پوستر سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان رونمایی شد
کد خبر: 4049044
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۲

پوستر سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان رونمایی شد

پوستر سی و ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه قم رونمایی شد.

رونمایی از پوستر جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویانبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا، معاون فرهنگی دانشگاه قم در نشست خبری و آیین رونمایی از پوستر سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شامگاه 23 فروردین‌ماه در دانشگاه قم برگزار شد، به تشریح فعالیت‌ها و زمان‌بندی بخش‌های جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره به شکل دوره‌ای توسط وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برگزار می‌شود که دوره سی‌وششم توسط وزارت علوم در دانشگاه قم برگزار خواهد شد و حدود 800 اثر از منتخبین بخش‌های قبل به مرحله ملی راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: در مرحله ملی جشنواره، دانشجویان هشت دستگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، فنی حرفه‌ای، فرهنگیان، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و معارف قرآنی به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

کریمی‌والا بیان کرد: این جشنواره در 9 بخش شامل بخش‌های آوایی، معارفی، پژوهشی، هنری، ادبی، فناوری، نوآفرینی‌های قرآنی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و 40 رشته برگزار می‌شود.

11خرداد؛ اختتامیه جشنواره

وی ادامه داد: فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و در بخش‌های پژوهشی، ادبی و هنری و نوآفرینی‌های قرآنی از سمت دستگاه‌های برگزار کننده بخش‌های قبلی، آثار به دبیرخانه ارسال شد و با ارزیابی از سوی داوران درجه یک کشور به مرور داوری‌ها در حال انجام است و در بعضی بخش‌ها نیز به پایان رسیده است.

کریمی‌والا با تشریح زمان‌بندی بخش‌های حضوری جشنواره گفت: پذیرش متسابقین بخش اول مسابقات معارفی شامل رشته‌های آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با سیره معصومین(ع) و حفظ موضوعی قرآن کریم در روز 22 اردیبهشت‌ماه و بخش دوم مسابقات معارفی شامل رشته‌های احکام، پرسمان معارفی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه نیز روز 23 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره ادامه داد: بخش آوایی شامل اذان، تواشیح و دعا، حفظ 5، 10،  20جزء و کل قرآن کریم، ترتیل و قرائت نیز از 26 تا 29 اردیبهشت‌ماه و اختتامیه جشنواره نیز در روز ولادت حضرت معصومه(س) در تاریخ 11 خرداد‌ماه برگزار می‌شود.

چگونگی تربیت قرآنی دانشجویان

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی تربیت قرآنی دانشجویان، گفت: در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بسته جامعی تحت عنوان «نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان» طراحی شد که در سه محور شامل طرح ملی حفظ قرآن کریم دانشگاهیان در بهار، نهضت برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در تابستان و آغاز سال تحصیلی و نیز نهضت بیان تفسیر موضوعی قرآن در دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد و این در راستای همان تربیت قرآنی دانشگاهیان است.

وی گفت: آیین‌نامه‌ها و زمان‌بندی برنامه‌ها نیز مشخص شده و امیدواریم جریانی از فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‎ها شکل بگیرد که تربیت قرآنی دانشجویان بسته به تحقق این‌گونه برنامه‌هاست.

انتهای پیام
captcha