کد خبر: 4269704
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد

ضرورت دوری از داستان‌های جعلی و کرامت‌های ساختگی در فعالیت‌های تبلیغی

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: داستان‌های جعلی و کرامت‌های ساختگی نباید محور فعالیت‌های تبلیغی قرار گیرند؛ محور تبلیغ باید بر این باشد که ذهن مخاطب را به کار بیندازیم و به فکر واداریم.

دیدار حجت‌الاسلام روستاآزاد، معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی قم با آیت‌الله فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، امروز، ۱۴ اسفندماه دیدار و گفت‌وگو کرد.

فاضل لنکرانی در این دیدار با تأکید بر اهمیت تمرکز بر تعقل در فعالیت‌های تبلیغی اظهار کرد: برخی از مبلغان و خطبای دینی به جای تمرکز بر عقول جوانان و ذهن‌ها، به سراغ احساسات رفته‌اند. اسلام با پرورش تعقل «افلا یتدبرون» پیشرفت کرده است و ما باید همین راه را معیار در امر تبلیغ قرار دهیم.

وی افزود: داستان‌های جعلی و کرامت‌های ساختگی نباید محور فعالیت‌های تبلیغی قرار گیرند. محور تبلیغ باید بر این باشد که ذهن مخاطب را به کار بیندازیم و به فکر واداریم. کسانی که در این زمینه موفق بوده‌اند، مانند شیخ علی صفایی، تأکید ویژه‌ای بر پرورش ذهن داشتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: به‌دلیل تأکید بیش از حد بر احساسات، به ذوق مخاطبان در عرصه دین، ضربه بزرگی وارد شده است. نباید به این وضعیت راضی شویم و باید راهکارهای جدیدی برای تبلیغ ارائه دهیم.

فاضل لنکرانی به ضرورت به‌کارگیری آیات قرآن و روایات در منابر تبلیغی اشاره کرد و گفت: تشویق طلاب به استفاده از آیات و احادیث در منبرهایشان، موجب تقویت تعقل و بهره‌مندی اذهان می‌شود.

ورود مبلغان به مسائل جناحی و سیاسی از حجیت و اعتبار آن‌ها می‌کاهد

در ادامه این جلسه معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به افزایش تعداد منبرهای مذهبی با تکیه بر مطالب غیر مستند، اظهار کرد: تغییر ذوق مردم به‌واسطه این کثرت منبرها و همچنین صدا‌وسیما که به‌گونه‌ای جدید در این راستا نقش ایفا کرده‌اند، مشهود است. متأسفانه بیان مطالب غیر مستند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

روستاآزاد با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی که بخشی از بدنه تبلیغ است، با در نظر گرفتن ملزومات امر تبلیغ اقداماتی را انجام داده است تا فعالیت‌های تبلیغی در قالب مشخص و مطابق با اصول امر تبلیغ صورت پذیرد، افزود: در امر تشکیل پرونده تبلیغی، از طلاب سطح یک به بالا و بعد از مصاحبه و گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز در عرصه‌های مختلف همچون کودک و نوجوان، زنان و فرق انحرافی، انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در بخش تبلیغ تخصصی این معاونت، طلابی که غیر از تحصیلات مرسوم حوزوی، به‌صورت تخصصی در زمینه‌هایی مانند تاریخ، مشاوره و روانشناسی تحصیل کرده‌اند، دسته‌بندی و اعزام می‌شوند و از حمایت ویژه برخوردار خواهند بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: فصلنامه تبلیغی در قالب «ره توشه» از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای بهره‌مندی مبلغان از محتوای کاربردی است. این بسته محتوایی، در ذیل سه عنوان فصلنامه ره توشه مبلغان، فصلنامه تبلیغ و خانواده و فصلنامه تبلیغ و تقریب منتشر می‌شود و همچنین به‌صورت مجازی نیز در تارنمای بلاغ قابل مشاهده است.

روستاآزاد با تأکید بر اهمیت حفظ اعتبار مبلغان مذهبی اظهار کرد: تأکید بزرگان دین بر این موضوعات بسیار کارساز است. ورود مبلغان و تریبون‌داران به مسائل جناحی و سیاسی، آرام آرام از حجیت و اعتبار آن‌ها می‌کاهد. وقتی مردم به معمم به‌عنوان یک رجل سیاسی نگاه می‌کنند، این موضوع می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha