ضرورت معرفت و شناخت کافی از حضرت معصومه(س)
کد خبر: 4008986
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
آیت‌الله رجبی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد؛

ضرورت معرفت و شناخت کافی از حضرت معصومه(س)

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به کرامات فراوان حضرت معصومه(س) و انبوه انسان‌هایی که در این شهر به لحاظ معنوی رشد می‌کنند، گفت: باید اعتراف کنیم آن‌گونه که شایسته است از وجود مبارک ایشان استفاده کامل نکردیم و معرفت و شناخت کافی از ایشان نداریم. شخصیت و منش و سیره حضرت معصومه(س) باید بیشتر معرفی و الگوی جامعه و بانوان شود.

آیت‌الله محمود رجبی رییس موسسه آموزش پژوهشی امام خمینیآیت‌الله محمود رجبی، عضو شورای عالی حوزه و رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) در ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت، بیان کرد: حضرت معصومه(س) به حسب آنچه در روایات آمده است دارای شخصیت بزرگ علمی و معنوی بود که امام صادق(ع) قبل از تولد حضرت معصومه(س) به این مهم اشاره فرمودند. امام کاظم و امام جواد(ع) نیز در مورد حضرت معصومه(س) فرمودند: اگر کسی با معرفت ایشان را زیارت کند بهشت برایش تضمین شده است و این تعبیر نشان از مقام والای ایشان دارد.

وی ادامه داد: چنین شخصیت والایی در هر جایی حضور داشته باشد قطعا ثمرات و برکات وجودی زیادی دارد و این‌گونه است که وجود نورانی ایشان در شهر قم موجب جذب عنایات الهی و لطف پروردگار است که آثارش مشهود است، ولی اگر هم این آثار را نمی‌دیدیم، با اندیشه و تأمل در بیانات و روایات مختلف در مورد ایشان، به برکات وجودی این حضرت یقین داشتیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: یکی از برکات وجود حضرت معصومه(س) انقلاب اسلامی است، چراکه ایشان با ورود به قم و سپس حضور مضجع شریفش در این شهر منشأ شکل‌گیری یک حلقه علمی از اصحاب ائمه و زمینه‌ساز تأسیس حوزه علمیه قم از سوی آیت‌الله‌العظمی عبدالکریم حائری یزدی شد که برای زیارت حضرت معصومه(س) به قم آمده بودند و در سایه این تأسیس شخصیت‌هایی مثل امام خمینی(ره) تربیت شدند.

وی انقلاب اسلامی را مرهون وجود مبارک حرم حضرت معصومه(س) معرفی کرد و گفت:  از ثمرات حضور حضرت معصومه(س) و مرقد مطهر ایشان در شهر قم حضور مراجع، شخصیت‌های علمی و عرفا در کنار مضجع شریف حضرت معصومه(س) است؛ مقام معظم رهبری یکی از ثمرات وجودی حضرت معصومه(س) و مرقد مطهر ایشان است که سال‌ها در قم از محضر اساتید بهره گرفتند.

معرفت و شناخت کافی از حضرت معصومه(س) نداریم

رجبی تأکید کرد: برکات وجودی حضرت معصومه(س) منحصر در قم و ایران نیست بلکه این برکات در جهان است و هدایت همه کسانی که در سایر کشورها در سایه انقلاب و امام خمینی(ره) هدایت شدند مرهون وجود حرم حضرت معصومه(س) در ایران و قم است.

وی با اشاره به کرامات فراوان حضرت معصومه(س) و انبوه انسان‌هایی که در این شهر به لحاظ معنوی رشد می‌کنند، گفت: باید اعتراف کنیم آن‌گونه که شایسته است از این وجود مبارک استفاده کامل نکردیم و معرفت و شناخت کافی از ایشان نداریم؛ آیت‌الله مصباح یزدی همیشه می‌فرمودند: «اگر مردم مقام حضرت معصومه(س) را درک کنند از اقصی نقاط خواهند آمد و آنقدر خاک اطراف حرم و ضریح ایشان را با خود می‌برند که حفره عظیمی در اطراف حرم ایجاد خواهد شد.»

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه شخصیت و منش و سیره حضرت معصومه(س) باید بیشتر معرفی شود، تصریح کرد: منش و شخصیت ایشان باید الگوی جامعه و بانوان شود؛ ایشان این مسیر طولانی را به عشق دیدار ولی زمان خود تا قم آمدند که مردم قم استقبال شایانی از حضرت معصومه(س) انجام دادند و با احترام در بهترین جای شهر ایشان را منزل دادند.

رجبی در پایان یادآور شد: حوزه‌های علمیه باید به تبیین و تحلیل شخصیت و ابعاد وجودی حضرت معصومه(س) بپردازند و در راستای شناخت و توجه بیشتر مردم به این مضجع شریف فرهنگ‌سازی کنند؛ بعد از انقلاب خیل مشتاقان به جمکران می‌آیند که در این راستا فرهنگ‌سازی انجام شده است. بنابراین باید رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در راستای معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) تلاش کنند تا آحاد مردم ولایتمدار و عاشق اهل بیت(ع) وظیفه خود بدانند که با معرفت و خلوص ایشان را بشناسند و به زیارت مضجع شریف ایشان بروند.

انتهای پیام
captcha