به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه شامگاه 13 آبانماه در شب رحلت حضرت معصومه(س) در حرم مطهر ایشان با بیان اینکه یکی از شئون حضرت معصومه(س) مقام شفاعت است، اظهار کرد: مقام شفاعت یکی از مقامهایی است که برای پیامبر(ص) است و در قرآن از آن بهعنوان مقام محمود یاد شده است.
وی با بیان اینکه کار در قیامت بسیار سخت میشود، گفت: همه اهل محشر به اضطراب میافتند و مردم به سراغ حضرت آدم میآیند و ایشان مردم را به حضرت نوح حواله میدهد و همینطور هر پیامبر مردم را به پیامبر بعد از خود تا اینکه همه مردم را به حضرت محمد(ص) ارجاع میدهند و حضرت در مقابل بابالرحمان که یکی از درهای عام بهشت است به سجده میافتند و خداوند اجازه میدهند که برخیزند و هر که را میخواهند شفاعت کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شفاعت کل مخصوص پیامبر(ص) است و در روایت است که هیچ کسی نیست که محتاج به دستگیری نبی اکرم نباشد، افزود: بعد از پیامبر(ص)، به سایرین به اندازهای که در دستگاه نبی اکرم تقرب دارند اجازه دستگیری و شفاعت داده میشود و در روایت دارد که یک مؤمن به اندازه دو قبیله بزرگ را میتواند دستگیری کند.
وی با بیان اینکه شفاعت مقام تطهیر است و هیچ انسانی تا پاک نشود به بهشت نمیرود، گفت: بهشت وادی توحید و طهارت است و کسی که شفاعت میشود، باید آمادگی پاک شدن را داشته باشد. بنابراین، شفاعت برای افرادی است که دست به حضرت دادهاند و بیعت کردهاند و آماده شفاعت هستند.
میرباقری با بیان اینکه پیامبر(ص) و همه انبیا مأمور هستند که امت خود را پاک و تطهیر کنند و از آلودگیها عبور دهند، افزود: انبیا برای تطهیر مردم یک برنامه عمل در دنیا دادهاند که همان دین است و افرادی که با انبیا راه آمدند و تطهیر شدند یک مرحله دیگری هم دارند که باید از آن هم عبور کنند تا وارد بهشت شوند.
وی با بیان اینکه پیروی از برنامه انبیا در دنیا مقدمه شفاعت انبیا در آخرت است، گفت: افرادی که در دنیا با انبیا همراه نمیشوند در آخرت هم شفاعت نمیشوند و تأیید این مطلب این آیه قرآن است که میگوید انبیا شفاعت نمیکنند مگر افرادی را که خدا از دین آنها راضی باشد و در روایات آمده است که شفاعت برای اهل کبائر است و افرادی که دینشان مورد رضایت خداست ولی لغزشهایی داشتهاند مورد شفاعت قرار میگیرد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسانی که دینشان مورد رضایت خداست اهل بیمبالاتی در دین نیستند، افزود: یکی از نشانههای رضایت خدا از دین انسانها این است که اهل بیمبالاتی نباشد و این افراد مورد شفاعت قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه برخی در اعتقادات اهل افراط و تفریط هستند، گفت: برخی شفاعت را به قدری محدود میکنند که میگویند هیچکس شفاعت نمیشود و همه باید با تلاش خودشان به بهشت بروند و برخی محدوده شفاعت را به قدری باز میگذارند که معتقدند هر گناهی انجام دهیم انبیا از ما شفاعت میکنند در حالی که هر دو اینها غلط است.
میرباقری با بیان اینکه در روایات داریم هیچ انسانی نیست که محتاج شفاعت نباشد، ادامه داد: بهگونهای هم نیست که همه گنهکاران شفاعت شوند بلکه باید خدا دینش را بپسندد و اهل بیمبالاتی در دین نباشد. انبیا برای تطهیر امت خود آنها را به وادیهای سخت میبرند. هیچ صحنه سختی نبوده مگر اینکه اول خود انبیا به آن وارد میشدند و هیچ پیامبری نیست که با عافیت، امت خود را به وادی ایمان رسانده باشد زیرا ایمان از دل فتنههای سخت میگذرد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی گمان میکنند که این فتنهها عذاب الهی است، تصریح کرد: انسان وقتی وارد وادی ایمان میشود شیطان بر سر راه ایمان موانع ایجاد میکند و این عذاب نیست بلکه موانعی است که برای تطهیر انسان در مسیر فتح قرار می گیرد؛ راه فتح همراه با سختی است و باید بایستیم و مقاومت کنیم تا به فتح برسیم.
وی تأکید کرد: وقتی ما در مقابل شیاطین بزرگ و قدرتهای بزرگ دنیا میایستیم آنها هم بیکار نمینشینند و میدان سخت میشود ولی باید بدانیم که این سختی عذاب نیست بلکه فتنه است و تحمل و مقاومت باعث تطهیر میشود.
میرباقری با بیان اینکه اصل شفاعت برای پیامبر(ص) است و بعد نوبت به شیعیان کامل میرسد، افزود: شیعیان کامل همان اهل بیت(ع) هستند و حضرت معصومه(س) در این قسمت قرار دارند که امام صادق(ع) فرمودند قم حرم ما اهل بیت است. بنابراین، اگر میخواهیم وارد حریم امام شویم باید از باب حضرت معصومه(س) وارد شویم.
وی با بیان اینکه حرم حضرت معصومه(س) باب بهشت و یک حرم فوقالعاده است، گفت: شفاعت حضرت معصومه شأنی از شئون پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است و ایشان منزلتی از شفاعت همه معصومین(ع) را دارند و واسطه هدایت و شفاعت ائمه هستند.
انتهای پیام