به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، متن سخنان محمد شجاعیان، مدیر و استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست علمی بینالمللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین که روز گذشته ۱۶ آبانماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، به شرح زیر است:
موضوع بحث افول دولت اسرائیل از منظر قرآن کریم است. در واقع میخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا زوال و اضمحلال دولت بنی اسرائیل قطعی و نهایی است؟ و مستندات قرآنی این موضوع شامل چه آیاتی است. اهمیت پاسخ به این پرسش را میتوان از منظر ایجابی در تقویت محور مقاومت در جهان اسلام و به ویژه در فلسطین جستجو کرد. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای اخیر در موارد متعددی ایده فروپاشی و سقوط قطعی صهیونیستها و دولت آنها در فلسطین اشغالی طی ۲۵ سال آینده را به صراحت مطرح کردهاند بررسی قرآنی این موضوع در واقع تبیین مستندات دیدگاه رهبر معظم انقلاب از منظر قرآن کریم نیز میباشد.
بررسی آیات قرآن کریم نشان میدهد که پیش بینی افول و فروپاشی دولت بنی اسرائیل و یهود از مستندات قرآنی متقنی برخوردار است. به عبارت دیگر مبانی نظری قرآنی ایده نابودی قطعی دولت بنی اسرائیل از طریق آیات بسیاری قابل اثبات است.
آیات قرآن کریم در این زمینه را میتوان در دو دسته کلی تقسیم بندی کرد دسته اول از آیات شامل آیاتی میباشد که بر رفتنی بودن و نابود شدن قطعی حکومتهای غیر الهی و ظالم و استقرار حکومت صالحان و مومنان تاکید میکنند. دسته دوم از آیات، شامل مواردی میشود که مشخصاً درباره فساد، استکبار و برتری جویی بنی اسرائیل و شکست قطعی آنها در سرزمین فلسطین دلالت میکنند.
در بخش اول آیات میتوان به آیاتی استناد کرد که به صورت عام بر ناپایدار بودن و ریشه کن شدن حکومتهای ظالم و مفسد و همچنین نصرت الهی مومنان و بندگان صالح در این عالم تاکید میکنند.
به عنوان نمونه آیه ۴۱ سوره عنکبوت دلالت صریحی بر نابود شدن حاکمیتهای غیر الهی و در واقع حکومتهای مبتنی بر طاغوت دارد. خداوند در این آیه میفرمایند: مثل کسانی که غیر خدا را اولیا خود برگزیدهاند مثل عنکبوت است که خانهای برای خود انتخاب کرده است در حالی که سستترین خانهها، خانه عنکبوت است اگر میدانستند. به گفته علامه طباطبایی اطلاق این آیه شامل تمام اقسام شرک میشود. همچنین همه کسانی که در امری از امور غیر خدا، ولی خود قرار دادهاند را شامل میشود.
شیوه استدلال برای اثبات قطعی دولت اسرائیل در سرزمینهای اشغالی بر اساس این آیات به این صورت است: گزاره اول- خداوند قطعاً مومنان را یاری میکند و آنها را وارثان حکومت در زمین قرار خواهد داد و حکومتهای غیر الهی را نابود خواهد کرد. گزاره دوم: رژیم صهیونیستی با توجه به آنچه که در ۷۵ سال گذشته انجام داده است مصداق حکومت غیر الهی میباشد که بنیان خود را بر اشغال و تصرف سرزمینهای مردم فلسطین، آواره کردن و اخراج آنها از سرزمینشان، کشتار و قتل مردم زنان و کودکان قرار داده است. نتیجه این دو گزاره آن است که دولت اسرائیل پایدار نخواهد ماند و قطعاً از بین خواهد رفت.
این دسته شامل آیات چهارم تا هشتم سوره بنی اسرائیل میباشد که به طور مشخص بر فساد و استکبار و برتری جویی بنی اسرائیل در سرزمین فلسطین از یک سو و شکست قطعی آنها از سوی دیگر تاکید میکند. این آیات محل بحث و طرح دیدگاههای مختلفی از سوی مفسران و اندیشه و اندیشمندان بوده و در این زمینه آراء و نظریات مختلفی ارائه شده است. در دوره معاصر و به دلیل تشکیل دولت جعلی اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در سرزمین فلسطین بحثها و نظریات بیشتری درباره این آیات و تطبیق آنها با اقدامات دولت فعلی دولت اسرائیل و آینده فلسطین مطرح شده است.
در واقع در پرتو آنچه در دوره معاصر در سرزمینهای اشغالی فلسطین اتفاق افتاده است آیات ابتدایی سوره بنی اسرائیل مورد بازخوانی و بازفهمی قرار گرفته است معنای کلی آیلت چهارم تا هشتم در این سوره آن است که خداوندبه بنی اسرائیل خبر داد که آنهادر زمین فساد میکنند و آنگاه خداوند کسانی را بر آنها مسلط میکند که با کشتن، اسارت وگرفتن اموالشان آنهارا برخاک مذلت مینشاند سپس بنیاسرائیل دوباره نیرومند میشوند و تسلط پیدا میکنند، اما بازهم فساد میکنند و خداوند بار دیگر کسی را بر آنها مسلط میکند و قدرت و حکومت بنی اسرائیل را از بین میبرد.
بیشتر مفسران مقصود از زمین که در این آیات مورد اشاره قرار گرفته است سرزمین فلسطین میدانند که مسجدالاقصی در آن واقع شده است. درباره اینکه این دو انحراف و فساد بزرگ بنی اسرائیل کدام حوادث میباشد، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. آنچه که در این زمینه مهم است یک سنت اجتماعی الهی است که در این آیات مورد تاکید قرار میگیرد. خداوند در آیه 7 این سوره خطاب به بنی اسرائیل تاکید میکند: «اگر نیکی کنید به خودتان نیکی میکنید و اگر بدی کنید بازهم به خود بدی میکنید»؛ مقصود از این سنت الهی آن است که فساد و استکبار بازگشتش به خود عامل فساد است. در این آیات خداوند خطاب به بنی اسرائیل تاکید میکند در صورت فساد و استکبار، توسط بندگانی که خداوند مبعوث خواهد کرد شما شکست خواهید خورد و نابود خواهید شد.
آنچه رژیم صهیونستی از زمان تشکیل تاکنون در فلسطین انجام داده است قطعا مصداق فساد و استکبار و برتریجویی است. وعده قطعی خداوند به بنی اسرئیل ان است که در صورت فساد و استکبار قطعا دچار شکست و نابودی خواهید شد؛ نتیجه این دو گزاره آن است که دولت فعلی رژیم صهیونیستی، به طور قطع و یقین از بین خواهد رفت.
از این منظر میتوان گفت ایده رهبری معظم انقلاب درباره شکست قطعی اسرائیل و پیروزی مردم فلسطین، از مستندات قرآنی متقنی برخوردار است. البته شرط این پیروزی مبارزه همگانی و متحد فلسطینیها و کشورهای جهان اسلام است.
انتهای پیام