حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی، پژوهشگر حوزوی و مدرس بیانیه گام دوم انقلاب طی یادداشتی که در اختیار ایکنای قم قرار داده است، نوشت: ایران انقلابی در ۱۲ روز دفاع مقدس که با دو کشور دارای سلاح کشتار جمعی یعنی اسرائیل و آمریکا که واژه شکست برای آنها معنی و مفهومی نداشت توانست مقابله مقتدرانه داشته و به زیبایی نشان داد که فرآیند انسجام و اتحاد باطنی و باورمند ملت ایران و امامت داهیانه و حکیمانه مقام معظم رهبری و همچنین شجاعت و صلابت نیروهای مقتدر مسلح جمهوری اسلامی ایران بهگونهای رقم خورد که جمله تاریخی «ما میتوانیم» معمار کبیر انقلاب دینی ایران را در غلبه بر دشمن خونخوار و بیمنطق جهان بشریت به اثبات برساند و با یک برگ زرین و درخشان قرآن کارنامه ملت ایران را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی واقع گرایانه کند.
این پرسش اینجا مطرح میشود که چه عواملی اسرائیل را از برگزاری اربعین هراسناک کرده است؟ 24 عامل را در اینجا موردتوجه قرار میدهیم.
عوامل متعددی عبارتاند از: آشنایی مردم جهان با مهدی صاحبالزمان(عج)، افشاگری نسبت به پروتکلهای رژیم صهینونیستی، استقبال مردم منطقه و جهان از اقتدار رهبری ایران و نیروهای مسلح آن، ایجاد گفتمان اربعین در مراکز آموزشی و عرصه رسانه، تفیهم پایان دموکراسی غربی در جهان، توجه مردم غزه از سازمان ملل و جهان عرب به حمایتهای اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، آگاهی و استقبال مردم از کارآمدی ایمان دینی، زنده نگهداشتن یاد شهیدان توسط شرکتکنندگان و ارتباط باطنی با آنان، تبلیغ روحیه مقاومت و استقامت در برابر مشکلات اقتصادی و عوامل پدیدآورنده آن، احیای شعار راهبردی «كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا»، آزمونگذاری محتویات دینی و جایگاههای اجتماعی شخصیتهای مبلغ آن، راستیآزمایی وعدههای حق به جانب سکوهای رسانهای در انتشار حق و حقیقت، تبلیغ و تدریس عملی مبارزه با ظالمان فردی و جمعی توسط شعار راهبردی «کُلُّ یَومٍ عاشوراء و کُلُّ أرضٍ کَربَلاء؛ هر روز عاشورا و هر مکان کربلا است» که از امام جعفر صادق(ع) تبیین شده است.
همچنین عوامل دیگر عبارتند از: مثلث ارتباطی در قلب شرکتکنندگان با خدا و رسول و امام معصوم(ع)، الگوشناسی و الگوسازی از کارآمدی ایمان دینی جهت نشر آزادگی در دین و دنیا، درک راهگشا بودن پیوستگی دین و خرد با هنر ماندگار، به نمایش گذاشتن، نوع اقتصاد در حکومت عدل مهدوی، معرفی حقیقی تاریخ اسلام و شخصیتهای تاریخ اسلام ناب، آشنایی شرکتکنندگان به سبک و سطح محبت و مهرورزی در اسلام ناب نسبت به سایر ملل و نحلل در جهان، آشنایی شرکتکنندگان با نوع پیوند سوخت مادی و معنوی موشکهای ایرانی، بازگشت بسیاری از افراد آسیبدیده توسط محتویات مسموم رسانهای و سیاستبازان، برگزاری یک کلاس تمام ساحتی هستیشناختی و انسانشناسی برای محققان و متفکران، رمزگشایی از ارتباط انسان با فرشتگان و درک مقامات عرفانی انسان و مشاهده به نتیجه رسیدن فعالیتهای توحیدی و زحمات انبیا و اولیای الهی.
چه زیباست و پسندیده است در مراکز فرهنگی و آموزشی بهویژه آموزش و پرورش و حوزههای علمیه و تعامل فیمابین آنها، جای گفتمان اربعین حسینی خالی نباشد، چراکه این دروس مهرورزی و منزلت انسانی در راهپیمایی تمدنپرداز و نیز درمانگر درد بیمهریها و درمان خشونت جامعه نژادی و استثماری؛ مطالبهگرانی در سطح جهان مدرنتیه دارد که برحسب اخذ عهد خداوند از پیامبران برگزیده و سیره شهیدان راه حق و حقیقت نیاز است به تشنگان صراط مستقیم اطلاعرسانی میدانی شود؛ راهپیمایی که گفتمان آن قادر است در برابر کارخانه دروغپردازی و شبههپراکنی دشمنان انقلاب اسلامی از خود معجزه به نمایش بگذارد و در مثلث خودسازی و جامعهپردازی و تمدنسازی بیانیه گام دوم مقدمهسازی و تسهیلگری جهت ظهور خورشید عظمای ولایت داشته باشد.
درس امیدآفرینی در تمامی قلوب شرکتکننده به اثبات میرساند که راهپیمایی بیداریآفرین اربعین حسینی پیوندی ناگسستنی با انقلاب اسلامی دارد، چراکه شناسنامه شهدای گرامی در دفاع مقدس و سایر جبهههای مقاومت ایران اسلامی که به جهان صادر شده و میشود از مکتب عاشورا معیار و مجوز دارد. از همینرو، امید صادقانه و نگاه خوشبینانه به آینده از پیامها و پندهای ماندگار کربلای حسینی است که میتواند در مدرسه تربیتی خود جوانان را در مقابل تمام استکبار از روح شکستناپذیر و خرد آیندهپژوه و امید به حقیقت و واقعیت برخودار بگرداند.
