شناسایی 1011 بیمار کرونایی طی یک هفته در قم
کد خبر: 4073763
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

شناسایی 1011 بیمار کرونایی طی یک هفته در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه در هفته گذشته یک هزار و 11 بیمار شناسایی شدند، گفت: امروز در شرایط نارنجی کرونایی قرار داریم، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا چند هفته دیگر به شرایط قرمز کرونایی می‌رسیم.

سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قمبه گزارش ایکنا از قم، سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه مدیریت بحران که امروز، پنجم مردادماه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه با توجه به فعل و انفعالات ویروس در چند هفته اخیر امکان دارد روند مرگ و میر در کشور رشد پیدا کند، اظهار کرد: سرایت بالای ویروس و عادی‌انگاری در جامعه از جمله دلایل اصلی شیوع موج جدید کروناست.

وی با اشاره به اینکه تمایل مردم برای مراجعه یا تست دادن نسبت به موج‌های قبلی کاهش یافته است، گفت: آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان قم از میانگین کشوری کمتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه طی هفته گذشته 727 بیمار با علایم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، ادامه داد: همچنین روند آزمایشات کرونا در استان نیز افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته یک هزار و 11 بیمار شناسایی شدند، اظهار کرد: از این تعداد 690 بیمار سرپایی شناسایی شدند و با توجه به سرایتی که این ویروس دارد اگر یک فرد در خانواده به این ویروس مبتلا شود، سایر اعضای خانواده نیز مبتلا خواهند شد.

محبی با بیان اینکه با توجه به مناسبت‌هایی که در پیش داریم باید احتیاط لازم در خصوص عدم افزایش بیماران را رعایت کنیم، تصریح کرد: امروز در شرایط نارنجی کرونایی قرار داریم، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا چند هفته دیگر به شرایط قرمز کرونایی نیز خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تمایل مردم برای دریافت خدمات کاهش یافته است، یادآور شد: بیماری کرونا نرفته، برگشته است، در حالی که بسیاری از مردم بر این باور بودند که کرونا تمام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه 78 درصد مردم استان یک دز واکسن را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: واکسن ایمنی صددرصدی را تضمین نمی‌کند، به همین منظور طی یک دوره شش ماهه نیازمند تزریق دوباره آن هستیم که دز یادآور واکسن نیز در همین راستا است.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به کاهش میزان تزریق واکسن، روند واکسیناسیون در کنترل پیک به ما کمک نمی‌کند هرچند نیازمند افزایش سرعت تزریق واکسن هستیم. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم 18 درصد است، همان‌طور که در کشور نیز کاهش یافته است.

محبی با بیان اینکه پنج مرکز فعال برای مراقبت‌های سرپایی و انجام تست در قم داریم، اظهار کرد: تیم‌های سیار واکسیناسیون را برای ادارات، سازمان‌ها و کارخانجات فعال کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به اینکه دسترسی مردم به مراکز واکسیناسیون تسهیل شده است، اضافه کرد: 28 مرکز جامع خدمات سلامت شهری و 89 پایگاه سلامت شهری برنامه واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ماهیت ویروس امسال با سال گذشته متفاوت است، بیان کرد: خوشبختانه در سال گذشته هیئت‌های مذهبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری مطلوبی داشتند که امیدواریم امسال نیز این همکاری ادامه داشته باشد.

محبی با اشاره به اینکه نیازمند تشکیل کارگروه ویژه مدیریت کرونا در موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی هستیم، ادامه داد: اگر این کارگروه شکل گیرد، ضمن تبیین سلامت، تکریم عزادارن نیز صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سالمندان همچنان قشر پرخطر و آسیب‌پذیر جامعه هستند، تصریح کرد: همچنین انتظار ما این است که سالمندانی که ارباب رجوع ادارات، سازمان‌ها و بانک‌ها هستند، خارج از نوبت خدمات را دریافت کنند تا حداقل مواجهه با بیماری را در مراکز سربسته داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه علاوه‌ بر کویید 19، وبا نیز از جمله نگرانی‌های دانشگاه است، یادآور شد: فعالیت مجدد و جدی نیروهای بسیج و هلال احمر به ویژه به عنوان سفیران سلامت در هیئت‌ها، مساجد و موکب‌ها به‌منظور آموزش و راهنمایی موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha