غرب به دنبال ساخت يک تمدن مبتنی بر تمنيات است
کد خبر: 4108972
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

غرب به دنبال ساخت يک تمدن مبتنی بر تمنيات است

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: به اعتقاد غربی‌ها، بروز تمدن موجود از عصر روشنگری و برای ایجاد یک تمدن فراگیر در جامعه جهانی مبتنی بر ایدئولوژی مدرنیته شکل گرفته است؛ تمدنی که غربی‌ها دنبال آن هستند و آشکارا آن را عنوان می‌کنند، ساخت یک تمدن مبتنی بر عقلانیت خودبنیاد بشری است که مبتنی بر تمنیات و تمایلات و اهواء بشری باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبریبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در هفدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از سرشاخه‌های فعالان فرهنگی سراسر کشور روز گذشته، یکم دی‌ماه در شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به اینکه براساس نظریات اندیشمندان داخلی و خارجی در آستانه یک تحول در مقیاس جهانی قرار داریم، بنابراین باید برای نقش‌آفرینی در آینده جهان آماده شویم، بیان کرد: ما باید با تحلیل صحیح واقعه، خود را برای پیشامدهای آینده آماده کنیم؛ مأموریت ما این است که برای شکل‌گیری یک نظم جدید، خود را آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص این تحول بزرگ تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد، افزود: قرائتی که حضرت آقا از این تحولات دارند این‌ است که انقلاب اسلامی زیر پوست جامعه جهانی پیشرفت‌های شگرفی کرده و به نقطه پیروزی خود نزدیک شده است به گونه‌ای که نظم و ساختارهای موجود جهانی را دچار تزلزل کرده است.

میرباقری تصریح کرد: ما در مرحله تدوین قانون جدید برای جهان هستیم و باید خود را برای تدوین این قانون آماده کرده، سهم و تأثیر جدی داشته باشیم و فضا را برای نقش‌آفرینی بیشتر آماده کنیم.

وی افزود: به اعتقاد غربی‌ها، بروز تمدن موجود از عصر روشنگری و برای ایجاد یک تمدن فراگیر در جامعه جهانی مبتنی بر ایدئولوژی مدرنیته شکل گرفته است؛ تمدنی که غربی‌ها دنبال آن هستند و آشکارا آن را عنوان می‌کنند، ساخت یک تمدن مبتنی بر عقلانیت خودبنیاد بشری است که مبتنی بر تمنیات و تمایلات و اهواء بشری باشد.

میرباقری گفت: ایدئولوژیست‌های آنها براین باور هستند که تمدن مطلوب آن‌ها یک تمدن زمینی مبتنی بر عقلانیت خودبنیاد بشر، بدون اتکا به وحی و هدایت‌های الهی، با اعلام استغنا و بی‌نیازی از انبیای الهی و با انزوای ادیان الهی است.

وی اظهار کرد: غربی‌ها ساختارهای این تمدن را ایجاد کرده‌اند و از انقلاب علمی، انقلاب فلسفی، انقلاب صنعتی و تغییر ساختارها تا محصولات و سازه‌ها تلاش کردند تا آن را گسترش بدهند؛ همچنین مبتنی بر این ایدئولوژی یک حرکت فرهنگی بزرگی ایجاد کردند که به یک نقطه که رسید، برای آن، یک قانون واحد برای جهان نوشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: غربی‌ها برای ساخت تمدن مطلوب خود در جهان ابتدا امواج آن را فرستادند و تحولات فرهنگی ایجاد کردند و بعد از آن، تحولات فرهنگی در یک دوره‌ای، نظم جدیدی را برای کل جهان طراحی کرده و سازمان و ساختار آن را محقق کردند یعنی برای آن، قانون اساسی هم نوشتند.

وی ادامه داد: ملت‌ها را به قوت شکل دادند و موازی آن، یک دولت مرکزی به عنوان سازمان ملل تشکیل دادند، پیمان‌های بین‌المللی را بر محور قدرت‌های بزرگ شکل دادند، یک سلسله معاهدات بین‌المللی هم محقق و مصوب کردند و در بُعد اقتصادی به دنبال کنفرانس معروف، دلار را محور مناسبات مالی جهان قرار داده و سپس بانک جهانی و صنعت جهانی مالی را شکل دادند.

میرباقری گفت: برای کنترل نظامی جهان، پیمان‌هایی مثل ناتو و امثال آن را شکل دادند و سازمان تجارت جهانی را برای کنترل تجارت در مقیاس جهانی تأسیس کردند همچنین فائو برای کنترل صنایع غذایی، کشاورزی و دامداری و سازمان یونسکو برای کنترل مناسبات فرهنگی، علمی و آموزشی در جهان شکل گرفت.

وی ادامه داد: آن‎ها چنین نظم بزرگی را شکل دادند و هم‌اکنون تقریباً نظم حاکم بر جهان همین نظم است و درواقع، یک قانون اساسی است که جهان دارد با آن اداره می‌شود که بنیان، بنیاد و اصول اساسی دنیای مدرن است.

میرباقری بیان کرد: قانون حاکم در تمدن موجود غرب، جامعه «بازار باز» است که به حسب ظاهر همه در آن برابر هستند و در جامعه جهانی به حسب ثروت و قدرت خود سوداگری می‌کنند، در چنین جامعه‌‌ای، آنهایی که توان بیشتری در میدان رقابت دارند کار را به دست خواهند گرفت و پیروز میدان خواهند بود.

وی ادامه داد: اخلاقی که در این جامعه رشد پیدا می‌کند اخلاق برتری‌جویی است که آن را به یک نظام بین‌المللی تبدیل کردند و دیگر اخلاق ایثار و فداکاری و محبت در این جامعه نیست و اخلاق سوداگرانه است.

انتهای پیام
captcha