امواج مؤمنانه تولید شده در جبهه اربعین حسینی بساط طبقات نژادی و آپارتاید سیاسی و اجتماعی را برچیده است؛ اگر با نگاه بدون مرض و غرض به حضور شرکتکنندگان راهپیمایی حسینی عمیقاً نظاره گردنند بر همگان مشهود و ملموس که عاشقان در این مسیر ملکوتی از تمامی نژادها و اقلیمها و نیز طبقات جامعه حضور و ظهور دارند و رسایی این مسیر و مقصد میرساند اگر توحیدی و به سمت و سوی انسانی نباشد قلوب انسانها را از شرق و غرب عالم با هر گرایش و نژادی نمیتواند در کلاس درس مهرورزی خود انجمن و اجتماع بدهد.
از همینرو روابط نژادی، خویشاوندطلبی، قبیلهای، روابط انتفاعیطلب و نیز تعاملات ستمگرانه جامعه ماتریالستی یا روابط قراردادی که رویکرد استخدامی و استعماری متکی بر منفعتهای مادی داشته را پشت سر گذاشته است که این ادعا را در برخی از مدارس آموزش و پرورش کشور و دانشگاههای با رودیکرد جهادی به وضوح میتوان شاهد بود و با این راهبرد بلندمرتبه انتظار ظهور تمدن نوین اسلامی را نوید دادن مقبول همه خردورزان عالم است.
حیات طیبه یا همان اجتماع سالم دین و دنیا در راهپیمایی همه جانبهنگر اربعین امام حسین(ع) مشهود و ملموس است. اینگونه زندگانی مستلزم ارتباط آگاهانه و اختیاری با حقیقت هستی و تشدید رابطه با او با جهان پیرامونی که در یک کلمه به معنی زیست مؤمنانه است که باید براساس انتخاب ایمان و خرد آگاهانه و نیز آزادانه در نظام معیار باشد؛ بنابراین یکی از مشخصات اصلی حیات طیبه، تکیه بر ارزش غایی زندگی (قرب الیالله) و نظام معیار متناسب با آن یعنی اسلام ناب محمدی است که در ایده و عقیده معمار کبیر انقلاب اسلامی موج میزد.
در اجتماع بینظیر اربعین حسینی، یگانهپرستی در محبت مثالزدنی زائران حسینی موج میزند، همان محبتی که جامعه بشری در قحطی آن گرفتار آمده است. این نظام معیار، جهت اساسی و روش تحقق حیات طیبه را در همه مراتب و ابعاد زندگی که در عناصر تشکیلدهنده اجتماع اربعین حاضر و ظاهر است با عنصر تقوا وجه تمایز اساسی حیات طیبه از زندگی غیردینی یا همان سکولار رایج محسوب میشود که نقطه اوج و حقیقت آن در جامعه جهانی مهدوی محقق میشود. دانشآموزان و دانشجویان در این مدرسه تربیتی اربعین میتواند کارگاههای ایثار و استقامت خود را تشکیل داده و دستاورهای تمدنی آن را برای جوانان جهان صادر کنند.
با تأکید بر اینکه اجتماع آرمانی و اتحاد اسلامی در اربعین حسینی جامعه مهدوی را از ذهن مستور به عین مشهود میآورد و از صورت رئالیسم آن نزد برخی متفکران متعجب پردهبرداری کرده و پاسخ مستوفی برای کسانی دارد که برخی از منابع دینی را ایدئولوژیک و محدود مییابند، متقاضیان و نیز مطالبان زیارت اربعین حسینی تقوای عملی یا همان خویشتنبانی رفتاری را برای جامعه مهدوی به نمایش میگذارند و در ادامه آن جشن اخلاق ملکوتی که داروی درمان انحرافات مدرن بشر است را بر پا میکنند.
این اجتماع مقداماتی جامعه مهدوی پاسخی برای نظام سکولار داشته و دارد و آن این است که دین حقیقی طبقهساز و نژادی نمیتواند باشد، بلکه چشماندازی دارد که احسان و عدالت در نظام آموزشی مهدوی را از آرمان و آمال به افعال و رفتار رسانیده آورده و از همینرو از سراسر جهان در این مدرسه فطرت از هر نژاد و ملتی با پای دل در این دموکراسی مهرورزی شرکت کرده و زحمات سخت آن را بر جان خود خریدارند.
«هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللّهِ؛ این مصیبت بر من آسان است، چراکه در محضر خداست.» (بحارالانوارج ۴۵؛ ص46 )
در کربلا معلی مصائب امام حسین(ع) به چند سطح تقسیم میشود؛ یک سطح مصائب فقط در وسعت ظرف معصومین(ع) قابل درک و دریافت است و سطحی هم در وسعت اهل سلوک و شاگردان مقرب معصومین(ع) است و آنچه باقی میماند برمیگردد به نوع ارتباطات افراد با سبک زندگی اهل بیت(ع) که متناسب میشود؛ حضرت اباعبداللهالحسین(ع) در ترسیم تابلو توحید کربلا و تحلیل عقلی آن فرمودهاند آنچه مصائب را برای من سهل و ساده کرده نظاره خداوند منان و انتخاب دیدگان من از سوی ایشان است که مصیبتهای غیر قابل وصف را تحملپذیر میکند و این درس کربلای کبیر است برای بشریت که با چشم خدا بین همه آفرینش جهان هستی حتی زیر سم ستوران رفتن هم زیبا و دلنشین و همچنین بدون خطا و خبط میشود.
انتهای پیام