کد خبر: 4296862
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۱
حجت‌الاسلام شریفی:

روایت رسانه‌ای سازنده قدرت و حقیقت در دنیا است

رییس دانشگاه قم گفت: نقش غلبه‌ روایت بر حقیقت نقشی بسیار حیاتی است. به‌همین دلیل است که بیشتر ثروتمندان دنیا یا پیش‌از ثروتمندی یا حین آن شبکه‌های اجتماعی قوی تشکیل می‌دهند؛ زیرا قدرت در رسانه و روایت است و روایت می‌تواند سازنده حقیقت و قدرت در دنیا باشد.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، کارگاه مدیریت رسانه در مخاطرات و بحران، امروز ششم مردادماه به همت روابط عمومی دانشگاه قم، با حضور مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های استان و با تدریس دکتر داود زارعیان مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

مهدی محمدی، رئیس روابط عمومی دانشگاه قم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور جهادگران عرصه تبیین در دانشگاه از تلاش‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ و پشتیبانی رئیس دانشگاه نسبت به اقدامات روابط‌عمومی تشکر و قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع حضار عنوان کرد: بسیاری از اندیشمندان معاصر معتقدند که عصر جدید، عصر غلبه‌ی روایت بر حقیقت است که دوره مدرن را دوره روایت و دوره پست‌مدرن را دوره فرا روایت می‌دانند. از ویژگی‌های بارز عصر جدید غلبه روایت بر حقیقت است که مسئله‌ای غیرقابل‌انکار است. این‌موضوع به‌حدی پررنگ شده که عده‌ای از فیلسوفان دنیا اساساً منکر واقعیت و حقیقت شدند که اساس واقعیت وجود ندارد و آن‌هایی که ما به‌عنوان واقعیت می‌شناسیم روایت‌هایی رسوب‌شده و متراکم شده هستند که در طول تاریخ به‌سبب روایت بسیار به واقعیت تبدیل شده‌اند که البته این حرف از پایه اشتباه است و این فیلسوفان به خطا رفته‌اند.

وی افزود: بسیاری از مردم ایران، فناوری و پیشرفت علمی ایران را به‌دلیل روایت‌های مختلف رسانه‌های دشمن در جنگ شناختی باور نداشته‌اند و در این جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم که علی‌رغم مشاهده بسیاری از شواهد و قرائن حتی در بین جامعه دانشگاهی و اساتید، آن شواهد را دروغ می‌پنداشتند؛ لذا ذهنیت بسیار مهم است و این ذهنیت را روایتگران می‌سازند که نقش بسیار مهمی از این ساخت ذهنیت برعهده‌ روابط‌عمومی‌هاست.

شریفی ادامه داد: یکی از برکات این جنگ ۱۲ روزه این بود که قدرت فرماندهان نظامی ما و خلاقیت‌شان و همچنین توانمندی‌های ایران توسط مردم مشاهده‌ و پذیرفته شد و الان اگر روایت‌گری درستی نسبت به این اقتدار و خلاقیت ایران نداشته باشیم متضرر خواهیم شد. ذهن غرب می‌پندارد که ایران یک خطر واقعی است و یک تهدید هسته‌ای برای غرب و جوامع بشری لحاظ می‌شود و به‌عنوان ناقض حقوق بشر معرفی شده است. دشمن نمی‌تواند واقعیت‌های ایران را ببیند و این همان غلبه‌ روایت بر حقیقت است.

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: ما مهم‌ترین کشوری هستیم که در سطح مسئولین رده‌بالای نظام بزرگ‌ترین قربانی تروریست را داشتیم اما ما را به‌عنوان حامی تروریست نشان می‌دهند. پس نقش غلبه‌ روایت بر حقیقت نقشی بسیار حیاتی است. به‌همین دلیل است که بیشتر ثروتمندان دنیا یا پیش‌از ثروتمندی یا حین آن شبکه‌های اجتماعی قوی تشکیل می‌دهند؛ زیرا قدرت در رسانه و روایت است و روایت می‌تواند سازنده حقیقت و قدرت در دنیا باشد.

وی افزود: ما در نگاه اسلامی از روابط‌عمومی‌ها می‌خواهیم که واقعیت‌هایمان را هنرمندانه، زیبا و امیدآفرین روایت کنند. نه این‌که با روایت واقعیت بسازند. اگر فردی مثل شهید آوینی نبود، هیچ روایت درستی از جنگ و فتوحات غرورآفرین و ملکوتی جنگ و جبهه و شهادت منتشر نمی‌شد. در این جنگ ۱۲ روزه و خاطرات دوران کرونا نیز اگر چنین فردی را داشتیم که بتواند روایت‌هایی از ایران منسجم ولایی که یک واقعیت روشن است ارائه کند، اتفاقی بسیار ماندگار و عالی رقم می‌خورد.

شریفی همچنین در خصوص ویژگی‌های برجسته شهر قم، اظهار کرد: قم شهر علم است و هیچ شهری در دنیا مثل قم پیدا نمی‌شود که قریب به یک هزار مرکز آموزشی و پژوهشی حتی در کوچه پس‌کوچه‌های شهر داشته باشد. مهد جهان تشیع این‌جاست و ده‌ها هزار طلبه و دانشجوی بین‌المللی در این شهر فعالیت می‌کنند. قریب به ۱۳۰ ملیت در قم زندگی می‌کند و هیچ شهری در ایران چنین ویژگی‌ای ندارد که در عین بین‌المللی بودن اصالت فرهنگی و وحدت فرهنگی خود را در عین کثرت حفظ کند.

وی ادامه داد: قم شهر اهل‌بیت است و مهد انقلاب؛ نکات مثبت اقتصادی قم هم بسیار برجسته است که جزو ارزان‌ترین مراکز استان در سطح کشور است و جزو شهرهای صنعتی است اما به آن توجه کمتری می‌شود. نقش روابط‌عمومی‌ها این است که این برجستگی‌ها را مدنظر قرار داده و به‌نحو احسن و به شیوه‌ای رندانه منتشر کنند که یک شهر کویری می‌تواند سومین شهر سبز کشور باشد و این هم از زحمات مدیران توانمند استان است.

انتهای پیام
captcha