دور باشد، زیرا قرآن جزئی از زندگی یک مسلمان است علاوه بر این باید این نام برای نسل جوان جا بیفتد تا با قرآن مانوس شوند همچنین دلیل انتخاب اسم «نسل حاج قاسم» آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با آرمانهای شهدا و مخصوصا حاج قاسم بود.
وی تصریح کرد: به دنبال تاثیرگذاری نام خانه قرآنی بر روی بچهها هستیم که هر کدام از این بچهها بزرگ شدند به یاد بیاورند در مهد یا پیشدبستانی به نام نسل حاج قاسم بازی میکردند و درس میخواندند در واقع نامگذاری اماکن فرهنگی به نام شهدا باعث میشود کودک از همان دوران خردسالی زنده بودن شهدا را درک کند.
زینلی بیان کرد: هدف خانه قرآنی رشد بچهها با آموزههای قرآنی است، مهم نیست این خانه قرآنی در مسجد یا منزل باشد البته که برپایی خانه قرآنی در مسجد مزایای جداگانهای دارد مانند جا افتادن مسجد به عنوان یک مکان فرهنگی میان مردم، رونق و محبوبیت بیشتر مسجد میشود.
وی در پاسخ به اینکه استقبال از برنامههای خانه قرآنی را چگونه ارزیابی میکنید و فعالیت خانه قرآنی شما بیشتر مربوط به برگزاری آموزش قرآن یا محافل قرآنی است، افزود: قرارگرفتن خانه قرآنی در مسجد به استقبال هرچه بیشتر برنامهها توسط خانوادهها افزوده علاوه بر اینکه در کنار برنامههای قرآنی، برنامههای فرهنگی، هنری و اجتماعی نیز دنبال میشود و همین موضوع باعث الگو شدن مسجد از جهت استقبال مردم بین دیگر مساجد باشد.
زینلی ادامه داد: از این جهت که جامعه هدف خانه قرآنی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند، برنامههای متفاوت و متعددی مانند ختم انعام و تشکیل محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان برگزار میکنیم درواقع آموزش قرآن و محافل قرآنی در کنار یکدیگر تشکیل میشوند و هر دو بخش در حوزه کوچکسالان و بزرگسالان برپا میشود.
وی در پاسخ به اینکه چه برنامههای خاصی برای نسل جوان ترتیب میدهید و چالشهای پیش روی خانه قرآنی چیست، بیان کرد: در اجرای برنامهها به فضاسازی که نقش مهمی در جلب توجه نسل جوان دارد، اهمیت میدهیم و سعی میکنیم هر دو روز یکبار فضای قرآنی را عوض کنیم زیرا از این راه جواب گرفتیم و شاهد اشتیاق و ذوق کودکان با شروع تغییرات محیطی بودیم.
زینلی افزود: انتخاب قاری و سخنران مناسب نیز از دیگر برنامهها برای جذب هرچه بیشتر بچهها نسبت به فضای قرآنی است، باید این قاری و سخنران لحن جذاب و شیرینی برای جذب بچهها داشته باشد اما یکی از اصلیترین چالشهای خانه قرآنی؛ انتقال و آموزش صحیح آرمان و مکتب شهدا زیر نظر خانهای است که با نام قرآن عجین شده است.
وی ادامه داد: اینکه چگونه مکتب حاج قاسم را با توجه به قرآن برای بچهها به گامهای عملی تبدیل کنیم، کار دشواری است همچنین به دنبال همکاری و همراهی مدارس در جهت تشویق کودکان و نوجوانان برای شرکت در کلاسها و خانههای قرآنی هستیم از این رو با مدیر، مربی و معلمان مدارس رایزنیهایی صورت گرفته و در نهایت امسال برای اولین بار به دنبال برگزاری یک محفل قرآنی در مدرسه هستیم.
زینلی در پاسخ به اینکه از چه روشهایی برای ارتقاء سطح آموزشی، ابتکار و خلاقیت در زمینه قرآن استفاده میکنید، گفت: با استفاده از فیلم، تئاتر و انیمیشن به دنبال آموزش جذاب و پویای قرآن کریم هستیم و اکثرا به مربیان توصیه میکنم در یک روز، یک جزء کامل را به کودکان و حتی نوجوانان نیاموزند زیرا ممکن است این آموزش با خستگی همراه شود، بیشتر سعی میکنیم به تفسیر آیاتی از قرآن بپردازیم که برای بچهها جذاب باشد و در زندگی آنها قابل استفاده باشد.
وی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان مردم را بیشتر به سمت آموزش قرآن و استفاده از زندگی روزمره ترغیب کرد، بیان کرد: نباید قرآن از زندگی روزمره مردم حذف شود، میتوان به واسطه تبلیغات به روز و جذاب مانند برنامه محفل؛ نگاه مردم را به سوی قرآن جذب کرد، برنامه محفل را میتوان به نمونههای کوچکتر در محلههای مختلف شهر تقسیم کرد.
زینلی در پاسخ به اینکه نقش قرآن در حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی چیست، افزود: اگر زندگیها قرآنی شود؛ دروغ، تهمت، نزاع، بیعدالتی، اسراف، طلاقهای غیرمنطقی و قضاوت نابجا صورت نمیگیرد باید توجه داشت که آیات قرآن در زندگی روزمره کاربرد دارد و با گذر زمان غیرقابل استفاده نمیشود و با هر زمانی وفق دارد.
وی یادآور شد: باید در محافل قرآنی حس آرامش وجود داشته باشد تا مردم به شرکت در این محافل تشویق شوند همچنین برای به چالش کشیدن و جذاب کردن برنامهها میتوان از انواع مسابقات قرآنی یا احکام همراه با جایزه بهره برد همچنین خانه قرآنی «نسل حاج قاسم» در استان جزو 5 خانه قرآنی برتر قرار گرفت.
گفتوگو از حانیهسادات حسینیکیا
انتهای پیام