کد خبر: 4227307
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۷
حجت‌الاسلام میرباقری تبیین کرد؛

تصرفات امام سجاد(ع) در جامعه بعد از عاشورا

استاد حوزه علمیه قم گفت: امام سجاد(ع) دو تصرف مهم در جهت ساختن امت اسلامی کردند که تصرف اولشان این بود که معنویت را به جامعه اسلامی برگرداندند و علامت این تصرف هم صحیفه سجادیه است و دومین تصرف ایشان هم توجه دادن امت به اهل‌ بیت(ع) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه قم، در سخنرانی مراسم عزاداری شب شهادت امام زین‌العابدین(ع)  که شامگاه 27 تیرماه، در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: وقتی درباره ائمه اطهار(ع) بحث می‌کنیم و می‌خواهیم افعال و تصرفاتشان در جامعه خودشان را تحلیل کنیم باید توجه داشته باشیم که امام کسی است که زیارت جامعه کبیره در شأنش می‌گوید ما نمی‌توانیم خوبی‌های شما را احصا کنیم و کنه خوبی‌های شما را بشناسیم. امام مانند خورشیدی است که طلوع کرده و نورش به همه عالم می‌رسد اما هیچ‌کس به سرچشمه آن نمی‌رسد و نمی‌تواند به آن نزدیک شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه هر یک از ائمه در منصب امامت خود تصرفات تاریخی برای ساختن امت می‌کنند، گفت: عاشورا، تصرفی است که امام حسین(ع) در عالم کردند که برخی آثارش در دوران ما ظاهر می‌شود و مثل فردا که اهل‌ بیت(ع) با پیکر قطعه‌قطعه شهدا برخورد کردند و حضرت سجاد(ع) می‌خواست روح از بدنش جدا شود، حضرت زینب فرمودند: «شما که بهتر می‌دانید این بدن روی زمین نمی‌ماند و دفن می‌شود و اینجا زیارتگاه می‌شود و شیعیان فوج‌ فوج به زیارت می‌آیند.» این جملات نشان می‌دهد حرکت امام برای آن روز نبوده است بلکه نگاهشان به آینده بوده است.

تصرفات امام سجاد(ع) در اسلام

 وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) هم تصرفاتی در دنیای اسلام کردند، افزود: در شرایطی که بنی‌امیه اسلام را از معنویت تهی کرده بودند، امام سجاد(ع) دو تصرف مهم در جهت ساختن امت اسلامی کردند که تصرف اولشان این بود که معنویت را به جامعه اسلامی برگرداندند و علامت این تصرف هم صحیفه سجادیه است.

میرباقری یادآور شد: جامعه‌ای که بعد از عاشورا بر محور امام حسین(ع) شکل می‌گیرد، امروز به یک جامعه بزرگ تبدیل شده است و باید در آن معنویت از نو دمیده می‌شد و امام سجاد(ع) این معنویت را به امت اسلام بازگرداندند درحالی‌که بنی‌امیه از اسلام فقط یک پوسته برجا گذاشته بودند و در آن جامعه نماز خوانده می‌شد ولی نمازشان بدون توجه به باطن دین بود.

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه جریان معنویتی است که از قلب امام سجاد(ع) جاری شده و به دست امت رسیده و یک حیات معنوی در امت ایجاد می‌کند، گفت: قلوب مؤمنان به هم پیوسته است و وقتی یک مؤمن در جایی غصه‌دار می‌شود قلوب دیگر مؤمنان هم متأثر می‌شود و این ارتباط بین مؤمنان و امام بالاتر است.

صحیفه سجادیه؛ حقیقتی نازل شده از قلب امام سجاد(ع)

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: صحیفه سجادیه صرفاً یک کتاب نیست؛ بلکه یک حقیقت است که از آستان امام نازل شده است و اگر کسی با صحیفه سجادیه مأنوس باشد می‌داند که امام چه روحی را در دعا دمیده‌اند و ما چه احتیاج‌هایی داریم و چگونه باید آن‌ها را از خدا بخواهیم؛ اگر امام این احتیاجات را بیان نمی‌کردند ما آن‌ها را بلد نبودیم، امام است که به ما می‌فهماند عیوب ما چیست و چگونه باید آن عیوب را بر طرف کنیم.

