خیر کثیر مصداق واقعی وجود مبارک حضرت زهرا(س) است
کد خبر: 4184968
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

خیر کثیر مصداق واقعی وجود مبارک حضرت زهرا(س) است

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: كوثر يک معنى جامع و وسيع دارد، و آن خير كثير و فراوان است و مصاديق آن زياد است، ولى بسيارى از بزرگان علماى شيعه يكى از روشن‌ترين مصداق‌هاى آن را وجود مبارک فاطمه زهرا(س) دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریمحجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین روش‌های تربیت و تعلیم، روش الگوگیری است که دین مبین اسلام نیز بر این امر مهم تأکید و سفارش کرده؛ چراکه الگوها به‌عنوان یک نقطه‌ اصلی در محور رشد و هدایت‌های اخلاقی قرار گرفته و در شیوه رفتار فرد الگوگیرنده، آثار فراوانی بر جای می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه آدمی فطرتاً به دنبال اسوه می‌چرخد تا سبک رفتار و کردار خود را با توجه به سبک رفتاری و اخلاقی الگو تنظیم کند، ادامه داد: از همین رو خداوند منان در قرآن کریم به برخی از افراد الگو، به‌صورت مستقیم و به بعضی از الگو‌ها به‌صورت غیر مستقیم اشاره و بر اطاعت و الگوگیری از آنان توصیه کرده است، چنانچه در آیه ٢١ سوره احزاب، رسول گرامی اسلام(ص) را به‌عنوان اسوه، الگوی نیکو و شایسته معرفی کرده است: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ.»

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در آموزه‌های دینی نیز بر الگوگرفتن از رسول خدا(ص) و اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) توصیه شده و علاوه بر مردان اسوه به بعضی از زنان الگو و در رأس آن‌ها به حضرت زهرا(س) اشاره شده تا زن‌ها به‌دلیل ویژگی‌ها و مسئولیت‌های خاص زنانه، الگویی ویژه از جنس خود نیز داشته باشند و از نظر مصادیق اسوه‌پذیری، به راه و رسم و سیره‌ اخلاقی و خانوادگی ایشان اقتدا کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم افزود: زهرای اطهر(س) به‌عنوان پاره‌ تن و میوه دل پیامبر اکرم(ص) اسوه و الگویی ملموس برای همه‌ بشریت، به‌ویژه بانوان، در همه‌ زمینه‌ها از جمله عبادت و بندگی، دفاع از ولایت، تقوا، حجاب و عفاف و الگوی سبک معاشرت کردن با والدین، همسر و فرزندان و همسایگان، مستمندان و یتیمان هستند.

حضرت صدیقه طاهره(س)؛ الگوی امام زمان(عج)

وی با اشاره به اینکه ولی امر، امام زمان(عج)، وجود مقدس حضرت فاطمه(س) را اسوه نیکو و الگوی خویش دانسته‌اند، «إنَّ لِی فی إبنَةِ رَسولِ اللّهِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» (بحارالأنوار، ج ۵٣، ص ١٧۵)، گفت: مقام معظم رهبری درباره درس‌آموزی از الگوی زندگی حضرت زهرا(س) فرمودند: «عزیزان من، جوانان عزیز، امروز در دوران جمهوری اسلامی این فرصت برای آحاد جامعه هست که درست حرکت کنند، درست زندگی کنند، مؤمنانه زندگی کنند، با عفت زندگی کنند.»

عیسی‌زاده ادامه داد: تلاش، اجتهاد، کوشش و پاک زندگی کردن حضرت صدیقه طاهره(س) الگویی برای همگان است، همچنان‌ که آن بزرگوار یکپارچه معنویت و نور و صفا بود «الطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ الرَّضیَّة الزَّکیَة؛ پاکی و آراستگی و تقوا و نورانیت آن بزرگوار، همان چیزی است که در طول تاریخ تشیع بر معارف ما سایه‌افکن بوده است.»

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم اظهار کرد: زهرای اطهر(س) دختری بی‌نظیر برای مادر و پدر عزیزشان بودند در حدی که پس از رحلت حضرت خدیجه رسول خدا(ص) آن حضرت را «ام‌ابیها» نامیدند، چراکه فاطمه(س) مثل مادر به پیامبر(ص) محبت می‌ورزیدند و از ایشان نگهداری کرده و زخم‌ها، دردها و رنج‌های حضرت را درمان می‌کردند.

