ارائه 11 مقاله علوم تربیتی در کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده»
کد خبر: 4042022
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

ارائه 11 مقاله علوم تربیتی در کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده»

پنل علوم تربیتی کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده» 19 اسفندماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به‌صورت حضوری و مجازی با ارائه 11 مقاله برگزار شد.

پنل علوم تربیتی کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده» برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، پنل علوم تربیتی کنفرانس بین‌المللی «نقش یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده» روز پنجشنبه، ۱۹ اسفندماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به‌صورت حضوری و مجازی با ارائه 11 مقاله برگزار شد.

مقالات در ابعاد مختلف از جمله در بعد تربیت دینی و استحکام نظام خانواده، چالش‌هایی که نظام دینی و خانواده با آن مواجه است، تربیت دینی و استفاده خانواده از فضای مجازی، مبانی تربیت دینی خانواده که گاهی در مفهوم خانواده و گاهی در نظام تربیت دینی خانواده است، ارائه شد.

جلال وهابی مهابادی در ارائه نخستین مقاله این پنل با عنوان «چالش‌های تربیت دینی خانواده در مواجهه با نهادهای جامعه‌پذیری» بیان کرد: ارتباط فرد با فرد و فرد با اجتماع نقطه کلیدی در تربیت دینی محسوب می‌شود؛ تربیت دینی میان خانواده‌ها، جامعه‌ستیزی نداشته و در نقطه مقابل انزوا طلبی نیز قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های جاری در هر اجتماع تنها با میزان رضایت اجزای آن است که امکان حیات می‌یابد، گفت: در جوامع ایدئولوگ نهادهای اجتماعی تلاش می‌کنند تا مردم را به سکوت در برابر حرکت‌های یک سویه دعوت کنند، پس رضایت‌مندی قربانی خواهد شد.

وهابی مهابادی اضافه کرد: اما تربیت دینی نمی‌تواند تحمل کند که رضایت‌مندی اجتماعی نادیده گرفته شود، اینجاست که چالش میان دو نگرش متفاوت در درون نهادهای اجتماعی و آموزش دینی پدیدار می‌شود.

سیدعلی حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طیب حسینی نیز مقاله‌ای با عنوان «تأملی بر مفهوم خانواده(اهل) در قرآن» را ارائه دادند.

مرضیه شاملی در دومین مقاله این پنل با عنوان «تحولات چند دهه اخیر نقش پدری با تمرکز بر مقایسه دیدگاه پاپ فرانسیس و آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون نقش پدر» اشاره کرد: حضور پدر در کنار فرزندان در کشور آمریکا افزایش یافته است، همچنین پدرانی که برای مراقبت از فرزندان در خانه می مانند افزایش یافته‌اند.

وی ادامه داد: در ایران سال ۹۳ و ۹۴ زمان آموزش توسط مادران را نشان می‌دهد که یک مادر ۴۱ دقیقه وقت برای فعالیت‌های فرزندش می‌گذراند و پدر تنها سه دقیقه صرف می‌کند.

شاملی گفت: حضور فعال پدر موجب کاهش مشکلات روانشناختی رفتاری، شادکامی در دوران نوجوانی، افزایش سلامت روان در نوجوانی، پختگی بیشتر در انتخاب‌ها، کاهش پرخاشگری در پسران و در آینده موجب بهبود رفتار با همسرانشان می‌شود.

در ادامه نقش پدر در دیدگاه پاپ‌ فرانسیس و مقام معظم رهبری بررسی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد زارعان، استاد حوزه و دانشگاه در این پنل مقاله خود را با عنوان «شاخص­‌های تربیتی تعامل خانواده و نظام تربیت رسمی در ایران اسلامی معاصر» ارائه کرد.

ندا ملکی نیز در این پنل، مقاله خود را با عنوان «بررسی نقش والدین به ویژه مادر در معنویت فرزندان در خانواده­‌های تراز ایرانی ـ اسلامی» ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد داوودی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ارائه پنجمین مقاله این پنل با عنوان «جهانی‌ شدن و تربیت جنسی فرزندان: چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارها» اظهار کرد: تربیت جنسی به‌عنوان آشنا کردن فرزند با جنسیت خود، پذیرش و افتخار به جنسیت خود، آشنایی با نقش‌های جنسیتی، یادگیری احکام و آداب دینی در ارتباط با مسائل جنسی مربوط به خود، آشنایی چگونگی روابط با همجنس و جنس مخالف، آمادگی روانی برای ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود.