 وی ادامه داد: برخی از نیازهای ما شیطانی و نفسانی است و انسان باید آنها را از خود دور کند، برخی از نیازها را باید اصلاح کرد و برخی از نیازها را هم که در وجود خود احساس نمی‌کنیم باید آرام‌ آرام در ما ایجاد شود؛ اگر امام این نیازها را به ما یاد ندهند به‌هیچ‌وجه ما این را نمی‌فهمیم و این امام است که این نیازها را به ما می‌فهماند و یکی از این نیازها نیاز به ارتباط، عشق و ایمان به خدا است.

میرباقری دومین تصرف امام سجاد(ع) را توجه دادن امت به اهل‌ بیت(ع) دانست و گفت: اینکه حضرت ۳۵ سال گریه می‌کنند این گریه حضرت ایجاد یک راه به‌سوی امام حسین(ع) و عاشورا و تصرف امام حسین(ع) در عالم است؛ یکی از اموری که ما احتیاج داریم و حتماً باید در ما باشد و باید اصلاح شود حزن‌ها و غصه‌های ماست زیرا برخی از حزن‌ها در ما برای رشد، تقرب و سلوک به‌سوی خدا لازم است.

حزن و غصه؛ لازمه رشد انسان

 وی بیان کرد: امیرالمؤمنین فرمودند: «استغفار از مقامات علیین است و یکی از لوازم استغفار این است که اگر با آلودگی و گناه فربه شده‌اید باید با حزن و غصه‌ای که می‌خورید گوشتی که از لذت گناه روییده را آب کنید تا پوست به استخوان بچسبد و انسان از آلودگی گناه پاک شود»؛ بنابراین حزن و غصه در مواردی برای رشد انسان لازم است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه برخی غصه‌ها را هم انسان باید از قلب خود بیرون کند، گفت: پیامبران آمده‌اند که به ما بگویند غصه مال دنیا را نخورید؛ انسان تا بزرگ نشود غصه‌های کوچک او را رها نمی‌کنند؛ ازاین‌رو انبیا می‌گویند باید زاهد شوید و امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «زاهد کسی است که نه با رو کردن دنیا به او خوشحال می‌شود و نه با از بین رفتن مال دنیا ناراحت می‌شود.»

وی گفت: یکی از غصه‌های خوبی که انسان‌های زاهد دارند غصه بر مصیبت سیدالشهدا(ع) و راهی که سیدالشهدا(ع) در عالم باز کردند، است؛ اگر کسی می‌خواهد وارد مسیری شود که سیدالشهدا(ع) گشوده‌اند از وادی حزن و غصه باید وارد شود؛ گریه بر سیدالشهدا (ع) شعله‌های جهنم را خاموش می‌کند، طهارت نفس می‌آورد و به قلب انسان حیات طیبه می‌بخشد، غصه سیدالشهدا(ع) از غصه‌هایی است که برای حرکت به‌سوی خدا لازم است و مرکب انسان است و بدون اشک بر سیدالشهدا(ع) انسان نمی‌تواند به مقامات عالی برسد ازاین‌رو همه انبیا بر سیدالشهدا گریسته‌اند.

 میرباقری تصریح کرد: یکی از تصرفات امام سجاد(ع) در عالم این بود که این عالم حزن را ایجاد کردند و کل عالم را حسینیه کردند؛ گریه بر امام حسین(ع) انسان را آرام‌آرام به تعلق به امام حسین(ع) می‌رساند و اینکه می‌گویند اگر اهل گریه نیستید تباکی کنید و به‌زور از خودتان اشک بگیرید به‌خاطر این است که تعلق به امام حسین(ع) ایجاد شود و این تعلق انسان را نجات می‌دهد.

 وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) شخصیتی است که همه حزن عاشورا که عالم با آن تطهیر می‌شود و همه عوالم با آن به مقصد می‌رسند و رشد می‌کنند را در امت بعد از پیامبر رواج دادند، گفت: حقیقت مصیبت امام حسین(ع) در قلب امام سجاد(ع) است و حضرت با گریه‌های علنی خود طی ۳۵ سال این مصیبت و حزن سازنده را در امت جاری کردند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما امروز بیش از هر چیزی به عاشورا نیاز داریم، افزود: انسان امروز اگر غفلت کند جلوه‌های تمدن غربی که بخشی از آن فضای مجازی است او را می‌برد؛ جلوه‌ها، لذت‌ها و غفلت‌های دنیای امروز با فضای حزن عاشورایی درست می‌شود و اگر دلمان با عاشورا نباشد این دنیا ما را با خود می‌برد.

خبرنگار: علی حسینی

انتهای پیام
captcha