والدین ظرفیت خود را در برخورد با فرزند نوجوان خود بالا ببرند
کد خبر: 3982710
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
در گفت‌وگو با ایکنا؛

والدین ظرفیت خود را در برخورد با فرزند نوجوان خود بالا ببرند

مشاور امور خانواده با تأکید بر اینکه باید ظرفیت خود را در برخورد با نوجوان تقویت کنیم و بالا ببریم، گفت: استقلال طلبی و خودمحوری نوجوان دو ویژگی مهم دوران نوجوانی است و به همین دلیل نباید نسبت به فرزند همیشه انتقاد گر نباشید.

والدین ظرفیت خود را در برخورد با فرزند نوجوان خود بالا ببرندحجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین الگوپذیری فرزندان از دیگران و دوستانشان واز طرفی نافرمانی از آنها وپرخاشگری است، اظهار کرد: استقلال طلبی و خودمحوری نوجوان دو ویژگی مهم دوران نوجوانی است و به همین دلیل نباید نسبت به فرزند همیشه انتقادگر نباشید.

کارشناس مسائل تربیتی گفت: نوجوانی دوره شکل گیری شخصیت و تولد دوباره انسان‌هاست و بر این اساس نوجوان ثبات رفتاری ندارد به نوعی که گویی هر روز با انسان جدیدی مواجه هستیم؛ همچنین، گرایش به رفتارهای منفی در نوجوانان بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: در این سن دوستانِ فرزند با والدین رقابت تنگاتنگی دارند و می‌بینیم هیچ وقت دوستان به هم نِق نمی‌زنند لذا جذابیت بیشتری دارند و فرزند به آن طرف کشیده می‌شود.

والدین زمینه‌ را فراهم کنند تا فرزند در کنار آنان احساس امنیت کند

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه والدین باید با فرزندان صمیمی باشند و با آن‌ها شوخی کنند، گفت: باید والدین زمینه‌ای فراهم کنند تا فرزند در کِنار آنان احساس امنیت کند و نترسد وحرف دلش را به والدینش بگوید.

پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان خطاب به والدین عنوان کرد: وقتی فرزندتان به شما مراجعه می‌کند به او توجه کنید و در دسترس فرزند باشید حرف او را خوب بشنوید به عبارتی برای او آنلاین باشید.

تراشیون با اشاره به اینکه والدین باید دوست خوب و همسال برای فرزندشان پیدا کنند، تصریح کرد: دوست مثل مغازه عطر فروشی است وقتی وارد می‌شوی ولو چیزی نخری اما بوی عطر می‌گیری پس دوست نقش مهمی در رفتار فرزندان ایفا می‌کند؛ والدین برای این امر مهم می‌توانند از مجموعه‌های دینی مورد اعتماد مثل جلسات مساجد کمک بگیرند.

وی گفت: امر و نهیِ نسبت به نوجوانان را در کنار چیزهای مورد علاقه آنها قرار ندهید مثلا در زمان تماشای برنامه مورد علاقه اش از او نخواهید به نانوایی برود.

مشاور امور خانواده با تأکید بر اینکه باید ظرفیت خود را در برخورد با نوجوان تقویت کنیم و بالا ببریم، گفت: ارتقاء قدرت مدارا، ارتقاء قدرت صبر، ارتقاء قدرت گذشت، تقویت قدرت حل مسئله و واقع‌نگر بودن از راهکارهای افزایش و تقویت ظرفیت است.

وی افزود: اگر مدارا نکنیم درگیری دائمی با نوجوان خواهیم داشت، البته باید مراقب باشیم مدارای غیرمنطقی ( مثل همراهی با فرزند در اشتباهش) نداشته باشیم؛ همچنین در مسائل باید واقع‌نگر بود و از هرکسی به‌اندازه ظرفیت وتوان خودش انتظار داشته باشیم.

تراشیون گفت: تندی ابتدایی کلام نوجوان، طبیعی است و اگر مدت کوتاهی صبر کنیم، خیلی سریع می‌گذرد و تخلیه می‌شود و روابط ما با نوجوان و جوان، به خاطر خوب گوش دادن، بهتر هم می‌شود.

کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: والدین توجه داشته باشند فرزندان نوجوان در دوره‌ی نوجوانی آستانه‌ی تحمل‌شان به دلیل تغییرات هورمونی پایین است؛ لذا سریع عصبانی شده و پرخاش می‌کنند.

پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: عوامل محیطی از جمله رفتار اطرافیان خیلی می‌تواند در پرخاشگری بچّه‌ها موثر واقع شود؛ لذا برخورد اطرافیان نباید پرتنش باشد؛ یعنی نباید با آن‌ها تندی کنند یا آن‌ها را بد خطاب کنند؛ زیرا این رفتارها آستانه‌ی تحمل فرزند را پایین می آورد و منجر به رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به نوجوانان مسئولیت بدهیم، ابراز کرد: اگر نوجوان بداند که دیده شده و مهم پنداشته می‌شود، استعدادهای درونش شکوفا شده و می‌تواند به بهترین نیرو برای سازندگی کشور تبدیل شود، البته باید مراقب باشیم که مبادا طوری رفتار کنیم که نوجوان احساس کند او را به بیگاری گرفته ایم.

کارشناس مسائل تربیتی افزود: اگر از کودکی و نوجوانی به بچه ها مسئولیت ندهیم، در آینده با جوانانی روبرو می شویم که سربار خانواده هستند و توانایی اداره خود را ندارند و وقتی جامعه به این سمت می رود، پدر و مادر ها دیگر تمایلی به فرزندآوری ندارند و چنین جوانانی طبیعتاً تمایلی برای ازدواج و پذیرفتن مسئولیت اداره خانواده را ندارند.

انتهای پیام
captcha