وی ادامه داد: خانواده بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی و اولین محیط انتقال‌دهنده ارزش‌های اخلاقی، اصول اعتقادی، گرایش‌ها، نگرش‌‎ها، ارزش‌ها و آرمان‌های اعضای جامعه می‌شود.

داوودی با اشاره به اینکه تربیت جنسی فرزندان یکی از مهم‌ترین وظایف خانواده است و تضعیف و کمرنگ شدن کارکردهای آن موجب پیدایش بحران‌های عمیق از جمله انحرافات، آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه فرزندان به ویژه به دلیل کرونا باید در فضای مجازی حضور داشته باشند، این مقاله در خصوص چگونگی حفظ فرزندان از این فضا است.

بی‌بی فخری رسولی در ششمین مقاله این پنل با عنوان «نقش تربیت دینی خانواده در مدیریت استفاده از فضای مجازی» بیان کرد: تعلیم و تربیت از گذشته مورد توجه بوده و از جمله نهاد کلیدی خانواده است که دشمنان نیز تلاش می‌کنند، آن را متلاشی کنند و از هم بپاشند.

وی ادامه داد: فضای مجازی به گونه‌ای در خانواده‌ها ریشه کرده که باعث تاثیرات چشمگیری در خانواده شده است. به خطر افتادن حریم خصوصی افراد بدترین پیامد بوده و حتی بر هویت اعضا مؤثر بوده است.

حجت‌الاسلام تقی ستایش سرور در هفتمین مقاله این پنل با عنوان «آثار تربیت دینی در خانواده در حوزه رفتاری از منظر قرآن» اشاره کرد: یکی از حقوق زن و وظایف مرد در مقابل آن شامل رفتار نیکو و احترام متقابل است. برخی از حقوق مرد و وظایف زن در مقابل آن شامل اطاعت از شوهر و حق تمکین و خیانت نکردن به شوهر می‌شود.

محمدباقر کوجوک از کشور لبنان در هشتمین مقاله این پنل موضوع خود را با عنوان «مواجهة الدین للتغییرات البنیویة فی الأسرة» را ارائه داد.

رعنا وحدانی در نهمین مقاله این پنل با عنوان «بررسی نقش تربیت دینی در استحکام بنیان خانواده از نگاه آیات و روایات» اظهار کرد: نقش تربیت دینی در استحکام بنیان خانواده در این مقاله بررسی شده است؛ خانواده نهاد مهم جامعه بشری و اولین نهاد اجتماع است و فلاسفه و صاحب‌نظران در خصوص خانواده توصیه‌هایی داشتند.

وی ادامه داد: اسلام رهنمودهای مهمی در خصوص خانواده مطرح کرده که تعمق در آن‌ها نشان می‌دهد که این مکتب ریشه در فطرت الهی دارد و برای تقویت بنیان خانواده راهی جز عمل به رهنمودهای الهی نیست.

وحدانی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین حوزه که نقش اساسی در بنیان خانواده دارد، اعتقادات است که می‌تواند در امور زندگی و پیشگیری در حل اختلافات مؤثر باشد، گفت: هر چه روابط میان همسران بیشتر باشد در تحکیم بنیان خانواده مؤثرتر است، نقش دوم در استحکام خانواده اعتقاد به معاد است.

زینب آقایی در دهمین مقاله از این پنل با عنوان «بررسی نقش تربیت دینی خانواده در مدیریت استفاده از رسانه» اظهار کرد: خانواده مطلوب دینی متشکل از هدفمند و غایت‌مدار است و اعتبارش را از خداوند می‌گیرد و حلقه اتصال حیات جسمانی و حیات معنوی است.

وی گفت: خانواده اولین پایگاه انتقال عناصر فرهنگی است که سبب شکوفایی استعدادهاست بنابراین خانواده باید با مسائل رشدی خانواده خود آشنا باشد. بایسته‌های خانواده دینی شامل مودت و احسان، مدارا، اهل رشد و یادگیری مستمر، صبور، فعال، هدفمند و دارای تاب‌آوری بالا می‌شود و خانواده مطلوب از یک الگوی تعاملی سازنده مطلوب استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
captcha