ولایت در قرآن به چه معناست
کد خبر: 4208497
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
حاج ابوالقاسم تبیین کرد؛

ولایت در قرآن به چه معناست

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید بر این که ولایت در قرآن به معنای اتصال، انسجام، همبستگی و جبهه‌گیری آحاد ملت برای رسیدن به یک هدف واحد است، گفت: در فرهنگ قرآن همبستگی و پیوستگی امت نخ تسبیح و محور اتحاد و انسجام می‌خواهد که آن فقط ولایت الله است و اگر کسی ولایت الله را داشته باشد در این انسجام و پیوستگی در زمره اهل ولایت الله قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم بانوی کرامت در بیان نکات تفسیری جزء ۲۳ قرآن کریم ذیل موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی که روز گذشته 15 فروردین‌ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، به فراز‌هایی از آیات ۶۰ و ۶۱ سوره مبارکه یاسین و مضامین بسیار مهم آن‌ها اشاره نمود و گفت: خدای متعال در این دعا به پیمانی که با انسان‌ها بسته اشاره و می‌فرماید: «ای فرزندان آدم آیا از شما پیمان نگرفتم که شیطان را نپرستید که او بی‌تردید دشمن آشکاری برای شماست.»

وی با تأکید بر این که ولایت در قرآن به معنای اتصال، انسجام، همبستگی و جبهه‌گیری آحاد ملت برای رسیدن به یک هدف واحد است، ادامه داد: در فرهنگ قرآن همبستگی و پیوستگی امت نخ تسبیح و محور اتحاد و انسجام می‌خواهد که آن فقط ولایت الله است و اگر کسی ولایت الله را داشته باشد در این انسجام و پیوستگی در زمره اهل ولایت الله قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر این که ائمه معصوم(ع) از برترین اولیا الهی و ولایت آن‌ها تجلی ولایت الله است و ولایت الله بدون ولایت معصومین(ع) بی‌معناست، یادآور شد: بحمدالله در شب قدر مردم شریف ایران، زیر سایه قرآن و با توسل به اهل‌بیت(ع) جنبه ولایت الله را تقویت نمودند و میلیون‌ها انسان در سرتاسر کشور، در تمام مساجد، مراکز دینی و بقاع متبرکه جلوه‌های دین‌داری ایرانیان را به نمایش گذاردند.

حاج ابوالقاسم با بیان این که باید در طول سال در ذیل ولایت الله بمانیم و خدای‌نکرده از این ولایت فاصله نگیریم، اظهار کرد: اگر کسی تحت ولایت الله قرار نگیرد، تحت ولایت شیطان قرار گرفته است و هر کس از ولایت الله فاصله بگیرد، به سمت ولایت شیطان و ولایت طاغوت سوق پیدا خواهد کرد.

وی در تبیین کلمه طاغوت در قرآن به فراز‌هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی اشاره نمود و افزود: هر چیزی که انسان را از فرمان خدا کنار و خارج سازد و موجب شود انسان در مقابل خدا عصیان بورزد، طاغوت است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که طاغوت اسم خاص و معینی نیست و شامل هرآنچه که انسان را گرفتار عصیان در مقابل خدا می‌سازد می‌شود، ابراز کرد: برای بعضی از مردم ثروت، برای بعضی شهرت و برای برخی رفقایشان مصداق طاغوت می‌شوند و گمان می‌کنند که تحت ولایت الله هستند.

وی افزود: گاهی اوقات همین گوشی تلفن همراهی که دست من و شماست وسیله‌ای می‌شود برای اینکه ما را از ولایت الله به ولایت شیطان و ولایت طاغوت سوق بدهد؛ گاهی اوقات صفحات مجازی که ما به آن‌ها می‌پیوندیم کانال‌های ماهواره‌ای که مشاهده می‌کنیم، ابزاری برای پیوند دادن ما به ولایت طاغوت است.

 حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: اعتماد به رسانه‌ها، یعنی رفتن ذیل ولایت طاغوت؛ چرا که بسیاری از این رسانه‌ها ناخودآگاه سبک زندگی، اعتقادات، افکار، پوشش، دغدغه‌های مذهبی و ملی و روابط خانوادگی ما را تغییر و احترام به پدر و مادر را نابود می‌سازند و ارزش‌های اخلاقی را از بین می‌برند. تمام این اتفاقات و اقدامات برای سوق‌دادن جوانان و نوجوانان ما به سمت ولایت طاغوت و شیطان است.

انتهای پیام
captcha