حضرت زهرا(س) در همسرداری یگانه روزگار بود

عیسی‌زاده با اشاره به اینکه زهرای اطهر(س) در سبک همسرداری نیز یگانه روزگار و به معنای واقعی شریک، همراه و همراز همسر گرامی‌شان امیرمؤمنان علی(ع) بودند، افزود: چنانچه گاهی به علت وضعیت مهاجرت و شرایط سخت اقتصادی حاکم بر مسلمانان و جنگ‌های پی‌درپی، گاهی در خانه‌ آن حضرت حتی غذای اندکی وجود نداشت و حضرت زهرا(س) و فرزندانش گرسنه می‌ماندند؛ اما هرگز چیزی به شوهر گرامی‌شان نمی‌گفتند و از ایشان کوچک‌ترین گلایه و درخواستی نمی‌کردند و حتی به پدر بزرگوارشان نیز در این موارد، سخنی نمی‌فرمودند، زیرا بیم آن داشتند که همسر عزیزشان، نتواند خواسته او را برآورده کرده و شرمنده شود. 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در کتاب بحارالانوار، جلد۴٣، صفحه ١٣۴ آمده که سیره‌ و سبک حضرت فاطمه(س) در همسرداری چنان بود که حضرت علی(ع) در این‌باره فرمودند: «سوگند به خدا، که فاطمه(س) هیچ‌گاه مرا ناراحت نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و من هر زمان به فاطمه نگاه می‌کردم، غم و اندوه از دلم زدوده می‌شد.»

وی با اشاره به اینکه كوثر يک معنى جامع و وسيع دارد، و آن خير كثير و فراوان است و مصاديق آن زياد است، ولى بسيارى از بزرگان علماى شيعه يكى از روشن‌ترين مصداق‌هاى آن را وجود مبارک فاطمه زهرا(س) دانسته‏‌اند، چراكه شأن نزول آيه مى‌‏گويد: آنها پيغمبر اكرم(ص) را متهم مى‌‏كردند كه بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى‏‌گويد: «ما به تو كوثر داديم.»

عیسی‌‌‌‌زاده اضافه کرد: از اين تعبير استنباط مى‏‌شود كه اين خير كثير همان حضرت فاطمه زهرا(س) است، زيرا نسل و ذريه پيامبر(ص) به‌وسيله همين دختر گرامى در جهان انتشار يافت؛ نسلى كه نه تنها فرزندان جسمانى پيغمبر بودند، بلكه آیين او و تمام ارزش‌ها را حفظ كردند و به آيندگان ابلاغ کردند. هزاران هزار از فرزندان فاطمه(س) در سراسر جهان پخش شدند كه در ميان آنها علماى بزرگ، نويسندگان، فقها، محدثان، مفسران والامقام و فرماندهان عظيم بودند كه با ايثار و فداكارى در حفظ آیين اسلام كوشيدند.

وی ادامه داد: در اينجا به بحث جالبى از فخر رازى برخورد مى‌كنيم كه در ضمن تفسيرهاى مختلف كوثر مى‏‌گويد: قول سوم اين است كه اين سوره به‌عنوان رد بر كسانى نازل شده كه عدم وجود اولاد را بر پيغمبر اكرم(ص) خرده مى‌‏گرفتند. معنى سوره اين است كه خداوند به او نسلى مى‏‌دهد كه در طول زمان باقى مى‌‏ماند، ببين چه اندازه از اهل بيت(ع) را شهيد كردند، در عين حال جهان مملو از آن‌هاست، اين در حالى است كه از بنى‌اميه (كه دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذكرى در دنيا باقى نماند، اما چقدر از علماى بزرگ در ميان آنهاست.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: فیوضات حضرت فاطمه‌ زهرا(س)، به مجموعه‌ كوچكى كه در مقابل مجموعه‌ انسانیت است، جمع محدودى به حساب مى‌آید، منحصر نمى‌شود. اگر با یک دید واقع‌بین و منطقى نگاه كنیم، بشریت یكجا مرهون حضرت فاطمه‌ زهرا(س) است و این گزاف نیست و حقیقت است.

وی گفت: همچنان كه بشریت مرهون اسلام، مرهون قرآن، مرهون تعلیمات انبیا و پیامبر خاتم(ص) است؛ در همیشه‌ تاریخ این‌طور بوده، امروز هم همین‌طور است و روزبه‌روز نور اسلام و معنویت حضرت فاطمه‌ زهرا(س) آشكارتر خواهد شد و بشریت آن را لمس خواهد كرد.

انتهای پیام
captcha